3188
Sök

gjuta glasfiber

glidare
105 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
tjena ska gjuta nya skärmakanter till min toyota hilux...

pga av att ja laga dom för 1år sedan eller nått å nu e de rost på skiten igen.

jag har köpt:

polyester

glasfiber matta

gelcoat

"aluminumroller"

släppmedel har ja inte köpt något.. kan man andvända något annat än släppmedel? har hört att de räcker att vaxa å kleta på lite pumptvål.

om ja har fattat de hela rätt så ska ja smeta på polyestern med pensel å sen lägga på
glasfibermattan. låta torka sen gjuta i formen/pluggen.. sen har ja min skärmkant?

har jag förståt de hela rätt?
behöver ja något mer?
va fan e gelcoat? hur andvänder man de? å va e de bara för?
kan man andvända något annat isället för släppmedel?

//Myran

member off brownridge hellracers

LillNaisarn
2 oktober 2007
myran88 skrev:
tjena ska gjuta nya skärmakanter till min toyota hilux...

pga av att ja laga dom för 1år sedan eller nått å nu e de rost på skiten igen.

jag har köpt:

polyester

glasfiber matta

gelcoat

"aluminumroller"

släppmedel har ja inte köpt något.. kan man andvända något annat än släppmedel? har hört att de räcker att vaxa å kleta på lite pumptvål.

om ja har fattat de hela rätt så ska ja smeta på polyestern med pensel å sen lägga på
glasfibermattan. låta torka sen gjuta i formen/pluggen.. sen har ja min skärmkant?

har jag förståt de hela rätt?
behöver ja något mer?
va fan e gelcoat? hur andvänder man de? å va e de bara för?
kan man andvända något annat isället för släppmedel?

//Myran

Om du har BARA tänkt att fixa skärmkanten så är det ingen vidare ide då det är välldigt svårt att få dom två materialen att gå ihop, Prövat att blästra skärmen för att göra grundlig och seriös rostlagning? isf återkommer det inte varje år.

Nu till frågan.

Du kan slå in det du ska gjuta av i Glapack (flera lager) eller Ungs folie/Alu folie och då behöver du inte vaxa det du ska gjuta av.

En fråga till dig: Du har väll inte glömt härdare? för annars kommer det aldrig att härda, var NOGA med att blanda rätt så det ej börjar "brinna" som det vill göra om man lägger för mkt härdare. glöm inte heller att blanda om ordentligt så det fördelas jämt & fint (Polyster&Härdaren)

Så hära gjorde jag då jag gjutit dom få ggr.
1) Blanda Härdare & Polyster
2) Slog in det jag skulle gjuta av med antingen glapack eller ungs folie.
3) La på glasfibermatta
4) Hällde ut härdare & polyster över det hela och jämnade ut det med pensel
(sen för att få det att ligga "jämt" med formen så ska man använda roller spec för att få pressat ut alla luftbubblor/veck som kan e.v uppstå

Att tänka på: att det kliar otroligt mkt, hanskar & bra andningsskydd är att föredra så det både kliar & luktar välldigt starkt och är inte hälsosamt att andas in.

Hoppas du vart lite vettigare av ens inlägg, kan förklara bättre/mer om du undrar över ngt mer smile

glidare
105 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
okej tack för svar:)

aah glömde att skriva.. jaghar ju naturligtvis köpt härdare också.

men blev skit när jag rostlaga riktigt sist då blästra jag osv.. men ja gjorde nog något fel..neutral

jag hade tänkt att sedan gjuta in några plåt remser eller plattjärn i skärmkanten ochsedan svetsa fast skärmkanten... om nu detta fungerar på grund av värmen... och sedan spakla fast de med glas fiber.

är jag helt ute å cyklar då eller?

vilket är bäst aluminum folie eller gladpack? får för mej att alufolie ar bättre men gladpack fäster bättre på plåten.

hur får man iså fall alufolien att stanna kvar på plåten? såp inte hela kalaset glider iväg?

och vad är gelcoat och vad andvänder man det till? ja kanske inte behöver detta?

//Myran

LillNaisarn
3 oktober 2007
Jag tycker glapack är lättare att arbeta med, brukar ta en blomspruta och fukta lätt ytan (så fäster det bra) sedan tejpar man fast det lite lätt med vanlig tejp (OBS! Ej silvertejp)

Om du vill ha alufolie är det bara att samma som med glapack att tejpafast efter du slätat ut och fått fram "formerna" du ska ha.

Jag skulle satsa på att göra HELA skärmen i glasfiber eftersom att det är svårt att få det att hålla då materialen rör sig olika och finns det risk för att det spricker.

1 417 Inlägg
3 oktober 2007
Gelcoaten ska du måla på där du ska plasta, det är det som kommer vara insida på din form. Förstår du hur jag menar?
Ska du inte göra en form behöver du inte gelcoaten.

406 Inlägg
3 oktober 2007
Tänk på att köpa ett riktigt släppvax. Går INTE med vanligt bilvax. Vaxa den en 4-7 ggr med 2 timmars mellanrum låt det sen vila i 24 timmar innan du lägger på gelcoaten. Låt gelcoaten "gela" i ca 1h sen rollar du ut polyestern, vänta en 10-15 minuter innan du lägger på glasfibermattan. sen rollar du ut glasfibern. Använd INTE pensel, dels är det lättare med roller och dels så flyttar du inte på fibrern med en roller. Lägg 2-3 lager 400grams matta på formen och glöm inte något som stadgar upp formen, ex trädgårdslang lr träbitar. Se till så att mattan blir riktigt genomvåt. När du lagt på allt rollar du allt med en aluminiumroller.
Gjut av hela skärmen, blir mycket lättare.

Gelcoat är såvitt jag vet, ytlagret som är hårdare än polystern.
Skillnaden på gelcoat och topcoat är att gelcoaten härdar INTE i luft. Så om man ska laga en skadad glasfbier grej får man tillsätta parffin i gelcoaten och då blir det topcoat vilket härdar i luft. Polyestern som man lägger ovanpå gelcoaten funkar som "luftspärr"

Sen som Lill-najsarn sa, använd andningsmask, inget dammfilter utan ett riktigt gasfilter. Isocyaneter som bildas när härdplast härdar är inte att leka med. Sen kan skyddglasögon vara en bra ide med. Första gången jag gjöt så hade jag en heltäckande mask, rätt glad för jag tappade rollern ner i blandningen och stänkte ner hela masken hehe.

Lycka till

Föresten glöm inte att det måste vara minst 15 grader i lufttemp när du ska gjuta.
Senast redigerat av Pillevinken (3 oktober 2007)

My way or the highway? I take both sideways

glidare
105 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
okej tack för mkt bra svar

jo ja har också tänkt på att göra hela skärmen i glasfiber men de e ju en toyota hilux med andra ord en pickup så då får ja göra hela flaksidorna..

men framskärmarna kan ja ju göra hela i glasfiber...men de kan ja tänka mej e väldigt svårt/mycke mer jobb. med tanke på fästen å sånt..

går de å gjuta pluggen när skärmarna sitter på bilen?

//Myran

406 Inlägg
4 oktober 2007
Går går det väl, inget är ju omöjligt som dom säger. Men det är nog att föredra att plocka av dom. Ett tips till som jag glömde i mitt förra svar. Använd brun packtejp över hål och dylikt, tänk på att få den helt jän för minsta lilla veck syns i formen och sen i produkten.
Pluggen är skärmen i detta fallet, det du gjuter på skärmarna är formen.
Angående bakskärmarna så kan du kanske prova att gjuta av dom sen klipper du ut plåten och valsar (tror jag det heter, du gör ett "veck" i plåten) sen kan du ju popnita dit glasfiber skärmarna och sen spackla ihop allt.

My way or the highway? I take both sideways

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
4 oktober 2007
en liten förklaring om gelcoat/topcoat då, eftersom jag inte tycker att det framgår helt klart vad det är..

Anledningen till att man använder sig av gelcoat är att polyester inte är vattentåligt, glasfiber med matrisen polyester drabbas lätt av plaströta då det utsätts för mkt fukt..

Topcoat är egentligen gelcoat blandat med vax, vilket ger en hård yta till skillnad från bara gelcoat som är ganska "mjukt".. Top/Gelcoat används alltså framförallt för att fuktskydda lamineringen.. Dessutom ger det en lite finare yta..

Jag tycker absolut att du ska ha första lagret med topcoat, innan du gjuter plasten, och dessutom pensla topcoat på baksidan så att ingen fukt kommer åt där heller..

mvh

glidare
105 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
okej tack för ytterliga bra svar.

kommer glasfibern rutna om jag inte andvänder topcoat?
efter hur lång tid i så fall?
hur ser plast röta ut och vad händer?
vittrar de sönder?

e de vanligt att man inte andvänder topcoat?

"falsa" å popnita lät mycke bra.. bättre än den metod jag hade tänkt mej,plasta in platjärn å svetsa åsedan spackla..

MVH Myran

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
5 oktober 2007
tråkigt nog vågar jag inte svara på om den ruttnar eller ej.. om du får ett hål igenom topcoaten på en båt drabbas du garranterat av plaströta efter ett  tag, plasten blir spröd och porös.. till båtar används ALLTID topcoat, hur man brukar göra på bilar vet jag inte, det är möjligt att färgen räcker som skydd.. Om jag personligen hade gjutit glasfiberdelar med polyester som matris till bilar hade jag använt topcoat - det kostar inte mycket, är inte så mycket mer arbete och dessutom väldigt enkelt att applicera.. Ta det säkra före det osäkra så att säga..

Kolla på http://www.kolfiber.info.se/ innan du börjar, finns mycket matnyttigt där!

mvh

glidare
105 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
tack för bra svar..

okej ja då får ja springa ner till båt handeln innan jag börgar å köpa mej lite topcoat..

e de nått mer ja måste tänka på när ja ska göra detta?

//Myra

Sök