3058
Sök

turbo konvertering av b230f

24 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
#1
hej

jag har en volvo 740 gl årsmodell 90, och jag undrar vad jag ska tänka på vid turbo konvertering. och om nån hat nåt bra tips på vart man kan ta oljan till turbon.

Tack på förhand / micke

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
7 oktober 2007
#2
Hur många trådar skapas det om detta varje dag?

Kolla lite i forumet alternativt sök.

Jag lovar, när du läst klart alla tidigare trådar så är det inget du undrar över längre.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 567 Inlägg
7 oktober 2007
#3
John87 skrev:
Hur många trådar skapas det om detta varje dag?

Kolla lite i forumet alternativt sök.

Jag lovar, när du läst klart alla tidigare trådar så är det inget du undrar över längre.

Äntligen en till som jag som tröttat på alla dessa trådar om samma sak..
Helt otroligt hur mycket som handlar om samma skit hela tiden.






                        > SÖK innan du skapar en NY tråd <

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

689 Inlägg
7 oktober 2007
#4
Lite offtopic, men varför inte skapa en FAQ-del i forumet..?


Smålänning
7 883 Inlägg
7 oktober 2007
#5
1: håller motorn
2: har du kunskapen
3: har du pengarna

Svara på det först. Sen är det faktiskt måga som frågat samma sak innan...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

10 287 Inlägg
7 oktober 2007
#6
Vi kör lite blandat från lite tidigare trådar:

Om du vill ha laddtryck typ 0.7 så att du får effekt som en "normal" Volvo 740 turbo.

Du behöver:
- Båda styrboxarna för turbo (bränsle och tändning)
- Rätt AMM
- Turbospridarna
- Förkopplingsmotstånden till turbospridarna
- Byta koppling
- Skaffa intercooler
- Slangar och rör till och från intercooler
- Plaströret mellan turbo och luftburk
- Turbons luftburk
- Flytta batteriet till vänster sida och luftburken till höger (eller bygga special)
- Svarva ner kolvarna för lägre komp
- Turbons grenrör
- Turbo
- Turbons avgassystem
- Banjo på oljetryckskontakten för olja till turbon
. Borra in retur för oljan i block eller tråg
- Packningar
- Göra om kylsystemet så att du får vattenkylningen till turbon
- Konsoll som håller upp turbon
- Saltkylda avgasventiler eller turbotopp
- Göra om motorkabelhärvan för att koppla in motstånden
- Andra montagekonsoller till kylar/intercoolerpaketet
- Turbons hårdare kolvringar
- Byta till T / VX / A / VX3 kam om du inte har det redan
- Göra om motorkablaget så att det räcker till nya placeringen av AMM

Sedan så bör man:
- Byta till turbons bromsar
- Stoppa in diffbroms

Sedan så hoppas jag att du inser att du inte kan besikta på ett lagligt sätt.

/Göran

P.S jag tror inte på sådana här konverteringar. Det är en av 100 som frågar som bygger nåt som funkar. Köp en turbobil.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök