Fastrostade bromsskivor

mek4fun
6 augusti 2007 · 5 Inlägg

Tänkte byta bromsskivor och belägg innan besiktningen, eftersom jag redan förra året fick en not om att de började bli dåliga. Så jag skaffade 4 nya skivor + beägg, men jag får inte loss skivorna, de verkar helt fastrostade. Har bankat så mycket jag törs med hammare och klubba, även provat med avdragare men de sitter som svetsade.
Kan man värma skivorna med gaslåga för vidga dem och på  så sätt få dem att lossa eller riskerar man lagren då?

Finns det något annat trick man kan ta till?

Peugeot 406 1997

haxer Proljece?
6 augusti 2007 · 1 464 Inlägg

Spruta ner dom med 1burk rostlösning eller ketchup över natten funkar hur bra som helst sen.. stämjärn och gummihammare smile Eller dagen efter ketschup eller rostlösning starta bilen och bromsa för kung och fosterland ett par gånger behöver inte köra räcker med motorn igång.

Senast redigerat av haxer (6 augusti 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
mek4fun
6 augusti 2007 · 5 Inlägg

haxer skrev:
Spruta ner dom med 1burk rostlösning eller ketchup över natten funkar hur bra som helst sen.. stämjärn och gummihammare smile Eller dagen efter ketschup eller rostlösning starta bilen och bromsa för kung och fosterland ett par gånger behöver inte köra räcker med motorn igång.

Ketchup?!?

Finns ingen kant som kan få tag med ett stämjärn. Rostlösning har jag använt i omgångar. Har också kört och bromsat hårt för att få skivorna så varma att de vidgar sig men utan framgång.

Att stå still och bromsa, du menar att använda bromskolven att typ  "bända" med eller?

WasteGate
6 augusti 2007 · 397 Inlägg

Jag har haft samma problem, MEN det enda som löste var ihärdigt sprayande och framförallt bankande, hårda smällar tål det!

haxer Proljece?
6 augusti 2007 · 1 464 Inlägg

mek4fun skrev:

haxer skrev:
Spruta ner dom med 1burk rostlösning eller ketchup över natten funkar hur bra som helst sen.. stämjärn och gummihammare smile Eller dagen efter ketschup eller rostlösning starta bilen och bromsa för kung och fosterland ett par gånger behöver inte köra räcker med motorn igång.

Ketchup?!?

Finns ingen kant som kan få tag med ett stämjärn. Rostlösning har jag använt i omgångar. Har också kört och bromsat hårt för att få skivorna så varma att de vidgar sig men utan framgång.

Att stå still och bromsa, du menar att använda bromskolven att typ  "bända" med eller?

Ketchup löser rost bättre än dom flesta preparat som finns på marknaden.

Ja alltså när du står stilla och bromsar så vidgar dom sej till slut... eller bara banka med gummiklubba utav helvete smile Ketchup är tyvär inte så vanligt att man använder men gnugga med ketchup så förstår du vad jag menar går åt en del men fint som fan blir det smile

Senast redigerat av haxer (6 augusti 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Skaune
6 augusti 2007 ·

Ketchup....? Snart försvinner verktyglådan i garaget och in kommer kylskåpet! tongue

twin_cam Smålänning
6 augusti 2007 · 7 877 Inlägg

Bara till att banka på, för du skulle väll byta skivorna, right?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
haxer Proljece?
6 augusti 2007 · 1 464 Inlägg

Axor skrev:
Ketchup....? Snart försvinner verktyglådan i garaget och in kommer kylskåpet! tongue

Nee men faktiskt så är det sant testa själv smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
_Andrew_
6 augusti 2007 · 145 Inlägg

ta en kopparslägga o dra till allt vad du kan på bromskivan i mitten.. brukar hjälpa smile

Kivik
6 augusti 2007 · 264 Inlägg

Det är inte så att det sitter någon skruv som håller fast dom? För det gör det på pappas 306...

Volvo v70n (2002)
mek4fun
6 augusti 2007 · 5 Inlägg

twin_cam skrev:
Bara till att banka på, för du skulle väll byta skivorna, right?

Jo visserligen, men om jag bankar så att de blir förstörda och ändå inte får loss dem så står jag ju utan bil sad


Och bak är det besvärligt att kommat åt att banka på för bromsskölden täcker hela skivan.

mek4fun
6 augusti 2007 · 5 Inlägg

ZarX skrev:
Det är inte så att det sitter någon skruv som håller fast dom? För det gör det på pappas 306...

Om du menar de två torx-skruvarna är de lossade.

WasteGate
6 augusti 2007 · 397 Inlägg

Du får knacka på skivans bromsyta och även på "skivans nav"
Slå så hårt så du tror att det kommer gå åt helvete.. du behöver göra det för att "skaka" loss den från rosten.. det blir ju nästan som en dålig svetsning det där.. blä!

Smörj den mycket och banka tills det ger sig!

mek4fun
6 augusti 2007 · 5 Inlägg

WasteGate skrev:
Du får knacka på skivans bromsyta och även på "skivans nav"
Slå så hårt så du tror att det kommer gå åt helvete.. du behöver göra det för att "skaka" loss den från rosten.. det blir ju nästan som en dålig svetsning det där.. blä!

Smörj den mycket och banka tills det ger sig!

OK det verkar som den samlade expertisen här är enig om att det är rostlösning  + milt ultravåld som ska fixa skivorna.  Tänkte att det möjligen fanns något annat knep att få de rackarna att lossa.

Tykoo bilmekaniker
8 augusti 2007 · 121 Inlägg

på volvo gör vi som alla sagt, man bankar på skivan, på själva navet då, alltså där hjulbultarna sitter.

använd en stor hammare, inte nått fjoll i gummi, då släpper det aldrig. sen är det bara att slå hårt, hjullagret pallar det iaf.

bumpe Lastbilsmekaniker
9 augusti 2007 · 3 878 Inlägg

Va fan är det fär mesar ni är!
Fram med storsläggan, ock slå rakt på "slitbanan". Förhoppningsvis så lossnar den från navet. Navet gör du ett prydligt litet snitt i med vinkelslipen och slår i en huggmejsel i snittet du gjort, vips så har du 2 st skivor varav ingen är på bilen.
Gäller ju då när man redan tagit i allt man har med handslägga osv...

Kan tilläggas att jag mekar citroën och peugeot e samma skit så jag vet att det funkar och håller för allt våld...

alex_side Neerd
9 augusti 2007 · 1 596 Inlägg

men innan han bankar sönder ngt:P på vissa bilar måste man ju lossa handbroms möget först?? peta in en skruvmejsel i ett hål i skivan och sen snurra det lilla kugghjulet... då ska det ju gå att få av den. har tagit sönder en sån redan vi stod o bankade som idioter sen när skiten flög av så såg vi att man skulle släppt på den först:/ men men  annars är det bara banka

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
Germax
10 augusti 2007 · 12 086 Inlägg

Använd hammare model stor, inga fjolliga gummiklubbor. Sen bankar du så in i helvete på skivornas yterkant. Då ska de släppa, sen om de kärvat fast dessutom får du banka o slå tills de lossnar helt enkelt.

Dock vet jag att de kan va svårt/omöjligt. Jag skulle få dän skivorna på en reservdelsbil en gång. Fick inte loss dom så sket i iden att använda dom, men loss skulle dom fan så jag tog en slägga o slog som en galen. Ingenting va helt efter, men fittskivorna satt kvar =/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang