3365
Sök

Motorbyte, verkstad som kan ge intyg men..?

385 Inlägg
10 maj 2007
Trådstartare
#1
Detta är ett ganska uttjatat ämne men jag har sökt och sökt och inte fått riktigt klara svar på allt. Lagtexterna är inte skrivna för människor heller.

Jag vill alltså byta motor i min Seat Toledo GLX 1.8 -93 till en 16v eller turbo.

Sökte i forumet - mycket info men förvirrande.
Kontaktade SBP - fick inget tydligt svar.
Kontaktade SFRO - fick inget svar alls (trötta på frågor kanske?).

Kontaktade en verkstad som representerar Seat i Sverige och fick följande svar:

Ska du byta till en starkare motor drar det oerhört mycket med sig, dels får du hålla dig till antingen din typ av motor en RP motor med 90 hk, eller PL motorn som hade 128 hk 16v, eller också en 2E motor med 115 hk, i båda de högre hk fallen måste detta följas av motorstyrenhet, bränslepump osv, dessa är de enda vi kan skaffa intyg till vilket handlar om ca 1500:-.

I övrigt är det en hel ombyggnad du kommer pyssla med, vilket vi inte kan intyga något om, svar på detta kan säkert bilprovningen ge.
Betyder detta att jag inte kan ha en turbomotor? Och vad menar han med en hel ombyggnad?
Är det någon som kan tolka detta svaret åt mig?
Senast redigerat av evilmaster (10 maj 2007)


Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
10 maj 2007
#2
Du har pratat med rätt avdelning på SBP? I Borlänge har de tidigare varit väldigt tillmötesgående och hjälpt till med att skicka information och sådant till mig. Men har du redan försökt där vet jag inte vad jag ska föreslå...

Men får man inte gå upp en viss procent av motorstyrkan utan att det blir väsen? Eller gäller det bara när man trimmar äldre bilar?

Hade tyvärr inga självklara svar, men tycker nog att både SBP och SFRO borde kunnat hjälpa dig! Kanske du bara fått fatt på fel personer?

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Colaberoende
1 219 Inlägg
10 maj 2007
#3
Jag frågade runt lite om att stoppa i en 1.8T i min Cordoba men fick till svar att det ska bytas allt från Instumentering och ända ner till Bromsar.

Men i mitt fall rörde det sig om en effektökning på mellan 50 till 80 hk.

Vad jag vet så är Vultures tips dom enda jag har hört talas om också som kan hjälpa dig.

Mvh. Ena


8 243 Inlägg
10 maj 2007
#4
Enklaste sättet att tolka det på: köp en annan bil.

Sorgligt, men sant. Är ett helsike att få igenom en bil 89 och framåt med anna än orginal motor. Generalagenturen (för seat) i sverige lär skriva ut intyg på att motorn och avgasreningen är orginal. Vilket innebär att du lär byta ut en jäkla massa saker för att kunna få igenom den så långt. Men det räcker inte, du lär bygga om bilen så mycket att den räknas som ett ombyggt fordon.

Här finns mer att läsa: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=36824


385 Inlägg
10 maj 2007
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Enklaste sättet att tolka det på: köp en annan bil.
Sådana kommentarer är så onödiga. Hade jag velat köpa en annan bil så hade jag gjort det naturligtvis! Halva nöjet med att bilar är ju att göra något med dom. Vill man inte pilla på bilen så kan man köra en Ferarri eller nåt kanske..

Men om man återgår till mailet som jag fick så tolkar jag nog det så här:

Ska du byta till en starkare motor drar det oerhört mycket med sig, dels får du hålla dig till antingen din typ av motor en RP motor med 90 hk, eller PL motorn som hade 128 hk 16v, eller också en 2E motor med 115 hk, i båda de högre hk fallen måste detta följas av motorstyrenhet, bränslepump osv, dessa är de enda vi kan skaffa intyg till vilket handlar om ca 1500:-.
Endast motorn behövs bytas till dessa motortyperna då resten av bilen (bromssystem, yada yada..) redan är anpassad för de motortyperna.. Right?

I övrigt är det en hel ombyggnad du kommer pyssla med, vilket vi inte kan intyga något om, svar på detta kan säkert bilprovningen ge.
"I övrigt" - I de fall då jag sätter i en motor som inte nämns ovan så måste mycket mer göras.. Nytt bromssystem osv..

Måste nog maila och fråga snubben igen alltså...



Sök