Lindström skrev:
Rostlagning: Det här är vad jag kommit fram till efter mycket arbete med en äldre bil.
Du kan börja med lite grövre sandpapper typ 60 och slipa bort all rost. En god idé kan vara att maskera även nu så att du inte slipar på någo ställe där du inte vill slipa.
När du är nöjd med slipandet så gäller det att spackla. Jag har använt plastic padding pp100, finns på typ clas ohlson m.m, och jag tycker att det fungerar bra.
Själv har jag använt mig av vanlig spackelspade. Har hört att en gummikloss ska funka bra men har aldrig provat.
När du har spacklat gäller det att våtslipa för att slippa alla "slipsår". Använd slippapper som är till för våtslipning och doppa med jämna mellanrum i vatten då du slipar. Börja med typ 250-300 och avluta med nånting i stil med 600 om du vill vara riktigt noga.
Slipa och spackla tills du är nöjd. En regel är att allt du kan känna med fingarna kommer att synas genom lacken. Även slipsår som orsakats av det grövre slippapperet. Det finns spackel på sprayburk också som ska ta bort slipsår men jag har inte hunnit prova det än. Ska göra det snart.
När du ska lacka måste du köpa lacken från vw för att få rätt färg. Va mycket noga med att maskera och spraya tunna skikt med typ fem minuters mellanrum för att slippa att det rinner. Är du osäker kan du ju köpa en sprayburk och öva på någon annan plåt före.
Det tråkiga med metalic lack är ju att det är nästan helt omöjligt att få lagningen att inte synas. Det kan gå om du lackar större områden t.ex. om du har en list på dörren så skruvar du bort listen och lackar hela nedre delen av dörren med så att linjen kommer att hamna bakom listen.
Det här är som sagt en sammanfattning på vad jag kommit fram till efter att ha jobbat med en bil i väldigt dåligt skick. En del väljer att sandblästra itsället då det kanske tar bort mer av rosten. Jag har dock inte provat så jag kan inte säga vad som är lättast.
Jag var helt nybörjare då jag provade första gången så det går att lära sig! Lycka till och fråga om det var nåt som var oklart!