3956
Sök

Flera basar i samma rum

424 Inlägg
21 september 2005
Trådstartare
Tjena,

Har för närvarande en baslåda i bagaget men ska köpa en till, blir troligtvis inte en likadan, kanske inte ens samma tum.

Jag undrar, kommer basarna att störa varandra på någe vis? de flesta dubbelbyggen jag sett använder ju tvilling basar, har inte sett något med olika basar.

/simon

**// Toyota \\**

10 287 Inlägg
22 september 2005
I princip spelar det ingen roll. Men rent praktiskt så blir det lite udda då tex en 10" antagligen kommer att bottna före en 15" så då måste man anpassa hur högt man kan spela efter den klenaste basen. Så det är en lösning som suger.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
22 september 2005
Sharky skrev:
I princip spelar det ingen roll. Men rent praktiskt så blir det lite udda då tex en 10" antagligen kommer att bottna före en 15" så då måste man anpassa hur högt man kan spela efter den klenaste basen. Så det är en lösning som suger.

/Göran

Inte varje dag man ser dig använda ordet suger smile
GÖRAN JAG ÄR DITT STÖRSTA FAN!

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

424 Inlägg
22 september 2005
Trådstartare
Men det är väl bara att låta 15 tummaren agera djupbas, genom att justera lågpassfiltret? eller låter det apa?

/paraya

**// Toyota \\**

6 851 Inlägg
22 september 2005
parayaCar skrev:
Tjena,

Har för närvarande en baslåda i bagaget men ska köpa en till, blir troligtvis inte en likadan, kanske inte ens samma tum.

Jag undrar, kommer basarna att störa varandra på någe vis? de flesta dubbelbyggen jag sett använder ju tvilling basar, har inte sett något med olika basar.

/simon

Det är bättre att du köper en som möjligen är större/mindre än den du har nu isf. Att köpa en i samma tum fast av annat märke kommer inte bli så bra, DÅ blir det som Sharky säger, men skaffar du en tex 15":are så delar du den bara djupare.
Säg att du har en 12" nu. den delar du vid kanske 80hz ner till botten.
Skaffar du en 15" så delar du, 12" mellan tex 80-35och sedan 15" mellan 35 och neråt.
skaffar du en 10" så gör du lika, fast delar då förståss 10" i det övre registret och 12" i det undre..

Hängde du med?
Mvh//Mattiaz

10 287 Inlägg
23 september 2005
KISS! Keep It Simple Stupid.

Detta är grundlagen för allting. Simon skall undvika att krångla till saker.
Att ha flera olika slags element som spelar omlott i frekvens blir bara pannkaka.

Mvh
Göran

(Groucho Marx).

424 Inlägg
23 september 2005
Trådstartare
vad rekommenderar du sharky?? wink

tack mattiaz smile

/paraya

**// Toyota \\**

10 287 Inlägg
23 september 2005
Är du missnöjd med det du har nu i basväg - klipp inte och klistra. Sälj av och köp nytt med dubbla basar i så fall. (Eller köp ett till likadant element och bygg nya låda).

Teknikruta:
-----------------------------
Att ha flera element som spelar med olika delningsfrekvenser. Tex an bas från 30 -100 Hz och en från 50-100Hz är att be om problem.
Problemet heter fasgång i delningsfilter. Alla delningsfilter har fasvridning och att introducera en delning mitt i ett annat elements område kan leda till utsläckningar.
-----------------------------

Mvh
Göran

(Groucho Marx).

6 851 Inlägg
23 september 2005
NEJ och åter nej..jag har själv testat och det funkar att dela dem olika om man nu har olika storlekar.
Där du delar i din lilla "teknikruta", där går dina basar in i samma hz och det är klart det inte är bra. jag skrev dela vid 80-35 sen vidare med 35- neråt...

Sök