Antispinn, ger det bättre acceleration?

JockeT
7 augusti 2007 · 1 010 Inlägg

Halloj!

har funderat mkt på en sak.
Har en vectra B 96a, och har med den på senaste tiden rejsat lite mot polarna å så.

Så när jag vinner har jag fått en hel del kommentarer att mitt antispinn-system hjälper mig... roll

Med det spinner inte hjulen så mkt men det känns som om motorn stryps för att hjulen inte ska spinna.


Så min fråga är helt enkelt;
Hur fungerar antispinn och borde det ge mig någon fördel?

Mvh
jocke

NiMroD
7 augusti 2007 · 264 Inlägg

jag tror att den stryper motorn ganska 100 på det..  och ska du rejsa så är det ingen fördel för dig!

Volvo V60 "D4 awd" (2013)
Volvo XC 60 "Gubbens" (2008)
MrTobias
7 augusti 2007 · 1 297 Inlägg

Det är en fördel för dig om du bara sladdar när du racear smile Men _förmodligen_ så går det fortare om du inte kör antispin och får en perfekt start. Känns logiskt så smile

Erick
7 augusti 2007 · 4 767 Inlägg

antispinnen bromsar ju/släpper gasen, så det ger ju fördelen att du inte brutalspinner bort dej i starten utan skuttar iväg lite istället, dock så kan du köra bättre 0-100 tex med antispinnen urkopplad och reglera lagom hjulspinn med gaspedalen istället smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Germax
7 augusti 2007 · 12 086 Inlägg

I princip så ska ju antispinnen släppa på gasen när hjulen släpper, och när de bettar ska de ju va full platta. Så det borde va ett ypperligt system för att få perfekt balans av fäste och kraft. Sen kan jag tänka mig att biltillverkarna lägger in marginaler som gör att de inte blir optimal presdanda, o då är de ju inte så optimalt längre =/

RedDragon Kluven!
7 augusti 2007 · 156 Inlägg

Nej för helsike antispinnen kan väl inte hjälpa något!? Det bästa är att lära sig göra starter utan den bara.

Går inte alls att köra min Audi hårt med antispinnet på. Bilen blir som en groda och hoppar och hostar hela tiden smile Har iofs 4x4 så har svårt att få riktigt dåliga starter men ändå smile

Audi - för dig som gillar henne på alla fyra!
Bobo
7 augusti 2007 ·

antispinnen hindrar dig

silverbird
7 augusti 2007 · 666 Inlägg

Antispinn hindrar en bra förare, eftersom man kan justera gasen bättre, optimalt vid starten är litta hjulspinn, då får man upp farten snabbare, om man har anti spinn så kan den fungera som att den begränsareffekten i motorn eller slår av tändningen helt och det ger så klart effekt förlust

//Silver

Thorssa
7 augusti 2007 ·

Olika för olika system, beror ju lite på hur känsliga de är. Jag kopplar då alltid ur. Men i en del tester i tex. AMS så går det fortare runt bana när de har systemen inkopplade på vissa bilar.

JockeT
7 augusti 2007 · 1 010 Inlägg

hhmmm okej..
vad jag har förstått beror det lite på bilen osv alltså.
enda sättet är väll kanske att testa helt enkelt tongue

en fråga dock; om det skulle hjälpa borde de inte vara en enorm fördel för rally/f1 osv?
kanske redan finns väl utvecklat?

Senast redigerat av JockeT (7 augusti 2007)

m_a_c X40 Nordic
7 augusti 2007 · 784 Inlägg

Tjena det är olika beroende på vad för funktion antispennan ska ha. Det finns dom som stryper effekten och därför hindrar din acceleration eller så finns de de systemen som finns föra att hjälpa dig vid en acceleration ett sådant system finns på s/v40 bland annat.

Som svar på din nästa fråga så kan jag bara säga att inom f1 så finns det. Utan detta skulle da bara bränna gummi vid starten och de skulle aldrig kunna ta sig runt på barnan med de tider de har. Inom rally vet jag inte. Men jag vet att den tyska dtm serien har fått mycket beröm för att dom som en av de få turincar serierna har reglerat bort antispin och antisladsystemen på sina bilar.

Volvo S40 T4 "Exclusive Edition" (1998)
Garic
7 augusti 2007 · 539 Inlägg

oj det var många åsikt här.
Jag personligen tycker att antispinn kan hjälpa dig om du är nybörjare och bilen är inte speciellt racing ombyggt. Däremot är antispinn en hinder för en förare men vana och en bil som är gjort för race/stripp.

