2422
Sök

Problem med trim till Saab 9-3 aero

134 Inlägg
22 augusti 2007
Trådstartare
#1
Tja,

Det är så att jag har inhandlat en Saab 9-3 aero -02 med steg 3 trim från BSR men jag tycker inte att den går tillräckligt bra för att vara 267hk~? speciellt inte på femman.

Om jag drar på ordentligt i fyran så gör den ca 210km/h men sedan när jag lägger över den i femman så händer det inte så mycket mer känns precis som om den stryper sig själv den laddar fortfarande vad den skall (1.2bar) men det rör inte på sig. Har varit uppe i max 235km/h och jag tycker den borde ge mer med dom hästarna? Inte för att maxhastigheten är så viktig men de kanske är ett tecken på att något inte är som det skall? På BSR står det att dom ändrar fartspärren till 270km/h, varför göra de om den inte gör mer än 235km/h? då kan man lika bra behålla orginal spärren som är på 245km/h

Och sedan tycker jag att de börjar bli trögt att lägga i växlarna de känns som att man måste över ett "hack" precis innan man byter växel, är det ett tecken på att kopplingen börjar ge sig? bilen har bara varit trimmad i ca max 6 månader.

kanske finns fler saab ägare med samma problem eller som haft problemet?

Mvh t0bias
Senast redigerat av t0bias (22 augusti 2007)

/t0bias

226 Inlägg
22 augusti 2007
#2
ja, den borde ju gå över 235 tycker jag =/...

134 Inlägg
22 augusti 2007
Trådstartare
#3
Tycker med det, man skall inte behöva använda sig av halva Sverige för att komma upp i lite hastighet. eller? hmm

/t0bias

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
22 augusti 2007
#4
Underligt fenomen hmm laddar den stabilt 1,2? för dem andra steg3 saabarna laddar 1,3-1,35.

Har du Orginal IC, Öppet filter? Provat att byta stift, tändkasset?

Btw, hur blir det över 230km/h? sänker den laddtrycket till GLT då, som den gör orginal?
Om den gör det, så förstår jag varför du inte kommer över 235 big_smile

Tips: http://forum.saabturboclub.com/ wink
Senast redigerat av kwansa (22 augusti 2007)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

134 Inlägg
22 augusti 2007
Trådstartare
#5
Jag kör med BSR's Optiflow luftfilter den ligger alltid stadigt på 1.2bar kanske lite mer vid vissa tillfällen och sjunker inte förrens jag släpper gasen vid 220km/h+.. Bilen var ny servad då jag köpte den för ca 2-3 månader sedan.

Jag tror att de kan vara att den typ "stryper" sig eller något för när man ligger vid fullt gaspådrag vid ca 220km/h och släpper lite på gasen så känns de som att han vill ge sig iväg. Men som sagt det händer inte så mycket, skall se om jag kan få det på film någongång i framtiden.
Senast redigerat av t0bias (22 augusti 2007)

/t0bias

BennyC
23 augusti 2007
#6
Tycker oxå att den skulle gå fortare... Det med växlarna är så att när du laddar på fullt så lyfter motorn sig lite och växelådan, och då är det svårare att få i en växel

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
23 augusti 2007
#7
t0bias skrev:
Jag kör med BSR's Optiflow luftfilter den ligger alltid stadigt på 1.2bar kanske lite mer vid vissa tillfällen och sjunker inte förrens jag släpper gasen vid 220km/h+.. Bilen var ny servad då jag köpte den för ca 2-3 månader sedan.

Jag tror att de kan vara att den typ "stryper" sig eller något för när man ligger vid fullt gaspådrag vid ca 220km/h och släpper lite på gasen så känns de som att han vill ge sig iväg. Men som sagt det händer inte så mycket, skall se om jag kan få det på film någongång i framtiden.
Det jag tänkte på att luftfiltret brukar suga i sig varmluft om man har ett öppet. Då fårlorar motorn rätt mycke ork.
Så du kör med orginal Intercooler?
Den klarar knappt orignal effekten en längre stund hmm

Det där att den stryper sig kan vara att Luftmassemätaren är dålig roll

som sagt, det kan finnas miljoner av orsaker hmm Men den med störst sannolikhet är att saabs bilar inte är så pigga över 200 strecket tongue

Ang svårt att få i växlarna, Så var min första tanke. att motorfästerna inte är okeja. Eller syncringarna i lådan roll

mina nöjliga bovar: Mv,ic,Lmm, mjukvaran (Bsr är inte felfria när det gäller saab)

Om det inte löser sig hos bsr, åk till Nordic eller Maptun. Dem är mer inriktade på saab wink
Senast redigerat av kwansa (23 augusti 2007)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Saaboholic
3 129 Inlägg
23 augusti 2007
#8
min gjorde 230km/h utan större svårigheter och jag hade inte ens 250hk.. det bästa du kan göra är att ringa bsr och prata med dom, förklara problemet vad du förväntar dig osv..

sen ja kopplingen kan börja bli dålig..eller så börjar nån synk i lådan att ge med sig.

Som sagt ring och hör..

"Liberty of thought is the life of the soul"

2 164 Inlägg
23 augusti 2007
#9
Montera tillbaka orginal filtret så ska du se att du får mer fart i pärlan.
Om du ska ha öppet filter ska du uppgradera till en större IC annars händer inte så mycket utan bilen blir bara slöare.

MVH

F


134 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
#10
Jag tackar för alla svaren får väl ringa och skälla lite på BSR eller något då jag har tid. Det tråkiga är att man jobbar hela dagarna och sedan när man kommer hem så är de stängt överallt.

Det är jo inget överdrivet problem då man bara får köra 120km/h lagligt i Sverige. Men det vore jo tråkigt om man skulle behöva bli rastad av en gammal husbil bara för att bilen slöar efter 220km/h

Jag har allt orginal förutom trimmet.
Senast redigerat av t0bias (23 augusti 2007)

/t0bias

134 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
#11
Kippy skrev:
t0bias skrev:
Jag tackar för alla svaren får väl ringa och skälla lite på BSR eller något då jag har tid. Det tråkiga är att man jobbar hela dagarna och sedan när man kommer hem så är de stängt överallt.

Det är jo inget överdrivet problem då man bara får köra 120km/h lagligt i Sverige. Men det vore jo tråkigt om man skulle behöva bli rastad av en gammal husbil bara för att bilen slöar efter 220km/h

Jag har allt orginal förutom trimmet.
Hehe! Allt original, innefattar det däck o fälg? Det kan påverka hastigheter också.. men jag tror på det som nån annan sa ang varm luft.. när du trycker den så inihelsike så blir luften för varm för att kunna verka optimalt..

Aja, lycka till.. ystad på fredag, imorron!
Ystad WOOOOOOOT? ;P

/t0bias

(none)
1 725 Inlägg
25 augusti 2007
#12
Som Hedley sa: Om du ändå har så mycket hästar som 270 hk så kan du se till att byta kopplig om du inte vill att bilen ska "slira" sig in till nästa växel. Ett tips skulle då vara Viggen kopplingen. Blir som dag från natt om du byter till den. Kostar ju en del och lika så arbetet, om du inte själv byter den. Men garanterat nöjd kommer du bli!

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

134 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
#13
Vad skulle det kosta att lägga i en viggen koppling någon som gjort de? Och vilka sysslar med att byta sådant?

jag tänkte köra med denna kopplingen ett tag till då den inte slirar alls iaf inte vad man kan se på varvräknaren samt att de att växellådan är lite trög då man ska lägga i växlarna tror jag mest är en inbildning, fassan testade bilen och han tyckte ente att där va något konstigt med den iof jämnför han säkert med sina gamla amazoner som han hade på 60talet ;P

Edit: Jag har BSR's avskärming till luftfiltret med, kan de ändå göra så stor skillnad med värmen? då borde jo alla ha problem med det som har öppet filter?
Senast redigerat av t0bias (25 augusti 2007)

/t0bias

Lokförare
126 Inlägg
25 augusti 2007
#14
Min nya är inte ett dugg slö, 220 på 4an o fortfarande ca 1000 varv kvar till varvstoppet!

ja har inte vågat lägga i 5an än så länge tongue

Saab 900 Aero -96

2 164 Inlägg
25 augusti 2007
#15
t0bias skrev:
Vad skulle det kosta att lägga i en viggen koppling någon som gjort de? Och vilka sysslar med att byta sådant?

jag tänkte köra med denna kopplingen ett tag till då den inte slirar alls iaf inte vad man kan se på varvräknaren samt att de att växellådan är lite trög då man ska lägga i växlarna tror jag mest är en inbildning, fassan testade bilen och han tyckte ente att där va något konstigt med den iof jämnför han säkert med sina gamla amazoner som han hade på 60talet ;P

Edit: Jag har BSR's avskärming till luftfiltret med, kan de ändå göra så stor skillnad med värmen? då borde jo alla ha problem med det som har öppet filter?
Ja de har dom.
Om man ska ha öppet filter ska man även dra ner ett i fronten så man har dubbla filter och även skärma av de i fronten.
men ska man trimma så är de insats filter upp till 300 hk sen ska man börja tänka på öppet filter och de är så även till 9-5an.

MVH

F


Turbolover
13 Inlägg
25 augusti 2007
#16
Kolla även över backventilerna till tankurlufningen, de kan ställa till det så inte bilen laddar som den ska, 1,2bar låter lite klent för steg 3.

Saab 9-5 2,3T Biopower -03

134 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
#17
Var hittar jag dom ventilerna? bilen har liksom alltid laddat 1.2 sedan den blev trimmad så det är inte så att den gått neråt. Har mailat BSR så får hoppas dom svarar på måndag. Kanske blir till att köra in med bilen men dom stänger jo när man slutat jobba.

/t0bias


Sök