16v topp till volvo 740

Finski87 JÄRNA
8 november 2005 · 76 Inlägg

tjena jag har en 740 glt 16v som strular för mig. Tänkte höra om det är någon som vet hur alla hydrallyftarna ska sitta måste dom sitta på samma ställe där dom satt innan jag rev toppen eller spelar det inge roll????? och måste man riktplana efter demontering?? kan någon kanske fixa en spräng skiss till mig om toppen. det vore as schysst om någon kunde göra det.

it's not the FART that kills, it's the SMÄLL!!
Vadå kör försiktigt?? Gaspedalen uppfanns väl inte för att tittas på!?
Volkswagen VR6 2.8 "Dräparen" (1996)
Sharky
9 november 2005 · 10 287 Inlägg

Lyftarna kan du flytta runt. Ventilerna däremot måste du hålla ordning på. Sprängskiss kan man få på Volvo (dom kan printa ut från Vadis).
Du behöver inte riktplana efter demont såvida inte toppen är skev.
Du har ju Trendab i närheten om jag inte är helt snett ute och dom kan nog hjälpa dig att mäta upp skevhet om du behöver.
Tänk på att lyftargalleriet tillhör toppen så du kan inte byta till ett annat galleri.
Sedan har Volvo ett speciell flänstätmedel du skall använda när du monterar ihop toppen igen (mellan toppen och galleriet).

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Finski87 JÄRNA
10 november 2005 · 76 Inlägg

vad kan en planing gå på ?

it's not the FART that kills, it's the SMÄLL!!
Vadå kör försiktigt?? Gaspedalen uppfanns väl inte för att tittas på!?
Volkswagen VR6 2.8 "Dräparen" (1996)
Sharky
10 november 2005 · 10 287 Inlägg

Ring Trendab. Det är bättre än att sitta oss gissa.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Finski87 JÄRNA
10 november 2005 · 76 Inlägg

ok

vet du vart man kan få tag i en sån motor som du har??

it's not the FART that kills, it's the SMÄLL!!
Vadå kör försiktigt?? Gaspedalen uppfanns väl inte för att tittas på!?
Volkswagen VR6 2.8 "Dräparen" (1996)
chevalillis bilmekaniker
10 november 2005 · 131 Inlägg

det är bra om du håller reda på vart TRYCKARNA ska sitta också...

Sharky
10 november 2005 · 10 287 Inlägg

Det är jag som har rökt på. Jag skrev lyftare men menade tryckarna. Och dom kan man blanda.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
chevalillis bilmekaniker
10 november 2005 · 131 Inlägg

jo man kan det men det ä alltid bättre o försöka sätta dom på samma ställe om man ska använda dom gammla:)

Sharky
10 november 2005 · 10 287 Inlägg

Jo, det är onödigt att chansa. Man skall alltid märka upp allting när man plockar isär en topp (eller motor, glöm ej åt vilket håll stakar och kolvar var vända tex...).

/Göran

chevalillis skrev:
jo man kan det men det ä alltid bättre o försöka sätta dom på samma ställe om man ska använda dom gammla:)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
chevalillis bilmekaniker
10 november 2005 · 131 Inlägg

nä vänder man stakarn åt fel håll så ä det ras direckt så det gäller att kolla på markeringarn ai motorn och att absolut inte blanda i hop över fall o sånt..det slutar väldigt illa om man över huvudtagert lyckas dra runt motorn..

900 Power
11 november 2005 · 214 Inlägg

Grabbar, grabbar wink

Kolvar kan man vända fel, det som händer då är att man får kolvknack därför kolvbulten är förskjuten, vilket sedan ger mer slitage på kolv och lopp.

Tänk på att numret på vevstaken ska vara vänd åt avgassidan.

Då blir det rätt emd resten också, om du inte har knackat ur kolvarna från staken och vänt på de då förstås.

Tryckarna kan man flytta runt hur man vill, eftersom de är hydraliska, hade det varit schims så hade man däremot varit tvungen att haft koll på var de satt..

Dessutom så snurrar tryckarna runt lite efter varje gång kamnocken tryckt ner ventilen.

Planing av topp brukar kosta 500:- + moms.

Finski87 JÄRNA
11 november 2005 · 76 Inlägg

ok tack för allt de e bara att skriva mer om ni kommer på nåt mer

it's not the FART that kills, it's the SMÄLL!!
Vadå kör försiktigt?? Gaspedalen uppfanns väl inte för att tittas på!?
Volkswagen VR6 2.8 "Dräparen" (1996)
323:an
2 juli 2006 · 22 Inlägg

Hur delar man på galleriet och toppen? Har slitit som ett djur men får fn inte isär det?? Någon som har något bra tips??

Senast redigerat av 323:an (2 juli 2006)

Sharky
2 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Ehhh...

Det var länge sedan jag gjorde det själv men såvitt jag kommer ihåg var det ingen magi. Åk förbi Trendab och visa/fråga dom om du inte får isär skiten.

/Göran

323:an skrev:
Hur delar man på galleriet och toppen? Har slitit som ett djur men får fn inte isär det?? Någon som har något bra tips??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
323:an
3 juli 2006 · 22 Inlägg

om man inte bor i närheten av trendab och inte får isär skiten ändå. hur gör man då? man vill ju inte slå med en slägga precis eller. någon som har ett bra tips?

Sharky
3 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Aha...jag tog fel på dig och han som startade tråden. Han bor nära Trendab. Tyvärr så måste nog jag se toppen för att fatta vad som vara galet.

/Göran

323:an skrev:
om man inte bor i närheten av trendab och inte får isär skiten ändå. hur gör man då? man vill ju inte slå med en slägga precis eller. någon som har ett bra tips?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang