etanol..

zwich Saab raggare : )
20 oktober 2005 · 887 Inlägg

till alla som tänker..
"woow de är så billigt och bilen går mycke bättre"

så kan jag säga att de är både farligt och olagligt.
(sålänge de inte är en bil som är byggt för de förståsss)

Och motorn kommer packa ihop om man kör med mer än 10% etanol

vill bara säga de big_smile

Senast redigerat av zwich (20 oktober 2005)

Turbo.. Because Im worth it :)
TeQuilla
20 oktober 2005 · 764 Inlägg

Skulle inte tro att motorn packar ihop!

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
zwich Saab raggare : )
21 oktober 2005 · 887 Inlägg

jo eftersom det är för lite smörjmedel i etanol så blir de inge bra
etanolen fräter sönder slangar osv.. de e massa skit.. läste de på ett litet utskick som alla okq8-a butiker får

det är biltillverkarna som går ut med varningen.

kan citera hela den biten i morrn.. kan inte allt i huvet ;9

Senast redigerat av zwich (21 oktober 2005)

Turbo.. Because Im worth it :)
laaksonen
21 oktober 2005 · 110 Inlägg

Va då smörja en bil har oljepump
om man åker 2takt så blirde nog skrot ska prova på  crossen så får vi se

TeQuilla
21 oktober 2005 · 764 Inlägg

Det där med att etanolen fräter sönder slangar o så är bara båg.....

http://www.cbmma.net/etanol/index2.html
http://www.etanolexperten.se/

Senast redigerat av TeQuilla (21 oktober 2005)

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
zwich Saab raggare : )
21 oktober 2005 · 887 Inlägg

aja då ljuger väl biltillverkarna

Turbo.. Because Im worth it :)
NIzmO Ollikkala Racing
21 oktober 2005 · 1 724 Inlägg

Anledningen till att biltillverkarna och mackarna går ut med varningar är ju för att dom tjänar mer på att sälja bensin, större delen av alla mackar har ju t.ex inte etanol så varför skulle dom vilja att man kör på det då?
Nått bättre bättre exempel på varför biltillverkarna tjänar på att rata etanol kommer jag inte på just nu *för trött* men finns nog nån hake där mede ;o)

- Time Attack -
Scratch
21 oktober 2005 · 719 Inlägg

Vad ja har hört och läst så har etanol en oktan halt på över 100 och bad ja vet har det med smörjning att göra! Men du kan behöva en bränslepumpregulator sedan kanske inte ventilerna pallar det höger trycket som blir! Men fixar man insprutnings delen ska det inte vara några problem! Fast skatten på etanol kommer ju öka i takt med att fler börjar köra med det!

live free, die young.
Renjägarn
21 oktober 2005 · 638 Inlägg

Etanolen "fräter" eller torkar ut packningar och dyl snabbare än om du inte kör etanol. Dock inte så det händer över en dag precis, därför behövs det t ex tätare oljebyten i en bil som körs på etanol.

Sen att folk tror att det blir så mycket billigare, Bilen drar mer om man kör på etanol och med alla kringkostnader som det kommer så blir det typ jämnt upp.

Hitta istället en billig station och tanka din vanliga soppa på.

Kommer väl nånting här snart!
Karlzzon The One Evolution
21 oktober 2005 · 1 627 Inlägg

slangarna kan man bytta smörjningen sköter ju oljan så de ska funka endå en kompis kör på rent i sin 240

Fäll ner pungen och landa
Tuffhaggman
21 oktober 2005 · 864 Inlägg

Scratch skrev:
Vad ja har hört och läst så har etanol en oktan halt på över 100 och bad ja vet har det med smörjning att göra! Men du kan behöva en bränslepumpregulator sedan kanske inte ventilerna pallar det höger trycket som blir! Men fixar man insprutnings delen ska det inte vara några problem! Fast skatten på etanol kommer ju öka i takt med att fler börjar köra med det!

bara så du vet så är det ca 105 oktan, och oktan har med hur snabbt skiten förbränns inte smörjning, med ändrad tändkurva och ett bränslechip anpassat för etanolens effektkurva ska man kunna köra 100% e85, det där med slangarna gäller inte i nån större utsträckning så länge du inte har riktigt dåliga slangar.
Man kan behöva byta bränslefilter kort efter etanolkörning då etanolen kan lösa upp eventuella avlagringar i tanken men mer problem än så ska det inte behöva bli

btw så finns det ca 3% bensin i etanolen man tankar 2% andra tillsatser och 85% etanol

