myran88 skrev:
tjena ska gjuta nya skärmakanter till min toyota hilux...
pga av att ja laga dom för 1år sedan eller nått å nu e de rost på skiten igen.
jag har köpt:
polyester
glasfiber matta
gelcoat
"aluminumroller"
släppmedel har ja inte köpt något.. kan man andvända något annat än släppmedel? har hört att de räcker att vaxa å kleta på lite pumptvål.
om ja har fattat de hela rätt så ska ja smeta på polyestern med pensel å sen lägga på
glasfibermattan. låta torka sen gjuta i formen/pluggen.. sen har ja min skärmkant?
har jag förståt de hela rätt?
behöver ja något mer?
va fan e gelcoat? hur andvänder man de? å va e de bara för?
kan man andvända något annat isället för släppmedel?
//Myran
Om du har BARA tänkt att fixa skärmkanten så är det ingen vidare ide då det är välldigt svårt att få dom två materialen att gå ihop, Prövat att blästra skärmen för att göra grundlig och seriös rostlagning? isf återkommer det inte varje år.
Nu till frågan.
Du kan slå in det du ska gjuta av i Glapack (flera lager) eller Ungs folie/Alu folie och då behöver du inte vaxa det du ska gjuta av.
En fråga till dig: Du har väll inte glömt härdare? för annars kommer det aldrig att härda, var NOGA med att blanda rätt så det ej börjar "brinna" som det vill göra om man lägger för mkt härdare. glöm inte heller att blanda om ordentligt så det fördelas jämt & fint (Polyster&Härdaren)
Så hära gjorde jag då jag gjutit dom få ggr.
1) Blanda Härdare & Polyster
2) Slog in det jag skulle gjuta av med antingen glapack eller ungs folie.
3) La på glasfibermatta
4) Hällde ut härdare & polyster över det hela och jämnade ut det med pensel
(sen för att få det att ligga "jämt" med formen så ska man använda roller spec för att få pressat ut alla luftbubblor/veck som kan e.v uppstå
Att tänka på: att det kliar otroligt mkt, hanskar & bra andningsskydd är att föredra så det både kliar & luktar välldigt starkt och är inte hälsosamt att andas in.
Hoppas du vart lite vettigare av ens inlägg, kan förklara bättre/mer om du undrar över ngt mer