4888
Sök

Köpråd: Golf vr6

198 Inlägg
9 juli 2007
Trådstartare
#1
Tänkte köpa en golf vr6a va ska jag tänka på när jag köper en.alltså va ska jag kolla efter för fel??
Är jag dum om jag köper en för 25000 kr den har gått 22000 mil och kamkedja behöver bytas om några tusen mil????


*ändrade till en bättre rubrik.
//jonTe


167 Inlägg
9 juli 2007
#2
*Rost/Kaross
(om det börjar komma rost på många ställen så är risken stor att det fort blir mycket rost och bilen sjunker fort i värde, men då rostskyddsbehandlar VW sina bilar i fabriken när dom tillverkar dom)
Undersök de värsta rostfällorna: hjulhus, skärmar, tröskellådor, dörrarnas nederkanter, under mattor och skärmarnas infästning vid hjulhusen under huven.
Var uppmärksam om bilen är nylackad. Det kan ha gjorts för att tillfälligt dölja rost. Blåsor i lacken tyder på att rost snart måste åtgärdas.

*Inredningen
En sliten inredning tyder ofta på dålig skötsel av bilen och risken är stor att bilen inte är väl skött i övrigt.

*Hjul och däck

Ett bra mönsterdjup (minst 2-3 mm) är en grundförutsättning för att bilen ska vara trafiksäker. Kolla att samtliga däck är av samma typ. Var uppmärksam på glapp, slitage och missljud.

*Funktioner
Testa vindrutetorkare, belysning, blinkers, värmefläkt, strålkastarrengöring, elbakruta (andas på en värmetråd i taget) och eventuell farthållare. Om bilen har luftkonditionering försök kontrollera funktionen. En aircondition är i regel dyr att reparera.

Ta en rejäl provtur. Tyvärr det inte alltid så lätt att genomföra en provkörning. Bilen kan vara avställd och säljaren skyller på att den saknar så kallade saluvagnsskyltar. Ge dig inte. Under provturen ska du noggrant kolla följande:

*Kraftöverföringen

Kopplingen skall inte ta för högt upp och den får inte ha tendens att slira. För att undersöka kopplingens funktion, kör på 4:ans växel i 70 km/tim, trampa snabbt ner kopplingspedalen och släpp; kopplingen ska då ta direkt. Var uppmärksam på missljud.

*Motor
Försök att testa den. Var uppmärksam på missljud och läckage.

*Växellåda
Det ska vara lätt att växla. Var uppmärksam på om det skrapar, vibrerar eller om du hör konstiga ljud. Är bilen automatväxlad ska den växla mjukt utan besvärande ryckningar. Oljan i växellådan ska vara klarröd och inte lukta bränt.

*Styrning

Var uppmärksam på glapp och slitage.

*Vindbrus
Använd öronen och kolla eventuella otäta dörrar.

*Bromsar
Testa parkeringsbromsen, gärna i backe. Gör några kraftiga inbromsningar utan att störa övrig trafik. Var uppmärksam på sneddragning, på om pedalen sjunker för djupt eller om vibrationer uppstår.


källa: http://www.motormannen.se

Ingen minns en fegis

956 Inlägg
11 juli 2007
#3
jag ska sälja min vr6:A...Den behvös det inte bytas kamkedja på:p

eldus veldus

Dieselgypsy
538 Inlägg
11 juli 2007
#4
http://www.vr6.nu/forum/viewtopic.php?t … mp;start=0 <--- här har du min köpguide.

Det är den mest kompletta guiden som finns på webben för tillfället.

Jag håller förövrigt på med en ny version (ännu mer utförlig), men där måste jag ännu skriva teknikdelen.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna


Sök