Karlzzon The One Evolution
21 oktober 2005 · 1 627 Inlägg

bmw750 skrev:

Karlzzon The One skrev:
slangarna kan man bytta smörjningen sköter ju oljan så de ska funka endå en kompis kör på rent i sin 240

inte en chans tyvärr, antingen är maskin bra preppad... eller så står han o ljuger..

han kör på ren de är en nära vän har varit i närheten när han konverterade och tankade

Fäll ner pungen och landa
Karlzzon The One Evolution
21 oktober 2005 · 1 627 Inlägg

bmw750 skrev:

Karlzzon The One skrev:

bmw750 skrev:
inte en chans tyvärr, antingen är maskin bra preppad... eller så står han o ljuger..

han kör på ren de är en nära vän har varit i närheten när han konverterade och tankade

jaså?? hur gjorde han??

genom att höja insprutningstrycket kolla drotz 244 den bilen går på e85

Senast redigerat av Karlzzon The One (21 oktober 2005)

Fäll ner pungen och landa
Karlzzon The One Evolution
21 oktober 2005 · 1 627 Inlägg

bmw750 skrev:

Karlzzon The One skrev:

bmw750 skrev:

jaså?? hur gjorde han??

genom att höja insprutningstrycket

ja jo... visst, vi säger la det då... (ASGARV) genom att han gör det får han en högre explosiv blandning, detta resulterar i att han blåser maskin..

det e mindre energi i e85 så därför behövs de ca 30% mer för att bilen ska funka och genom höjt bränsle tryck får han in mer bränsle och den har funkat bra i 3 veckor lite tjurig när de är kallt men annars fint   ska åka med till scf med den

Fäll ner pungen och landa
TeQuilla
21 oktober 2005 · 764 Inlägg

Vissa verkar inte förstå.

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
carawelle
21 oktober 2005 · 460 Inlägg
Karlzzon The One Evolution
21 oktober 2005 · 1 627 Inlägg

bmw750 skrev:

Karlzzon The One skrev:

bmw750 skrev:

ja jo... visst, vi säger la det då... (ASGARV) genom att han gör det får han en högre explosiv blandning, detta resulterar i att han blåser maskin..

det e mindre energi i e85 så därför behövs de ca 30% mer för att bilen ska funka och genom höjt bränsle tryck får han in mer bränsle och den har funkat bra i 3 veckor lite tjurig när de är kallt men annars fint   ska åka med till scf med den

den lär rasa vilken sekund som helst... då det är mer energi i det långa loppet i den soppan..

http://www.tankaetanol.nu./  läs och begrunda men visst jag säger till om den går sönder men tills de e bevisat så tycker jag de funkar bra måsste ju finnas nån på garaget som kör på ren e85 som kan säga nått i frågan?

Fäll ner pungen och landa
TeQuilla
21 oktober 2005 · 764 Inlägg

bmw750 skrev:
sidan funkar inte... sen till tequila, vad ville du säga med det??

Precis det jag skrev, sen kan det ju tolkas på olika sätt.....

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
Karlzzon The One Evolution
21 oktober 2005 · 1 627 Inlägg

väldigt intressant tråd jag hitta här http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=2734 några verkar ju lyckas köra på det så jag tror jag inte är helt ute och cyklar men ingen annan som tycker nått än bmw750?
Mvh

Senast redigerat av Karlzzon The One (21 oktober 2005)

Fäll ner pungen och landa
Renjägarn
22 oktober 2005 · 638 Inlägg

bmw750 skrev:

Karlzzon The One skrev:

bmw750 skrev:

jaså?? hur gjorde han??

genom att höja insprutningstrycket

ja jo... visst, vi säger la det då... (ASGARV) genom att han gör det får han en högre explosiv blandning, detta resulterar i att han blåser maskin..

Det går att köra REN etanol i bilen. Snacka inte skit. Dock klarar vissa motorer det mer och andra mindre bra. Men som sagt så torkas ju packningar och sånt ut efter ett tag och måste bytas, detta händer dock INTE på typ 1 - 3 dagar som du verkar få det att låta som?

Vi har flertal bilar inne på verkstan som kör 100% etanol och dom har hållit i några månader nu. Dock är jag helt emot etanol då jag inte ser att det lönar sig, dels pga tätare oljebyten och packningar och dyl!    Det blir mer skada på motorn för samma pengar som att köra sin vanliga bensin.

Så bmw750 om du inte provat köra en bil på etanol så tycker jag du ska avvika från konversationen då du uppenbarligen inte har en aning om vad du talar om.

Kommer väl nånting här snart!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang