*Rost/Kaross(om det börjar komma rost på många ställen så är risken stor att det fort blir mycket rost och bilen sjunker fort i värde, men då rostskyddsbehandlar VW sina bilar i fabriken när dom tillverkar dom)
Undersök de värsta rostfällorna: hjulhus, skärmar, tröskellådor, dörrarnas nederkanter, under mattor och skärmarnas infästning vid hjulhusen under huven.
Var uppmärksam om bilen är nylackad. Det kan ha gjorts för att tillfälligt dölja rost. Blåsor i lacken tyder på att rost snart måste åtgärdas.
*InredningenEn sliten inredning tyder ofta på dålig skötsel av bilen och risken är stor att bilen inte är väl skött i övrigt.
*Hjul och däckEtt bra mönsterdjup (minst 2-3 mm) är en grundförutsättning för att bilen ska vara trafiksäker. Kolla att samtliga däck är av samma typ. Var uppmärksam på glapp, slitage och missljud.
*FunktionerTesta vindrutetorkare, belysning, blinkers, värmefläkt, strålkastarrengöring, elbakruta (andas på en värmetråd i taget) och eventuell farthållare. Om bilen har luftkonditionering försök kontrollera funktionen. En aircondition är i regel dyr att reparera.
Ta en rejäl provtur. Tyvärr det inte alltid så lätt att genomföra en provkörning. Bilen kan vara avställd och säljaren skyller på att den saknar så kallade saluvagnsskyltar. Ge dig inte. Under provturen ska du noggrant kolla följande:
*KraftöverföringenKopplingen skall inte ta för högt upp och den får inte ha tendens att slira. För att undersöka kopplingens funktion, kör på 4:ans växel i 70 km/tim, trampa snabbt ner kopplingspedalen och släpp; kopplingen ska då ta direkt. Var uppmärksam på missljud.
*MotorFörsök att testa den. Var uppmärksam på missljud och läckage.
*VäxellådaDet ska vara lätt att växla. Var uppmärksam på om det skrapar, vibrerar eller om du hör konstiga ljud. Är bilen automatväxlad ska den växla mjukt utan besvärande ryckningar. Oljan i växellådan ska vara klarröd och inte lukta bränt.
*StyrningVar uppmärksam på glapp och slitage.
*VindbrusAnvänd öronen och kolla eventuella otäta dörrar.
*Bromsar Testa parkeringsbromsen, gärna i backe. Gör några kraftiga inbromsningar utan att störa övrig trafik. Var uppmärksam på sneddragning, på om pedalen sjunker för djupt eller om vibrationer uppstår.
källa:
http://www.motormannen.se