3353
Sök

Inkoppling av neon, hur sladdarna ska dras ?

10 Inlägg
10 maj 2007
Trådstartare
undrar alltså hur sladdarna ska kopplas in, jag ska sätta in lite neon i bilen .. ska koppla det till en strömbrytare.. hur gör jag ?
alltså, det är en jävla massa sladdar med neonet, en hel röd och en som är hälften svart och hälften röd ..
Om jag har förstått de hela rätt så ska jag dra en sladd från batteriet till strömbrytare, och en sladd från neonet till strömbrytaren.. ska jag dra den "hel röda" eller den "50/50 röd o svart" till strömbrytaren?

Hörde också att man ska ha en jordad till strömbrytaren.. vad menas med det? ska jag bara fästa en kabel i karossen som går till strömbrytaren ?

Om jag har missuppfattat "inkopplingen" så rätta mig gärna !

tack på förhand !
Senast redigerat av Kenny_ (10 maj 2007)

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
10 maj 2007
du ska koppla den (gissnings vis) helröda till strömbrytaren, och en avsäkrad röd eller liknade från batteriet, och den svart röda ska antalgigen jordas i karossen, sen om du har en lampa i strömbrytaren så kan du lägga på en jord på den me, så att lampan på brytaren lyser när neonet lyser smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

10 Inlägg
10 maj 2007
Trådstartare
Okej okej, vad betyder "avsäkrad" ? tongue alltså vad menas med det? hehe .. Men om det är så som du säger så blir ju den "50/50 röd o svart" sladden över? hmm

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
10 maj 2007
avsäkrad är när det sitter en säkring på saldden från batteriet!
är det inne eller ute neon du ska ha!?
är det inne neon kan du sno ström från cigtändaren! går även att göra på ute saker, men lättare å dra från batteriet där smile
nej den 50/50 sladden bör isf vara jord.. alltså den som ska kopplas till karossen!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Biltokig
870 Inlägg
10 maj 2007
Nej han menar att den röd/svarta ska jordas i karossen... du MÅSTE ju ha jord annars inget ljus!
och med avsäkra menas att du ska ha en säkring på den kabeln som går från batteriet så att säkringen går om det skulle bli kortis i neonet tex. då annars batteriet skulle sugas tomt på nolltid och det riskerar att starta brand i den kabeln då den inte klarar de strömmarna som man får vid en direkt kortslutning

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

10 Inlägg
10 maj 2007
Trådstartare
Okej, men vart kan man köpa en "avsäkrat" kabel ?
Bara säga att man vill ha en avsäkrat kabel?
måste bara fråga, hur ska jag kunna fästa en kabel i karossen? tejpa fast den eller? tongue hehe

Miklen
11 maj 2007
avsäkrad = kabel me säkring ansluten så nej gå inte till affären å fråga efter en sån..skaffa en hängsäkring eller annan hållare å släng i en lämplig säkring.. ska du fästa en kabel i karossen brukar d va bäst me en kabelringsko eller gaffelsko å skruva fast.. finns oftast nån skruv man kan lossa så slipper man göra åverkan på bilen i onödan..

Biltokig
870 Inlägg
1 juni 2007
Miklen skrev:
avsäkrad = kabel me säkring ansluten så nej gå inte till affären å fråga efter en sån..skaffa en hängsäkring eller annan hållare å släng i en lämplig säkring.. ska du fästa en kabel i karossen brukar d va bäst me en kabelringsko eller gaffelsko å skruva fast.. finns oftast nån skruv man kan lossa så slipper man göra åverkan på bilen i onödan..

Exakt! köp en liten säkringshållare som du sätter lämplig säkring i och som du sätter mellan strömbrytaren och neonet... gå in i en elektronikaffär(ex elfa) och förklara för dem vad du skall göra så kan de säkert komma med nåt bra...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök