240, 740, bokstavsbeteckningar

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 april 2011 · 17 563 Inlägg

För att röra om lite i grytan fanns det i Italien en 940 POLAR. Kan finnas enstaka importer med den betäckningen. Classic är väl -98:an 940? Samt andra Volvo som ska byta modell.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 april 2011 · 10 427 Inlägg

..bör tilläggas att Volvo 740 GLE fick just sidolister med krominslag och kromad ribbgrill (som Volvo 760) från årsmodell 1988 (den sista med klassiska motorn B230E). Innan såg de ut som en GL, eller tvärtom eftersom GLE var först wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 april 2011 · 10 427 Inlägg

Karlie skrev:
GLT (Grand Luxe Turismo): Introducerades 1988 och fanns som både 8v-alternativ på 116hk eller 16V på 159hk. Båda modellerna fick M46-låda som standard.
Det som skiljer GLT utseendemässigt är att alla kromlister är svarta, man har "svart maskering" mellan bakljusen vid regplåten samt räfflade bakre sidorutor.

Helt fel. Årsmodell 1988 fanns enbart 740 GLT 16 VALVE eller GL Blackline med B230F (som såg snarlik ut).

Farleykarley
20 april 2011 · 406 Inlägg

steifan skrev:

Karlie skrev:
GLT (Grand Luxe Turismo): Introducerades 1988 och fanns som både 8v-alternativ på 116hk eller 16V på 159hk. Båda modellerna fick M46-låda som standard.
Det som skiljer GLT utseendemässigt är att alla kromlister är svarta, man har "svart maskering" mellan bakljusen vid regplåten samt räfflade bakre sidorutor.

Helt fel. Årsmodell 1988 fanns enbart 740 GLT 16 VALVE eller GL Blackline med B230F (som såg snarlik ut).

Såpass, så "vanliga" GLT kom som paket först 1989 alltså? Kan mkt väl stämma smile

Gällande Polar som tidigare påpekats så är ju det mycket riktigt en "exportversion" Dessa bilar gick oftast i Italien samt flera länder där de hade 2.0Liters motorer för att underlätta skattekostnader.

Classic tillkom 1998 på 940/945 och är som sagt ett utrustningspaket för sista årsmodellen. Samma sak var det på 240 när den avvecklades 1993. Då släpptes ex antal Volvo 240 Classic


940/945 finns ju i en mängd utföranden den med. GL, GLT, SE, S2,3. Turbo, Classic, Turbo Plus etc.
Fanns bla med motorerna B230F, FB, FD, Turbomotorerna FK & FT samt 16v-varianter.

steifan DR!FTT3KN!K3R
20 april 2011 · 10 427 Inlägg

Karlie skrev:

steifan skrev:

Karlie skrev:
GLT (Grand Luxe Turismo): Introducerades 1988 och fanns som både 8v-alternativ på 116hk eller 16V på 159hk. Båda modellerna fick M46-låda som standard.
Det som skiljer GLT utseendemässigt är att alla kromlister är svarta, man har "svart maskering" mellan bakljusen vid regplåten samt räfflade bakre sidorutor.

Helt fel. Årsmodell 1988 fanns enbart 740 GLT 16 VALVE eller GL Blackline med B230F (som såg snarlik ut).

Såpass, så "vanliga" GLT kom som paket först 1989 alltså? Kan mkt väl stämma smile

Kan tilläggas att GLT 16V aldrig hade elhissar, elspeglar eller ABS som standard.
Dimljus, centrallås, trikåplyschklädsel & alufälgar var det som gällde wink

Farleykarley
20 april 2011 · 406 Inlägg

Nej, det var ju som sagt något som följde med i dessa utrustningspaket smile Nåt vi däremot inte heller tagit upp är ju faktiskt att både GLT samt Turbo hade sin "rutnäts-grill" istället för den vanliga ribb-grillen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang