2639
Sök

trimma s40 ca(300hk)(e85)uppdaterad.

172 Inlägg
20 september 2007
Trådstartare
#1
hej ska nog trimma min s40 så småningom.men ville veta vad slutsumman skulle kunna bli ska göra mycket arbete själv.


hade tänkt 19t turbo från atechmotor pris8300
spridare.vad ska man ha för nåra?har sett att det går å fa tag i för 2 tusen.vad ska man ha räker 630cc till 300hk eller ska man satsa på mera?ska nog köra med e85.
koppling har kollat på atechmotor.men vad kan det kosta?ska vara bra grejer.


ic
vvet någon nån bra universal intercoler?
behöver man göra nåra andra stora ingrepp??

VAD SKA MAN GÖRA FÖR ATT KÖRA MED E85?BLIR DET MYCKET DYRARE ELLER ÄR DET VÄRT DET?

skicka gärna länk på grejer ni rekomenderar.

har kollat på x40 nordic.
Senast redigerat av bokia (24 september 2007)


94 Inlägg
20 september 2007
#2
Detta behöver du för ca 280-300 hk

18T eller 19T Turbo ( Det är Kammarna som gör det svårt att komma över 300hk)
Fas 2 spridare
Fas 2 LMM
3 Tum downpipe med race /sport kat + 3 eller 2,5 tum efter kat
T4 Koppling
Mappning
Intercooler (Kan man köra med orginal men får sämre effekt, men om du köper universal så köp en märkes ic, flera killar som åkt till Autotech med typ "Kina Ic " som inte varit något vidare bra.

Allt detta hjälper killarn på Autotech med. Ibland har dom även dessa grejer beganade så ring och hör med dom, svarar på alla dina frågor.  Autotech Tel. 0520-480 520

Powered By Autotech-----------Stopped By Brembo/EBC
www.x40nordic.com

1 813 Inlägg
20 september 2007
#3
Styrdonsoptimering, sportluftfilter, utbytes turbo TD04-18T , 3” luftmägdmätare, modifiering bränslessystem, 4x spridare 435cc portning grenrör slangar och adapterplattor, 3” rostfri downpipe, rostfri racekatalysator FIA godkänd upp till 400Hk, rostfritt sportavgassystem efter kat, 4” slutrör.

Obs! 98 oktan tankas före uppgradering.


Extratillval:

Intercooler: 8495 kr (montering tillkommer med 500 kr)



44.995,00 kr

http://www.atechmotor.com/

det är steg 4a finns steg 5 med för 200,000:- men det e det knappt värt:P

Åk före du så väntar jag på dig där..!

172 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
#4
jo jag har sett det där men ja ska ju göra så mycket som möjligt själv.


Mr.
253 Inlägg
21 september 2007
#5
För mig steg 4 till steg fem:
Vevstakar
kamaxlar
ventilfjädrar
portning av toppen
ny turbo
bränslepump
spridare
intercooler
insprut
koppling
svänghjul

ca: 130 000:- med montering..

*Årsmodell 2001+ måste byta till -00 motorn. Och 98 -00 måste man byta en herrans massa.. Blir rätt dyrt..
Senast redigerat av pwei (21 september 2007)

Köpes:
18T Turbo

172 Inlägg
25 september 2007
Trådstartare
#6
okey.ja de e inte billigt.


94 Inlägg
25 september 2007
#7
Om du ska köra med etanol med 19T så kommer du få problem med kammarna dom orkar inte med mycket över 300hk.
Kanske lättare att svara så här:
Bensin + 18T/19T ca:300hk
Etanol + 16T ca:300hk
Med Etanol så blir det större spridare som måste köpas och bilen måste konverteras med andra slngar och liknade för att funka med etanolet.
Ring Autotech och fråga vad dom tar för etanol konvertering.

Powered By Autotech-----------Stopped By Brembo/EBC
www.x40nordic.com

172 Inlägg
25 september 2007
Trådstartare
#8
hm okey låter drygt.

men fan hur jobbigt svårt är det att byta kammar da? nått en händig kan göra?
vet ju kompisar som kan hjälpa men hur ång tid tar det?


Forummoderator
10 576 Inlägg
25 september 2007
#9
dj_padde skrev:
http://www.atechmotor.com/

det är steg 4a finns steg 5 med för 200,000:- men det e det knappt värt:P

jooo det är det, skjuter på fruktansvärt gött big_smile big_smile



Till 300hk och E85behövs större spridare än 435cc, 600cc ska räcka.  frågan är om du inte behöver extra soppapump också.


Adapter grenrör->19T  (jag hade valt 16T för E85)

sist men inte minst diffbroms!! kan inte nog pointera hur överjävligt bra den är! sjuk skillnad smile

Stalltipset är att köpa en 98-00 t4 och renovera i lugn och ro i garaget, då 2litersblocken spricker med tiden...
Senast redigerat av torpis (25 september 2007)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Troligen galen...
567 Inlägg
25 september 2007
#10
torpis skrev:
dj_padde skrev:
http://www.atechmotor.com/

det är steg 4a finns steg 5 med för 200,000:- men det e det knappt värt:P

jooo det är det, skjuter på fruktansvärt gött big_smile big_smile

Om man gör så pass mycket själv som Du gjorde kanske det är värt att kliva på ett steg 5, men att pynta 200lök för att någon annan ska fixa allt känns inte direkt kostnadseffektivt. tongue

Om Du inte räknar dina arbetstimmar, vad kostade ditt trim i runda slängar?

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 september 2007
#11
Mebb skrev:
Om Du inte räknar dina arbetstimmar, vad kostade ditt trim i runda slängar?

Det är skitsvårt att sätta en siffra, då jag hade många runtikringprylar sedan innan... tråkigt svar, men jag orkar inte spalta upp allt och kolla priser på allt nu....  sprut, stakar, koppling, ventilfjädrar, topplocksjobb, kammar, spridare  mm...   många prylar blir det...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Troligen galen...
567 Inlägg
25 september 2007
#12
torpis skrev:
Mebb skrev:
Om Du inte räknar dina arbetstimmar, vad kostade ditt trim i runda slängar?

Det är skitsvårt att sätta en siffra, då jag hade många runtikringprylar sedan innan... tråkigt svar, men jag orkar inte spalta upp allt och kolla priser på allt nu....  sprut, stakar, koppling, ventilfjädrar, topplocksjobb, kammar, spridare  mm...   många prylar blir det...

Det kan ju vara så att Du undermedvetet inte vill veta vad det hela kostat...   wink



Sorry trådskaparen för att det blev lite offtopic...big_smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 september 2007
#13
Mebb skrev:
Det kan ju vara så att Du undermedvetet inte vill veta vad det hela kostat...   wink

näe så är det absolut inte, men säg att för 100.000kr så har du en hög med delar på golvet i garaget.  Sen vilka delar beror på vad man anser rätt.  Det är där Autotech har försprånget, de vet vilka delar som lirar bäst ...medans jag som har noll koll inte har en aning.  Det hjälper ju inte att köpa dyraste vevstaken om jag missar att man skall dra bultarna med 10Nm mer bara för det lirar bättre då...  eller köpa kanonfin sinterlamell för att upptäcka att det inte går att växla alls bra med sinter i S40... eller att motorn kokar sönder bara för jag inte knep en slang och bytte en annan till grövre dimension...

...så i slutänden prylar för ~120.000kr vidarebearbetning av prylarna för 30.000kr portning topplock ~5-10.000kr oljor 1000kr, renovering motor(15.000?!), installation sprut (10.000kr)   

så i slutänden 200.000kr är ett riktigt bra pris med tanke på hur jäkla mycket det är att tänka på innan det fugnerar som en normal bil.

dock kan man ju alltid diskutera hurvida det är försvarbart att trimma en bil (och i synnerhet en sketen Volvo) för 200.000kr.... men det är en helt annan historia wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Troligen galen...
567 Inlägg
26 september 2007
#14
torpis skrev:
dock kan man ju alltid diskutera hurvida det är försvarbart att trimma en bil (och i synnerhet en sketen Volvo) för 200.000kr.... men det är en helt annan historia wink

Ja det är ju klart, för hade det varit på ringen det ska köras så skulle ju Volvon per automatik förlora, oavsett om den är orginal eller trimmad för 1 miljon kronor... lol

172 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
#15
skulle det ta mycket stryk å trimma den till 300?beror ju lite på hur man kör men i runda sängar.


Forummoderator
10 576 Inlägg
26 september 2007
#16
min 2.0t motor gick 10000mil med TME steg 2, följt av 2000mil med Autotech steg 4, dvs T4 turbo och stort avgassystem, jag köpte bilen och bumpade effekten till 286hk (300hk kitt) och körde ytterligare 2000mil innan motorn sprack.

Bästa receptet som ger mos utan det kostar skjortan är 16T billig FMIC och mappning på 98oktan.  detta ger 280-290hk, ger din S40 prestanda väldigt lik en M3 3.2  dvs 0-200 på 19.1sek och 100-200 på 13.3sek (körde 13.86 @ 167km/h)

Ytterlgiare lite roligare men lite dyrare är ju att renovera en T4-00spis i med billiga vevstakar på med 19T samt kammar från sugmotorn och mappa för E85.  Ger 330-360hk och är det absolut trevligaste steget för en X40.  Snabbt gassvar och nära nog M5 E60 prestanda. (Guld S40 som åker 12:or och 182 i slutfart)

Det är fler och fler som höjer varningens finger mot 16-19T på 2litersblocken om det skall hålla.

smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök