2774
Sök

Olagligt med lysande skärmblinkers??

Fordonstekniker
157 Inlägg
15 augusti 2007
Trådstartare
Är det lagligt att ha lysande skärmblinkers? som buss blinkers... funderar på om ja ska skaffa de...

De ska vara mer än det verkar;)

2 655 Inlägg
15 augusti 2007
Det du kallar för skärmblinkers till bussarna är positionsljus. Tvivlar på att du får ha kombinerad blinkers och positionsljus..

197 Inlägg
15 augusti 2007
jag har så på min 740 å dom sa då inget på besiktningen

BadBoys_Club

1 688 Inlägg
17 augusti 2007
Volvo V/S40 gamla generationer har konsant lysande ljus i kofångarna.
Man tycker att det borde vara lagligt.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Bärs!
3 456 Inlägg
17 augusti 2007
har för mej att jag läst nånstans att man får koppla så om bilen är från -85 eller äldre? för det kom nån lag vid -86. innan det räknas det som sidomarkeringar... kan det stämma?

Garaget.org peakade 2008.

Sir Real
390 Inlägg
17 augusti 2007
jag har ju det på min v40 dom sa inget på besiktningen men det e ju orginal så !

1 813 Inlägg
17 augusti 2007
jag har koplat ljuset i mina speglar så det lyser 6 dioder i orange på varje sida å bes sa inget och jag kan inte stänga av dom för det e koplat till ljuset på bilen:P bara du har rätt färg i det så spelar det nog inte så stor roll..

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Hojmek
748 Inlägg
17 augusti 2007
har det på min å dom sa då inget på besiktningen smile Dock säger vissa poliser att det är olagligt

Golle
448 Inlägg
17 augusti 2007
Hade det på min 240 i flera år och bes. sa inget om det. Men så kopplade en kompis så på sin caddy och han hann knappt innanför portarna innan dom gnällde på det och satte tvåa. Så det är nog lite lotteri smile

James May: In other news.... I've fitted a fan!

1 653 Inlägg
17 augusti 2007
WilYawn skrev:
Hade det på min 240 i flera år och bes. sa inget om det. Men så kopplade en kompis så på sin caddy och han hann knappt innanför portarna innan dom gnällde på det och satte tvåa. Så det är nog lite lotteri smile

kort samanfattat, Nej det är inte lagligt oavsett hur många besiktningsmän som ser mellan fingrarna med det.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
2 oktober 2007
inget problem i det.. besiktningen klagar inte över det så länge det kan blinka ocså så.. smile hör av dig igen om du vill veta hur du kopplar det

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

Fordonstekniker
157 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
volvo740mannen skrev:
inget problem i det.. besiktningen klagar inte över det så länge det kan blinka ocså så.. smile hör av dig igen om du vill veta hur du kopplar det

Ja de skulle ja vara tacksam för. Hade ett kopplingschema med de nånstans...tongue

De ska vara mer än det verkar;)

kåt, glad och otacksam
132 Inlägg
4 oktober 2007
Jag hade det på min 740 och besiktningen sa inget på dom 3 åren ja va inne.

Det är inte så lurigt att koppla. Jag snodde ström från positionsljusen och drog en kabel till skärmblinkersena, klippte jorden på blinkersen och kopplade på strömmen där.

Tyckte det va lite schysst att dom gick på positionen med så att dom även lyser när du vrider på pakeringsljuset utan att ha igång bilen.

Den modige svensken knyter näven i fickan och betalar snällt!
Varför köper man en högerstyd bil av en modell som finns som vänsterstyrd?
www.draminbil.nu

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
4 oktober 2007
Amerikanska blinkers heter det!
Säger ju det, Amerika vet hur man gör bilar wink
Nää men egentligen får man ej ha dom men bes är ofta snälla när det gäller sånt smile

C H E V R O L E T <3

695 Inlägg
5 oktober 2007
Niko_turbo skrev:
volvo740mannen skrev:

Ja de skulle ja vara tacksam för. Hade ett kopplingschema med de nånstans...tongue

Så här ska du göra:
Vad ska det vara till för någon bil?
På volvo 740 äldre så får du skruva upp sidoplåtarna lite lite grann bara så du får in en ny sladd där igenom.
På nyare 740s sitter det ett plasthölje i hjulhuset som lätt kan skruvas av och skötas därifrån.. men hur som helst..
När detta moment är gjort skall du kapa jorden på sidoblinkersen.. den svarta - (minus) kablen och skarva ihop den med den nya på blinkersen... den gamla minus kablen som är kapad kan du ta eltejp eller något annat så du vet att du inte ska använda den..
Sen när du har skarvat ihop en ny sladd ifrån blinkersens minuspol ska du dra den nya sladden  till varsel ljuset och här är det ganska så viktigt att du har en multimeter.. du väljer ut vilket läge du vill ha de tillkopplade i .. gå in i bilen och sätt på ljuset.. välj om du vill ha det i p-ljuset eller i varsel jag har mitt i varsel då jag kör på 0an för det mesta.. nu tar du multimetern och kollar vilken det kommer ström i.. sen ska du skarva ihop den nya sladden med den du valt ut.. har för mig att det är den bruna som är p-ljuset och vita för varsel hursom helst så skarvar du med den du väljer.. sen går du likadant på andra sidan om blinkersen.. klipp och skarva med det andra varselljuset..

695 Inlägg
5 oktober 2007
Niko_turbo skrev:
volvo740mannen skrev:

Sen hur du gör för att få blinkersen fram till att lysa så borra bara in en hållare under ifrån och tjuva ström ifrån varselljuset.. klart..big_smile

Sök