2569
Sök

Samlad fråga om Ford Sierra 2.9 V6

Stålverksarbetare
372 Inlägg
12 september 2007
Trådstartare
Tjo!

Det är som så att jag har införskaffat mig ett (törstigt) vrålåk tongue
Närmare bestämt en Ford Sierra från -89 med en v6:a på 2.9liter.

Första frågan lyder, vad kan jag hälla i för olja i motorn? Jag vet inte vad det är för olja i nu men tänkte byta olja och filter.

Sen undrar jag om det borde sitta någon "ram" eller liknande där bilsterion ska sitta... Jag testade att sätta dit en spelare men hålet va för stort hmm Finns det ramar att köpa?

I dörrarna fram sitter ett par högtalare, vad är det för storlek på dessa?

Högra grenröret (framifrån) läcker nere vid kopplingen Grenrör-->Avgasrör, ser ut som en bult saknas... Är det svårt att komma åt vid grenröret? (Uppifrån som nerifrån)

Sen en sista grej... Ett halv-surt, lagom irriterande, skrik hörs från motorn titt som tätt, låter som om fläkträmmen (som visserligen går till servon) slirar, vad gör jag åt detta?

Tänkte att det är bättre att ha en tråd här än en massa i olika delar av forumet. (Lättare att hålla reda på en...) smile

Jag kommer säkert komma på fler grejer senare, men då fyller jag på med nya inlägg.
Sen om någon skulle vilja ge lite tips på vanliga fel eller saker som kan behöva extra underhåll och sånt så får ni jätte gärna skriva det big_smile

Tack!
Senast redigerat av MazterX (12 september 2007)

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
13 september 2007
bra köp! på en MKT stryktålig bil, som visseligen tar en del soppa vid hårdkörning, men lugn körning ligger dom under litern... det är 5,25" högtalare i fram dörrarna, och det ska inte sitta nån ram vid stereon på dom , men är du säker på att inte ramen på själva stereon är borta??  avgas läckan vet jag faktiskt inte hur svårt det är, har alldrig haft bort avgassystemet där själv... och är det fläkt remen som tjuter så är det väll bara att spänna den, inge mer med de smile

hoppas du blir nöjd med din pigga och grymma bil wink

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Stålverksarbetare
372 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
Jag ska kolla lite nogare på både sterion och avgassystemet...
Okey, så det är bara att spänna den? Puuuh, trodde nästan att jag va tvungen att byta och trixa... Pallar inte det tongue

Tack för svaret smile

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
13 september 2007
MazterX skrev:
Jag ska kolla lite nogare på både sterion och avgassystemet...
Okey, så det är bara att spänna den? Puuuh, trodde nästan att jag va tvungen att byta och trixa... Pallar inte det tongue

Tack för svaret smile

okej... jaa klart det borde vara att spänna den, så vida den inte är så slut så den är spännd till max och endå slirar tongue smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Stålverksarbetare
372 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
Okey. Men den stora frågan då..! Hur spänner man skiten? tongue

Stålverksarbetare
372 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
Uppdatering om läget.
Att spänna fläktremmen är ingen idé... Jag har hittat källan till problemet och blivit av med den, ordagrannt då alltså tongue
Det var generatorremmen som var slut så under min fina runda på stan så slutar skriket och jag blir glad för att i nästa sekund bli lite mindre glad då laddlampan tänds. :S

Så nu till den andra stora frågan, vad kostar generatorremmen och hur jävligt är det att byta? "fläktremmen" sitter ju utanför generatorremmen på remhjulet, MÅSTE jag koppla av även denna remmen då? :S

Stålverksarbetare
372 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
Generatorremmen är bytt... En jävla jobb tongue

Och på grenröret så är det en bult som saknas... Ska fixas smile

12 086 Inlägg
18 september 2007
Du kan hälla i vilken olja som hällst i princip. Den går på 15W30 mineral om de skulle va så.. kanske blir lite svårstartad i vinter dock! smile Köp biltemas 5W50, de skulle jag gjort.

Ang ramen till stereon, det ska sitta en ram, sk isoram, den sätter du fast i hålet i panelen med flikar du viker in på ramen. Sen kör du in stereon i ramen.

Jag kan fkt inte häller svara på avgasfrågan. Troligen är de trångt som fan smile
Är de siamesportar även på 2.9an? Vet att de är de på 2.8an iaf.

Stålverksarbetare
372 Inlägg
18 september 2007
Trådstartare
Okey. Det låter bra smile
Jag vet inte riktigt vad du menar med siamesportar... Det ser ut som att det går att komma åt underifrån ganska bra.

Dock så har jag fortfarande problem med generatorremmen... Jag har bytt rem-fan men vet inte hur jag ska spänna generatorn, eller det jag menar är att remmen måste spännas...
Sen tror jag att jag spände fläktremmen för hårt.  ...Om det går?

Sök