Volvoexpert sökes! Gärna i Växjötrakten!

rizzuh
9 juni 2007 · 59 Inlägg

Hej på er!

Jag skulle behöva ha tag i en volvo expert som kan hjälpa mig med min 740! Det vorre bra om du bodde i Växjötrakten och kan hjälpa mig omgående. Självklart får du BETALT.

Har haft kardanaxeln nere och bytt knutkors och när jag sedan satte dit kardanen igen har jag fått hemska vibrationer i hela bilen. Har haft bilen upphissad och gjort en koll under, men hittar inget fel. Troligtvis kan kardanen sitta ett varv för mycket åt ett håll? Däcken är balanserade så det är inget fel på dom.

Kan du hjälpa mig?


MVH rizzuh


------------------------------------------------------------------

25 juni 2007 --- LÖSNING

Vet att tråden är rätt gammal nu, men vad jag har märkt så skriver aldrig folk hur de slutligen har löst problemet.

Här är min lösning:

Byter du knutkors, stödlager osv så MÄRK UPP innan du plockar bort kardanaxeln, och behöver du bara byta knutkors så DELA DEN ALDRIG i splinsen där stödlagret sitter.
Kardanaxelns två rör har varsinn pil som ska sitta mot varandra.

Hursomhelst, även om du byter detta så är kardanaxeln så grymt känslig för minsta felsteg att du troligtvis kommer få vibrationer i vilket fall.

Såhär ser priserna ut för nya delar till kardanaxeln på en 740:
Knutkors - 180kr/styck
Stödlager - 700kr/styck

Dum som jag var så köpte jag detta till min bil och bytte delarna. I 2 veckor efter detta höll jag på i stort sett varje dag med att försöka få bort mina vibrationer efter detta. LÖNLÖST.

Det hela slutade med att jag åkte ut till skroten och köpte en komplett kardanaxel med fräscht stödlager och fina knutkors. Pris: 250 kronor komplett.

Jag bytte axeln till den jag köpt på skroten och nu går bilen som aldrig förr.

Det jag vill ha sagt med detta är: Ge er inte på att byta korsen och stödlager, köp en komplett begagnad på skroten istället, det är både betydligt billigare och enklare!

MVH rizzuh

Senast redigerat av rizzuh (25 juni 2007)

The safest form of sex is when you get superdrunk and have sex with like ten people totally unprotected and you do intervenus drugs at the same time.
ironhead volvoraggare
9 juni 2007 · 4 776 Inlägg

har du kollat mellanbringaren men då brukar man kunna höra det också

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
rizzuh
9 juni 2007 · 59 Inlägg

Vilken del är mellanbringaren? smile

The safest form of sex is when you get superdrunk and have sex with like ten people totally unprotected and you do intervenus drugs at the same time.
Manne Jajjemen!
9 juni 2007 · 1 512 Inlägg

Har du plockat ner kardanen själv så ska du ju kunna fixa detta smile
Lätt gjort att riva ner utan att märka upp hur de satt.

Kanske finns nåt bättre sätt men ja skulle nog plocka ner den igen å flytta den ett skruvhål i taget.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Blomsterberg plattsättare!
9 juni 2007 · 804 Inlägg

jag har för mig att dom ska sitta lika som dom gjorde innan alltså samma hål som innan för att undvika vibrationer jag skulle nog också testa hål för hål som manne sa

darför jag har märkerat så det blir rätt skruvhål så underlättar det men lycka till

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
Drönirettab
9 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Den korta axeln med splines ska sitta så att "gaffeln" pekar åt samma håll som det korta kardanrörets "gaffel" som sitter mot växellådan.

Hoppas att det inte blev förvirrande nu.

rizzuh
10 juni 2007 · 59 Inlägg

Drönirettab skrev:
Den korta axeln med splines ska sitta så att "gaffeln" pekar åt samma håll som det korta kardanrörets "gaffel" som sitter mot växellådan.

Hoppas att det inte blev förvirrande nu.

Det sitter ju även vikter fastsvetsade på kardanaxeln, spelar det någon roll hur dessa då hamnar?

The safest form of sex is when you get superdrunk and have sex with like ten people totally unprotected and you do intervenus drugs at the same time.
Drönirettab
10 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Det gör det antagligen, vet för lite om det där för att kunna svara säkert. Men om man sätter dit axeln så att gafflarna stämmer med varandra, så är det väl bara två lägen som blir rätt. Stämmer det inte vid första försöket så får man vrida axeln 180 grader och prova igen.

rizzuh
25 juni 2007 · 59 Inlägg

Vet att tråden är rätt gammal nu, men vad jag har märkt så skriver aldrig folk hur de slutligen har löst problemet.

Här är min lösning:

Byter du knutkors, stödlager osv så MÄRK UPP innan du plockar bort kardanaxeln, och behöver du bara byta knutkors så DELA DEN ALDRIG i splinsen där stödlagret sitter.
Kardanaxelns två rör har varsinn pil som ska sitta mot varandra.

Hursomhelst, även om du byter detta så är kardanaxeln så grymt känslig för minsta felsteg att du troligtvis kommer få vibrationer i vilket fall.

Såhär ser priserna ut för nya delar till kardanaxeln på en 740:
Knutkors - 180kr/styck
Stödlager - 700kr/styck

Dum som jag var så köpte jag detta till min bil och bytte delarna. I 2 veckor efter detta höll jag på i stort sett varje dag med att försöka få bort mina vibrationer efter detta. LÖNLÖST.

Det hela slutade med att jag åkte ut till skroten och köpte en komplett kardanaxel med fräscht stödlager och fina knutkors. Pris: 250 kronor komplett.

Jag bytte axeln till den jag köpt på skroten och nu går bilen som aldrig förr.

Det jag vill ha sagt med detta är: Ge er inte på att byta korsen och stödlager, köp en komplett begagnad på skroten istället, det är både betydligt billigare och enklare!

MVH rizzuh

The safest form of sex is when you get superdrunk and have sex with like ten people totally unprotected and you do intervenus drugs at the same time.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang