4654
Sök

Kamrem och rost??

458 Inlägg
6 oktober 2005
Trådstartare
#1
Jag har en Golf 3 årsmpdell 92 och jag har två st frågor som jag undrar om någon har lust att besvara?
Den första är:
Är det svårt att byta kamrem på bilen?

Den andra är:
Jag har lite ytrost som blommar på bilen vid skärmar och nedre delen av dörrar som det är på alla gammla bilar nästan. Jag undrar om det är någon som har bra tips hur man på enklaste sätt kan laga detta så fort som möjligt så att det blir lite bättre och rosten försvinner? För det kan inte bli fulare än rost big_smile !!

Bilen är ljusblå metallic!!
Vilket spackel om jag nu ska ha det?
Vilket slip papper ?? o.s.v

tack på förhand!!

671 Inlägg
6 oktober 2005
#2
Byta kamrem är enkelt men gör du fel så kan det blir dyrt.

Det viktigaste när du lagar rost är att du får bort all gammal rost, finns det lite lite rost kvar i någon por så kommer det att bli rostigt igen direkt.

458 Inlägg
6 oktober 2005
Trådstartare
#3
Daniel skrev:
Byta kamrem är enkelt men gör du fel så kan det blir dyrt.

Det viktigaste när du lagar rost är att du får bort all gammal rost, finns det lite lite rost kvar i någon por så kommer det att bli rostigt igen direkt.

Okej! Ja det vet jag med rosten där.. man jag frågade hur jag skall gå till väga!!!!

Envis optimist
454 Inlägg
6 oktober 2005
#4
Rostlagning: Det här är vad jag kommit fram till efter mycket arbete med en äldre bil.

Du kan börja med lite grövre sandpapper typ 60 och slipa bort all rost. En god idé kan vara att maskera även nu så att du inte slipar på någo ställe där du inte vill slipa.

När du är nöjd med slipandet så gäller det att spackla. Jag har använt plastic padding pp100, finns på typ clas ohlson m.m, och jag tycker att det fungerar bra.

Själv har jag använt mig av vanlig spackelspade. Har hört att en gummikloss ska funka bra men har aldrig provat.

När du har spacklat gäller det att våtslipa för att slippa alla "slipsår". Använd slippapper som är till för våtslipning och doppa med jämna mellanrum i vatten då du slipar. Börja med typ 250-300 och avluta med nånting i stil med 600 om du vill vara riktigt noga.

Slipa och spackla tills du är nöjd. En regel är att allt du kan känna med fingarna kommer att synas genom lacken. Även slipsår som orsakats av det grövre slippapperet. Det finns spackel på sprayburk också som ska ta bort slipsår men jag har inte hunnit prova det än. Ska göra det snart.

När du ska lacka måste du köpa lacken från vw för att få rätt färg. Va mycket noga med att maskera och spraya tunna skikt med typ fem minuters mellanrum för att slippa att det rinner. Är du osäker kan du ju köpa en sprayburk och öva på någon annan plåt före.

Det tråkiga med metalic lack är ju att det är nästan helt omöjligt att få lagningen att inte synas. Det kan gå om du lackar större områden t.ex. om du har en list på dörren så skruvar du bort listen och lackar hela nedre delen av dörren med så att linjen kommer att hamna bakom listen.

Det här är som sagt en sammanfattning på vad jag kommit fram till efter att ha jobbat med en bil i väldigt dåligt skick. En del väljer att sandblästra itsället då det kanske tar bort mer av rosten. Jag har dock inte provat så jag kan inte säga vad som är lättast.

Jag var helt nybörjare då jag provade första gången så det går att lära sig! Lycka till och fråga om det var nåt som var oklart!


458 Inlägg
6 oktober 2005
Trådstartare
#5
Lindström skrev:
Rostlagning: Det här är vad jag kommit fram till efter mycket arbete med en äldre bil.

Du kan börja med lite grövre sandpapper typ 60 och slipa bort all rost. En god idé kan vara att maskera även nu så att du inte slipar på någo ställe där du inte vill slipa.

När du är nöjd med slipandet så gäller det att spackla. Jag har använt plastic padding pp100, finns på typ clas ohlson m.m, och jag tycker att det fungerar bra.

Själv har jag använt mig av vanlig spackelspade. Har hört att en gummikloss ska funka bra men har aldrig provat.

