Turbo konvertera volvo 740 motorn med 16v

Deco
12 juni 2007 · 13 Inlägg

Tjena!

Har tänkt att trimma en motor till ca 200-350+ kusar..  DOHC motorn, Har inget papper på den så om nån kunde berätta vad den riktiga modellbeteckningen är så vore jag tacksam. b230..?

Vad behöver jag göra för att få upp motorn till denna effekt? Tänkte mig ett "bolt on"-kit och sedan eftermontera diverse prylar som behövs. Snurran ska hängas på i en äldre bil så jag slipper avgaskraven.

Nån som gjort detta och vet vad det kostar (exkl kitet) om man vill att det ska hålla? Vilka original komponenter behövs bytas? spridare, kolvar, vevstakar, topplockspackning, ventilfjädrar etc etc..

Gärna nån länk till en _BRA_ webshop för dessa prylar (se ovan) inget skit som inte har några produkter under "motordelar", ett annat forum eller nån kunnig som man kan prata lite med över Msn vore trevligt.

Mvh Deco

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
12 juni 2007 · 938 Inlägg

Motorbetäckningen är B234f

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Deco
12 juni 2007 · 13 Inlägg

Tackar tobbe.

Deco
12 juni 2007 · 13 Inlägg

Ingen som har tips på hemsidor?

pimpad740
13 juni 2007 · 812 Inlägg

satsa på en ft underdel och så svarvar du ner 16v kolvar för att få den kompsängt..  finns en kille på blocket som jag köper grenrörsflänsar från..  han tar 300 för grenrörs flänsar och 100 för turboflänsar,, (satst på t3 då) sen spredare så ska u köra me gröna turbo spridare.. finns hur mkt som hällst..  sj så bygger ja en 2,5l 16v turbo till min 740.. kan ladda upp en bild på ett lättbyggt grenrör för 16v..

mvh måren

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
rullstolsrock
13 juni 2007 · 17 Inlägg

köp ett B204 turbogrenrör. så slipper du kladda med att bygga ett!
det passar "bolt on" på en 16v topp.

Senast redigerat av rullstolsrock (13 juni 2007)

*adolf Performance*
BMW 325ik (1988)
BMW 330 CI (2001)
Sharky
13 juni 2007 · 10 287 Inlägg

Rätt ont om web-shoppar för trimgrejor till gamla Volvo. Kolla in på www.turboperformanceclub.com och surfa runt på deras forum så får du många bra svar.

Och det är en enorm skillnad mellan att trimma till 200 respektive 350 Hkr.

/Göran

Deco skrev:
Ingen som har tips på hemsidor?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Matte88
13 juni 2007 · 47 Inlägg

rullstolsrock skrev:
köp ett B204 turbogrenrör. så slipper du kladda med att bygga ett!
det passar "bolt on" på en 16v topp.

vilka bilar sitter det sådana motorer i? är de svåra att få tag på?

Rillbur
13 juni 2007 · 33 Inlägg

Håller med Sharky, ska du ha runt 200 hästar är väll det smidigaste att köpa en vanlig ET alternativt FT motorn och göra lite små modifieringar så kan du plocka ut 200 ur en sådan. men ska du ha 350+ så får du jobba lite mera smile
Matte88, de finns inga svensk sålda 740 med den motorn, så då får du börja leta utomlands, om du inte kan hitta någon färdig importerad förstås.

Volvo 740 "Jumbi" (1989)
darkwizard Fordonstekniker
13 juni 2007 · 1 740 Inlägg

http://www.kgtrimning.com/

En Volvo "klassiker" sida.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
micke_volvo
13 juni 2007 · 17 Inlägg

Volvo 960 har 16v turbo b204ft

Hakan_J
13 juni 2007 · 380 Inlägg

micke_volvo skrev:
Volvo 960 har 16v turbo b204ft

Men som sagt,inga svensksålda å förmodligen inte så många importerade som är skrotade i sverige.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang