2475
Sök

Bra tvättmedel? (Bilschampo)

8 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
Tjenare smile
Känner mig lite dum här.. men passar på att fråga ändå.
Imorgon drar jag för att handtvätta min helt nya S60 som är svartmetallic för första gången och undrar om någon kan tipsa om bra tvättmedel?
Tänkte testa micros fiberdukar istället för skinn också.
mvh Bazzsoli

2 751 Inlägg
5 september 2007
Vad du än gör köp inte något billigt tvättmedel när du ska tvätta en svartmetallic bil.... Det blir ett helvete... Och va skitnoga med att inte använda varmt vatten eller att tvätta bilen i solsken, skit jobbigt med kalk fläckar!!! Annars kan du nästa köpa vilket märkes tvättmedel som helst... Sonax är jävligt bra iaf!!!!!

Vet inte ifal du har haft svart bil innan men det är sjukt jobbigt o ta hand om dem!!!

Ja brukar tvätta bilen med Sonax tvättschampoo först sedan spraya på snabbvax som man torkar veck bara.. blir skitnajs!!
Senast redigerat av n0b0dy_ (5 september 2007)

Who Djaa bless no man curse

9 108 Inlägg
5 september 2007
Det heter bilschampo wink Tvättmedel låter verkligen fel.

saabtok
1 306 Inlägg
5 september 2007
sonax extreme bilschampo annvänder ja och de  funkar klockrent osså wax it wet och semskin  så får du kanon resultat  på en svart  bil

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

huh?
10 427 Inlägg
6 september 2007
Sonax Glansschampo funkar bra för min del.

Sen kan du köpa Turtle Wax It Wet (eller Sonax motsvarighet, vad det nu heter)
och lägga på lite efteråt. Blir blankt och fint, sitter väl kvar nån tvätt.

Bara du är noga med torkningen så blir det nog riktigt bra.

424 Inlägg
6 september 2007
Turtle Wax Platinum Series Car Wash.

http://www.turtlewax.fi/kuvapankki/platinum_240/T_WAX_PLATINUM_WASH_copy2.jpg

Är dyrt och riktigt, riktigt bra! En sak som är säker är att man inte ska snåla med bilvårdsprodukter. Dyrare brukar vara bättre!
Senast redigerat av C70 (6 september 2007)

blacken
6 september 2007
Det bästa du kan ha när du bara ska tvätta bilen, är vanligt yes och varmt vatten.

3 120 Inlägg
6 september 2007
blacken skrev:
Det bästa du kan ha när du bara ska tvätta bilen, är vanligt yes och varmt vatten.

Jo det ääääälskar ju lackskydd och vaxerna...

658 Inlägg
6 september 2007
blacken skrev:

Det blir rent ja, men man får vaxa bilen varje gång istället.

Själv använder jag MEGUIAR NXT CAR WASH, Turtelwax Wax it Wet och microfiberduk. Kanon! Schampot är lite dyrare än många andra men ack så drygt. Räcker riktigt länge.
Första gången skulle jag rekomendera dig att vaxa bilen på "riktigt" istället för att använda Wax it wet, för att få ett bra grundskydd, vilket är extra viktigt på svarta bilar för att slippa massa små tvättrepor.
Senast redigerat av JoQe (6 september 2007)

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

Sänk bensinskatten!
182 Inlägg
6 september 2007
På min svarta bil så använder jag ett vaxschampo. Fungerar rätt bra. Vet inte vilket märke det är. och sen måste du sämskinna med våtvax på en svart bil annars kan du lika gärna låta bli att tvätta.

/MatteR

406 Inlägg
6 september 2007
megular´s nex gen är grymt bra!! blir inte så mkt torkfläckar och glasen sitter i länge! dyrt som skit men väl värt! smile kört de senaste 2åren med detta!
Senast redigerat av Gujen (6 september 2007)

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)

658 Inlägg
6 september 2007
Gujen skrev:
megular´s nex gen är grymt bra!! blir inte så mkt torkfläckar och glasen sitter i länge! dyrt som skit men väl värt! smile kört de senaste 2åren med detta!

Frågan är om det blir så dyrt med tanke på hur drygt det är, använder man det rätt räcker det ju hur länge som helst. Tvättar varje vecka och mitt räcker 1-2 år

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

22 Inlägg
6 september 2007
Själv använder jag Turtle´s nano tech! Skit bra enligt mig!! :-)

Och en massa andra saker också dårå..big_smile
Senast redigerat av MrsWempa (6 september 2007)

38 Inlägg
6 september 2007
Sonax Glansschampo, våtvax och sämmskin kör jag på.
Funkar bra enligt mig.

2 751 Inlägg
6 september 2007
blacken skrev:

Det bildas kalk fläckar på metallic lackar!! Jag tvättade förra audin som var vanlig röd lack det funkade fint!! Men metallic är det en helt annan historia med

Who Djaa bless no man curse

470 Inlägg
6 september 2007
Inga fler än jag som anväder Autosmarts högkoncentrerat  Vaxtvätt ger en mycket fint slutresultat tycker jag smile

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!

Tokig
83 Inlägg
6 september 2007
Turtle nano tech tycker jag är suverän, vattnet bara rinner av så det blir inte så mycket att sämskinna smile

Corrado G60
BMW E34 535
BMW E28 (535)

blacken
6 september 2007
n0b0dy_ skrev:
blacken skrev:

Det bildas kalk fläckar på metallic lackar!! Jag tvättade förra audin som var vanlig röd lack det funkade fint!! Men metallic är det en helt annan historia med

Du måste torka bilen efter en tvätt!.

Bilvårdstekniker
253 Inlägg
6 september 2007
Ja använder lahegas vax shampo och sämskinn.. fungerar fin fint till min bil big_smile

ılı.lılı.ılı InZZanE ılı.lılı.ılı

Tokig
83 Inlägg
6 september 2007
blacken skrev:
n0b0dy_ skrev:
blacken skrev:

Du måste torka bilen efter en tvätt!.

Yes diskmedel tar bort allt vax som finns på bilen och gör bilen matt i lacken. Kan användas innan man skall polera och vaxa bilen. Jag skulle aldrig använda Yes vid en "vanlig" biltvätt. Som sagt tar bort vaxet och är inte snällt mot lacken. Men det är min teori...

Corrado G60
BMW E34 535
BMW E28 (535)

Sök