När du har spacklat gäller det att våtslipa för att slippa alla "slipsår". Använd slippapper som är till för våtslipning och doppa med jämna mellanrum i vatten då du slipar. Börja med typ 250-300 och avluta med nånting i stil med 600 om du vill vara riktigt noga.

Slipa och spackla tills du är nöjd. En regel är att allt du kan känna med fingarna kommer att synas genom lacken. Även slipsår som orsakats av det grövre slippapperet. Det finns spackel på sprayburk också som ska ta bort slipsår men jag har inte hunnit prova det än. Ska göra det snart.

När du ska lacka måste du köpa lacken från vw för att få rätt färg. Va mycket noga med att maskera och spraya tunna skikt med typ fem minuters mellanrum för att slippa att det rinner. Är du osäker kan du ju köpa en sprayburk och öva på någon annan plåt före.

Det tråkiga med metalic lack är ju att det är nästan helt omöjligt att få lagningen att inte synas. Det kan gå om du lackar större områden t.ex. om du har en list på dörren så skruvar du bort listen och lackar hela nedre delen av dörren med så att linjen kommer att hamna bakom listen.

Det här är som sagt en sammanfattning på vad jag kommit fram till efter att ha jobbat med en bil i väldigt dåligt skick. En del väljer att sandblästra itsället då det kanske tar bort mer av rosten. Jag har dock inte provat så jag kan inte säga vad som är lättast.

Jag var helt nybörjare då jag provade första gången så det går att lära sig! Lycka till och fråga om det var nåt som var oklart!

tack för svaret mycket intressant och bra svar.. ska testa detta...

Envis optimist
454 Inlägg
6 oktober 2005
#6
Varsågod! Bara att fråga som sagt om nåt är oklart


257 Inlägg
26 oktober 2005
#7
Lindström skrev:
Varsågod! Bara att fråga som sagt om nåt är oklart

Såg att du kommenterat angående rostlagning.

Jag håller på och ska laga en liten rost yta som är 2 cm i diameter på dörren en dm under listen. Jag har sandbälstrat bort alla rost som går och även sprutat med roststopp i insidan av dörren. Ska lägga rostskyddande grundfärg nu. Sen slipa. Va ska ja köra me för slippapper? ska jag börja med så grovt som 60? Rostskyddslacken är som spackel nästan. Ska lägga ett tjockare tjockare lager och sen slipa ner. Tror du ja ska börja me 60 då? När ja lackat med orginallacken efter slipandet av rostskyddslack/Grundfärg så ska ja slipa orginallacken me våtslippapper 800 sedan avsluta med 1200. Efter de blir de en regäl omgång med polish och vax.

"Va ska ja köra me för slippapper? ska jag börja med så grovt som 60? Rostskyddslacken är som spackel nästan."

//Swecco


Envis optimist
454 Inlägg
28 oktober 2005
#8
Ursäkta mitt sena svar...

Jag använde 60 på spackel till att börja med. Det är mycket effektiv för att forma men är du bara ute efter att få det slätt kanske du inte behöver så kraftigt som 60. Det du bör tänka på är att 60:s sandpapper kommer att lämna rejäla slipsår som du antingen måste slipa bort eller spackla över.

Vad jag skulle rekomendera är att du slipar med typ 80 tills du är nöjd med hur det ser ut och känns. Spraya sen på med spruspackel(jag har provat det nu) och slipa med typ 230-320 innan du lägger på lack. Då borde du få ett fint resultat!


257 Inlägg
28 oktober 2005
#9
Lindström skrev:
Ursäkta mitt sena svar...

Jag använde 60 på spackel till att börja med. Det är mycket effektiv för att forma men är du bara ute efter att få det slätt kanske du inte behöver så kraftigt som 60. Det du bör tänka på är att 60:s sandpapper kommer att lämna rejäla slipsår som du antingen måste slipa bort eller spackla över.

Vad jag skulle rekomendera är att du slipar med typ 80 tills du är nöjd med hur det ser ut och känns. Spraya sen på med spruspackel(jag har provat det nu) och slipa med typ 230-320 innan du lägger på lack. Då borde du få ett fint resultat!

okej. jo ja har redan fixat det. jag använde grundfärg som skyddar mot rots "så gott de går" iaf big_smile ska säga att området är 3 cm i diameter. sen slipa jag grundfärgen. (som inte är jätte hård) med 800 våtsandpapper utan vatten. efter jag fått slät yta började ja bygga me många många lager lack. maskade massor och började bygga. efter det så klippte ja ett hål i en kartong som jag sedan tejpade fast på en tom tejprulle så att ja kunde använda tejprullen som ett avstånd mot plåten. vilket resulterade i att färgen sped sig och inte skapade någon skarp kant. efter de gick ja lös med våtslippapper 1200 tills jag blev nöjd. Nu ska ja bara fixa pollering och vaxning. Kan ta kort när jag är klar. //Swecc0


SSS -12
3 217 Inlägg
29 oktober 2005
#10
Lindström är nog alla äldre-bils ägares konung nu smile Tack för tipsen..

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

4 554 Inlägg
29 oktober 2005
#11
rostet blästrar du me punktbläster.. slipar du får du inte bort rostet i kratnarna..lägg på sprutspacklet å slipa och spruta spackel å slipa tills ytan e slät sen grundfärg..

458 Inlägg
29 oktober 2005
Trådstartare
#12
loudness skrev:
rostet blästrar du me punktbläster.. slipar du får du inte bort rostet i kratnarna..lägg på sprutspacklet å slipa och spruta spackel å slipa tills ytan e slät sen grundfärg..

Det går alldeles utmärkt att slipa!

4 554 Inlägg
29 oktober 2005
#13
då får du slipa bra länge

Envis optimist
454 Inlägg
29 oktober 2005
#14
"Lindström är nog alla äldre-bils ägares konung nu  Tack för tipsen.."

Haha... ja tack för det! Jag har själv sprutat min bil med rostprimer idag. Ska lägga upp bilder på den sen.


Vårdare!
60 Inlägg
29 oktober 2005
#15
lr om man inte har möjlighet att blästra kan man ju använda sej av en vinkrl slip/Borrmaskin o sätta på ett stål borst!!!...... funkar utmärkt blir samma resultat som att blästra fast de e smidigare ! O desutom kommer du in bra i kratrarna !!!

Opel Power ''Fresh Thinking Better Cars''

12 086 Inlägg
30 oktober 2005
#16
En krater är en grop runt något!smile Porer kallas det..

Föresten tänkte på en sak, om jag minns rätt så blir det skit när man ska blästra tunnplåt, skiten slår sig ju. Om man slipar med grovt papper och sedan stryker på "rostätaren" så försvinner minsta rostpartikel.

458 Inlägg
30 oktober 2005
Trådstartare
#17
loudness skrev:
då får du slipa bra länge

Nee behövs inte.. + att det blir bättre med att slipa för hand!

Envis optimist
454 Inlägg
30 oktober 2005
#18
Det där med att använda borrmaskin och stålborste är faktiskt väldigt effektivt men räkna med väldigt mycker mer jobb efteråt för att få det snyggt.

Det stämmer nog att blästra är bäst för att bli av med rosten för gott men jag slipade mina skrämar med sandpapper och stålborste och sen sprayade jag allt med rostprimer för typ ett halvår sen. Det kom då inte tillbaka nån rost utom på ett ställe där rostfärgen sprack.


458 Inlägg
30 oktober 2005
Trådstartare
#19
Lindström skrev:
Det där med att använda borrmaskin och stålborste är faktiskt väldigt effektivt men räkna med väldigt mycker mer jobb efteråt för att få det snyggt.

Det stämmer nog att blästra är bäst för att bli av med rosten för gott men jag slipade mina skrämar med sandpapper och stålborste och sen sprayade jag allt med rostprimer för typ ett halvår sen. Det kom då inte tillbaka nån rost utom på ett ställe där rostfärgen sprack.

Skall man spray på med rostprimer efter man har gjort iordning allt eller?

Envis optimist
454 Inlägg
31 oktober 2005
#20
Ja så gjorde jag iaf. Det sägs att det kan vara klokt att spraya på det före man spacklar också men jag ser inte riktigt meningen med det då man ju slipar bort rätt mkt av det.

Så jag tycker du kan spraya på det efter du gjort i ordning allt. En annan fin grej med att göra så är att du då ser vars det fortfarande finns märken och ojämnheter.



Sök