HOLLELLE
7 augusti 2007 · 409 Inlägg

m_a_c skrev:
Som svar på din nästa fråga så kan jag bara säga att inom f1 så finns det. Utan detta skulle da bara bränna gummi vid starten och de skulle aldrig kunna ta sig runt på barnan med de tider de har. Inom rally vet jag inte. Men jag vet att den tyska dtm serien har fått mycket beröm för att dom som en av de få turincar serierna har reglerat bort antispin och antisladsystemen på sina bilar.

vad jag har hört är det numera förbjudet med antispin och abs inom f1.. det går för fort med massa elsystem som hjälper till och då skulle det bara bli dom stora stallen som dominerade.. jag kan mycket väl ha fel ska tilläggas!

m_a_c X40 Nordic
7 augusti 2007 · 784 Inlägg

h0lle skrev:

m_a_c skrev:
Som svar på din nästa fråga så kan jag bara säga att inom f1 så finns det. Utan detta skulle da bara bränna gummi vid starten och de skulle aldrig kunna ta sig runt på barnan med de tider de har. Inom rally vet jag inte. Men jag vet att den tyska dtm serien har fått mycket beröm för att dom som en av de få turincar serierna har reglerat bort antispin och antisladsystemen på sina bilar.

vad jag har hört är det numera förbjudet med antispin och abs inom f1.. det går för fort med massa elsystem som hjälper till och då skulle det bara bli dom stora stallen som dominerade.. jag kan mycket väl ha fel ska tilläggas!

Jag kan också ha fel nu när jag svara på detta har inte granskat regelboken emn jag är 90% säker på att det finns kvar men är styrt i hur de ska fungera genom ett antal regler.

Volvo S40 T4 "Exclusive Edition" (1998)
maco
7 augusti 2007 · 1 207 Inlägg

JockeT skrev:
en fråga dock; om det skulle hjälpa borde de inte vara en enorm fördel för rally/f1 osv?
kanske redan finns väl utvecklat?

Både F1 bilar och WRC bilar har ett såkallat Launch systyem. Med detta menas att man aktiverar systemet gör en viss procedur innan start. Och sedan när man vill fara så sköter bilens datorer all justering av gas (i rally så styr ju givetvis diffarna vilka däck som skall ha mest fäste osv), det enda du som förare måste göra är att hålla plattan i mattan. När du sedan kommit iväg optimalt slås systemet av. Låter simpelt, men man skulle nog tappa lite hår om man skulle försöka göra något liknande själv.

Fick åka en Hyundai WRC rallybil förut när brorsan var chefmekaniker för ett sådant rallyteam och under det testet så rockade de på utan launch system, vilket resulterade i lite grusblästring av bilen. smile

RaaZer
7 augusti 2007 · 87 Inlägg

stämmer de maco säjjer, men ABS finns inte på f1 å andra touringbilar, vet ej hur de är i WRC?

Tykoo bilmekaniker
8 augusti 2007 · 121 Inlägg

jag är nästan hundra på att dom kör utan abs, dom måste göra det, för annars kan man inte låsa upp hjulen innan en kurva på grus, som dom brukar.

twin_cam Smålänning
8 augusti 2007 · 7 877 Inlägg

Tykoo skrev:
jag är nästan hundra på att dom kör utan abs, dom måste göra det, för annars kan man inte låsa upp hjulen innan en kurva på grus, som dom brukar.

ABS påverkar inte handbromsen, som dom oftast använder då...

Finns olika antispinn, Dels dom som stryper motorn, och sinkar din tid, och dels dom som är i princip en aktiv diffbroms och ser till att hjulet med bäst fäste driver mest.

t.e.x: Antilspinndelen i ESP stryper motorn vid hjulspinn, och sinkar därmed tiden.

TCS, i den äldre generationen, är en aktiv diffbroms som ser till att hjulet med bäst fäste driver mest. Detta kan gynna din tid eftersom du får maximalt med fäste.

Tyvärr så är det så idag att eftersom det finns så fina system idag, t.e.x ESP, så skiter en del biltillverkare i att göra ett bra chassi från början...

Är framvagnen mindre bra konstruerad så kan det krävas antispinn för att få ner kraften i backen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
JockeT
9 augusti 2007 · 1 010 Inlägg

intressant detta blev måste ja säga! big_smile

Guldfinger Civ.Ing.
3 november 2008 · 70 Inlägg

Några killar som skulle bygga ett antispinnsystem till en formel-bil hävdade att bäst friktion fick man vid ett par procents hjulspinn (dvs hjulen rotererar några procent fortare än om de bara rullat med).

Detta kan säkert top-teamen inom dragracing på sina fem fingrar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang