240, 740, bokstavsbeteckningar

Tom Darth Vader
4 oktober 2007 · 1 644 Inlägg

Hej, jag undrar lite vad de olika bokstavsbeteckningarna betyder för dessa bilarna, t.ex. GL, GLE, GLT osv. Vad har dessa modellerna för specielle egenskaper och utrustning?

Tacksam för svar

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Thurgren _-''-_V0lv0_-''-_
4 oktober 2007 · 32 Inlägg

GL=Grand Lux(Grand Looser:)) GLE=Grand Lux Edition GLT=Ingen aning..Enda skillnaden är att GLT:en har MekInsprut!

Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!
Volvo S60 2.4 "Elmia 2011" (2001)
Tom Darth Vader
4 oktober 2007 · 1 644 Inlägg

Det sa mig inte så mycket, vad bokstäverna står för har jag läst, men jag vill veta vad skillnaden på bilen är

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Xtravagant 1337
4 oktober 2007 · 1 343 Inlägg

GLT=Grand Lux Turbo
Stor jävla turbo som ligger i skuffen. haha

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Tom Darth Vader
4 oktober 2007 · 1 644 Inlägg

Nille_del_Mar skrev:
GLT=Grand Lux Turbo
Stor jävla turbo som ligger i skuffen. haha

NU känns det som att tråden kommer spåra ur, jag vill veta, inte ha massa påhittade "tolkningar"

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
steifan DR!FTT3KN!K3R
4 oktober 2007 · 10 427 Inlägg

Haha.. lita aldrig på vad nån säger om det där wink

Lite varianter som man har läst spekulationer om:

GLE - Grand Lux Elegance/Executive
GLT - Grand Lux Turismo

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
steifan DR!FTT3KN!K3R
4 oktober 2007 · 10 427 Inlägg

Sen angående utrustning och modeller så är det en djungel.

Motorerna skiljer mellan 240 och 740 osv osv osv.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
4 oktober 2007 · 1 660 Inlägg

Här finns mycke intressant att läsa.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_240
Modellbeteckningar och förklaring finns en bit ner, under "utföranden".

John87 Stolt Volvoägare
4 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

Jag är kass på 240, men 740 har jag haft en så jag tar dom modellerna.

Det finns två olika GLT-modeller.
GLT 16v ser ut som en Turbo, har 16 ventiler med 159 hästar och har lite mer utrustning än GL.

GLT (även GL/T) ser ut som en Turbo, har lilla GL-motorn på 118hk och har utrustning som elhissar/elspeglar, centrallås och sånt.

GLE är en GL fast med mer motor. Har i vissa fall sett lite mer utrustning i dom som elhissar t.ex. 130hk ungefär.

GL är standardmodellen utan massa krims-krams.

Säkert glömt nåt, skriver lite snabbt eftersom jag sitter på jobbet tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Glenn9K Montör
4 oktober 2007 · 664 Inlägg

John87 skrev:
Jag är kass på 240, men 740 har jag haft en så jag tar dom modellerna.

Det finns två olika GLT-modeller.
GLT 16v ser ut som en Turbo, har 16 ventiler med 159 hästar och har lite mer utrustning än GL.

GLT (även GL/T) ser ut som en Turbo, har lilla GL-motorn på 118hk och har utrustning som elhissar/elspeglar, centrallås och sånt.

GLE är en GL fast med mer motor. Har i vissa fall sett lite mer utrustning i dom som elhissar t.ex. 130hk ungefär.

GL är standardmodellen utan massa krims-krams.

Säkert glömt nåt, skriver lite snabbt eftersom jag sitter på jobbet tongue

Kan även tillägga att GLT 16v motorn heter B234F.

GLE såldes oftast med B230E, på ca 130hk. Mekanisk insprutning.

GL, GL/T-pkt och GLT hade de klenaste motorerna, på 113-118hk beroende på motormodell och årsmodell. Motorer som såldes till dessa bilarna:

B230A
B230K
B230F

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Tom Darth Vader
4 oktober 2007 · 1 644 Inlägg

Tackar, nu börjar det likna vad jag är ute efter, har tänkt byta så jag undrar lite om vad allt betyder

Senast redigerat av DoWahDiddy (4 oktober 2007)

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
steifan DR!FTT3KN!K3R
5 oktober 2007 · 10 427 Inlägg

DoWahDiddy skrev:
Tackar, nu börjar det likna vad jag är ute efter, har tänkt byta så jag undrar lite om vad allt betyder

Rekommenderar att du surfar in på http://forum.740klubben.se/ och reggar
dig som medlem på forumet och tar in lite nyttig info under FAQ-delen.
Läs gärna lite regler innan du börjar fråga om beteckningar wink

Har äcklig järnkoll (skadad) på det där med modeller så det är bara att hojta till här om inte annat.

steifan DR!FTT3KN!K3R
5 oktober 2007 · 10 427 Inlägg

Cpbox skrev:

John87 skrev:
Jag är kass på 240, men 740 har jag haft en så jag tar dom modellerna.

Det finns två olika GLT-modeller.
GLT 16v ser ut som en Turbo, har 16 ventiler med 159 hästar och har lite mer utrustning än GL.

GLT (även GL/T) ser ut som en Turbo, har lilla GL-motorn på 118hk och har utrustning som elhissar/elspeglar, centrallås och sånt.

GLE är en GL fast med mer motor. Har i vissa fall sett lite mer utrustning i dom som elhissar t.ex. 130hk ungefär.

GL är standardmodellen utan massa krims-krams.

Säkert glömt nåt, skriver lite snabbt eftersom jag sitter på jobbet tongue

Kan även tillägga att GLT 16v motorn heter B234F.

GLE såldes oftast med B230E, på ca 130hk. Mekanisk insprutning.

GL, GL/T-pkt och GLT hade de klenaste motorerna, på 113-118hk beroende på motormodell och årsmodell. Motorer som såldes till dessa bilarna:

B230A
B230K
B230F

Skulle inte säga att det finns nåt 'GL/T' heller.

GL (Blackline-paket) (svarta lister, elhissar osv) fanns årsmodell 1988 till 240, 360 & 740.
Sen var det bara 740 GLT eller 740 GLT 16 VALVE.. 'GL/T' måste vara nåt blocket-påhitt.

GLT 16 VALVE har 159hk med manuell låda 1988(b) samt 1989.
155kusar 1990. Finns även en 940 GLT -91 med samma motor.
Sen blev det inga fler 16V-sugisar på svenska marknaden (Volvo 850 kom ju året efter).

740 GLE med B230E (131hk) fanns endast 1985-1988 (B23E, 129hk, 1984) i Sverige (finns alltid importbilar, typ från Saudi Arabien som är nyare och har denna oldschool motor).
Sitter även M46 på GLE-bilarna (iaf till B230E), som är den rejälare lådan som Turbo & GLT 16VALVE-modellerna har.. fyrväxlad med elektrisk överväxel (själva överväxeln skiljer lådorna i Turbo/GLT mot GLE)

B230F, 1987-1992 har 113-116kusar, det är den vanliga trötta insprutningsmotorn
med katalysator som går som en Golf II 1.8 tongue

laaksonen
5 oktober 2007 · 110 Inlägg

Jo då GL/T-P finns min faster har en 240 -90

steifan DR!FTT3KN!K3R
5 oktober 2007 · 10 427 Inlägg

laaksonen skrev:
Jo då GL/T-P finns min faster har en 240 -90

Ja det är 240 det.

Finns 240 GL med antingen GLT eller GLE-paket på dom senare modellerna.

John87 Stolt Volvoägare
5 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

steifan skrev:

laaksonen skrev:
Jo då GL/T-P finns min faster har en 240 -90

Ja det är 240 det.

Finns 240 GL med antingen GLT eller GLE-paket på dom senare modellerna.

Min gamla 740 från 89 va enligt vägverket en GL/T.
Det stog även i besiktningspappret.

På bakluckan stog det dock 740 GLT. Men inte i papprerna.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
John87 Stolt Volvoägare
5 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

G3N3RAL skrev:
GL/T är en oftast en GL med GLT utrustning. därav /T.cool

Ja, vi redan sagt.
Tack för att du tar det igen.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
steifan DR!FTT3KN!K3R
5 oktober 2007 · 10 427 Inlägg

G3N3RAL skrev:
GL/T är en oftast en GL med GLT utrustning. därav /T.cool

Eller oftast en 'GLT' för att det står så på bakluckan? tongue

bjurssebbe Tokern
19 april 2011 · 361 Inlägg

John87 skrev:
Jag är kass på 240, men 740 har jag haft en så jag tar dom modellerna.

Det finns två olika GLT-modeller.
GLT 16v ser ut som en Turbo, har 16 ventiler med 159 hästar och har lite mer utrustning än GL.

GLT (även GL/T) ser ut som en Turbo, har lilla GL-motorn på 118hk och har utrustning som elhissar/elspeglar, centrallås och sånt.

GLE är en GL fast med mer motor. Har i vissa fall sett lite mer utrustning i dom som elhissar t.ex. 130hk ungefär.

GL är standardmodellen utan massa krims-krams.

Säkert glömt nåt, skriver lite snabbt eftersom jag sitter på jobbet tongue

GLE har ju även krom på dörrlisterna på 740 och hel kromad grill

GLT och GL/T har ju svarta lister runt dörrarna smile

Det kallas volvo entusiast. Inte volvo nörd!
Farleykarley
19 april 2011 · 406 Inlägg

bjurssebbe skrev:

John87 skrev:
Jag är kass på 240, men 740 har jag haft en så jag tar dom modellerna.

Det finns två olika GLT-modeller.
GLT 16v ser ut som en Turbo, har 16 ventiler med 159 hästar och har lite mer utrustning än GL.

GLT (även GL/T) ser ut som en Turbo, har lilla GL-motorn på 118hk och har utrustning som elhissar/elspeglar, centrallås och sånt.

GLE är en GL fast med mer motor. Har i vissa fall sett lite mer utrustning i dom som elhissar t.ex. 130hk ungefär.

GL är standardmodellen utan massa krims-krams.

Säkert glömt nåt, skriver lite snabbt eftersom jag sitter på jobbet tongue

GLE har ju även krom på dörrlisterna på 740 och hel kromad grill

GLT och GL/T har ju svarta lister runt dörrarna smile

De "riktiga" GLE-bilarna (innan GLE enbart blev ett tillbehörspaket) hade även en mer exklusiv plyshklädsel som standard jämfört med den vanliga i tyg på GL.


GLT hade, förutom svarta lister istället för krom även svart "maskering" eller vad man skall säga mellan baklamporna samt "räfflad" bakre sidoruta


Om vi sammanfattar det hela lite då, även fast de allra flesta redan gjort det big_smile


Volvo 740:

GL (Grand Luxe): Började tillverkas 1985 med en B230A (förgasare på 112hk) samt M47 (5-växlad)
Senare tillkom även B230K, en knepig "automatförgasare" eller vad man skall kalla det på samma antal hk. Även där med M47.

Vid 1987 kom även den nya insprutningsmotorn B230F på 116hk. Den motorn ersatte 230A & K och den fanns kvar fram till 740 slutade tillverkas 1992. (Bytte dock styrsystem från 1991 års modeller till Regina-systemet)

GLE (Grand Luxe Executive): Tillverkades från 1984 och hade en mekanisk insprutningsmotorn med beteckning B230E på 131hk. Bilar med den motorn fick även den starkare lådan M46 4-växlad + overdrive)
Skillnaden utseendemässigt var kromade lister samt mer exklusiv klädsel. I många fall självklart mer utrustning i dessa mer "eleganta" bilar.
När kattkraven började bli allt mer aktuella runt 88-89 skrotades B230E-motorn och ersattes av den vanliga F-motorn.
GLE gick då vidare till att vara enbart ett utrustningspaket, och hade då samma inredning/motor som vanliga GL.

GLT (Grand Luxe Turismo): Introducerades 1988 och fanns som både 8v-alternativ på 116hk eller 16V på 159hk. Båda modellerna fick M46-låda som standard.
Det som skiljer GLT utseendemässigt är att alla kromlister är svarta, man har "svart maskering" mellan bakljusen vid regplåten samt räfflade bakre sidorutor.
Levererades även på 15" Draco-fälgar från fabrik. (Satt på Turbo, samt GLT-modellerna)
GL/T som en del heter i regbevis syftar just på att det är en GL med GLT-paket. Dvs GL-motor, men samma utrustning/utseende som GLT. (Elhissar fram, elspeglar samt ABS var med i detta paket)


Sista årmodellen av 740 (1992) fanns det även en SE-version med B230FD-motorn samt utrustningspaket) 


Sedan finns det ju en del annat att ta upp också gällande 740/760 TIC, Blackline-paket, Vinterpaket (med diff) etc etc. Men nu har vi en grund iaf big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang