3356
Sök

Volvo 850GLT vs. 940ltt

1 131 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
#1
Måste köpa ny bil snart(tror ej 740 står sig vintern ut) och det väger mellan 850 GLT och 940 ltt. (Lutar åt 850 än så länge)

Men, Behöver lite info/kött på benen om valet.

Ge gärna komentarer om för och nackdelar för dessa bilar!
Vilken hade du valt? och isf vfr?

Hjälp mig att få valet klart!



HA de


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
8 november 2007
#2
Vilka årsmodeller har du tänkt dig?
Vad är din budget?

Kan ju fylla ut lite varför jag frågade tongue
850 fick en ordentlig lyftning 1995 där många av de svagheter de hade innan fixades.
Tidiga 850's hade många barndomsfel då det var en helt ny bilmodell från Volvo.

Tidiga 940 var solida testade modeller som baserades på 740 (som du säkert redan visste) och är då bättre byggda än tidiga 850's på många punkter.

Fyller ut mer när du svarat på budget-frågan tongue
Senast redigerat av John87 (8 november 2007)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 131 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
#3
John87 skrev:
Vilka årsmodeller har du tänkt dig?
Vad är din budget?

Kan ju fylla ut lite varför jag frågade :P
850 fick en ordentlig lyftning 1995 där många av de svagheter de hade innan fixades.
Tidiga 850's hade många barndomsfel då det var en helt ny bilmodell från Volvo.

Tidiga 940 var solida testade modeller som baserades på 740 (som du säkert redan visste) och är då bättre byggda än tidiga 850's på många punkter.

Fyller ut mer när du svarat på budget-frågan :P

Okok! nja tjötta med en på jobbet som sa att den efter 95 va bättre å så.. Så det får väl bli en 95 lr uppåt=)
850 är dock snyggare än 940, sedan då.

Priset: Hm? Högst 35-45 lax va det tänkt=)


925 Inlägg
8 november 2007
#4
kolla in min 945

Feel The Difference

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 november 2007
#5
940in är nog billigare i försäkring ..(skiljer 2papp mellan 850/940 ltt på mig i alla fall) ...940in får du dra tyngre släp med ...en bättre slitvarg..om man nu vill ha lite mer kräm så går 940in fan så mycke bättre än 850in med ett chipp för typ 1500 kr ...går rätt snålt om man kör chippat


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
9 november 2007
#6
35-45 tusen får du en fin 850 T5 95- för smile

850'n känns som en modernare bil än 940'n och det enda som egentligen talar emot den är väl framhjulsdriften då.

Volvos 5'a låter bra mycket bättre än 4'orna, den går bättre och den ser bättre ut tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

huh?
10 427 Inlägg
9 november 2007
#7
Volvo 850 GLT är väl inte en så rolig bil direkt (inte den 94:an jag provade med 17k på mätaren), men känns väl lite modernare än 940 iallafall och ser ju mycket bättre ut. Hade nog själv valt en 940 med lättrycksturbo (var inne på det
innan jag köpte lågmilsGLTn istället tongue).

Motorljudet på 850 är ju fint, utifrån.. tycker inte det hörs nåt speciellt inne i bilen med originalsystem.


One Man Clan
4 287 Inlägg
10 november 2007
#8
John87 skrev:
35-45 tusen får du en fin 850 T5 95- för smile

850'n känns som en modernare bil än 940'n och det enda som egentligen talar emot den är väl framhjulsdriften då.

Volvos 5'a låter bra mycket bättre än 4'orna, den går bättre och den ser bättre ut tongue

Vad kostar försäkringen på en t5:a för er som står på försäkringen själva?

en t5:a för 35-45 är nog inte så mycke å ha...och jo de tro fan att dom går bättre då en 940 ltt har 135 hk och en 850 se har 140 hk..... en 940 turbo har 165 hk och en 850 med turbo har 200+ .... en 940 turbo med chipp har ungefär samma effekt som en 850 turbo men går ändå bättre....och är betydligt billigare i försäkring
Senast redigerat av Xuri (10 november 2007)


1 688 Inlägg
10 november 2007
#9
Xuri skrev:
John87 skrev:
35-45 tusen får du en fin 850 T5 95- för smile

850'n känns som en modernare bil än 940'n och det enda som egentligen talar emot den är väl framhjulsdriften då.

Volvos 5'a låter bra mycket bättre än 4'orna, den går bättre och den ser bättre ut tongue

Vad kostar försäkringen på en t5:a för er som står på försäkringen själva?

en t5:a för 35-45 är nog inte så mycke å ha...och jo de tro fan att dom går bättre då en 940 ltt har 135 hk och en 850 se har 140 hk..... en 940 turbo har 165 hk och en 850 med turbo har 200+ .... en 940 turbo med chipp har ungefär samma effekt som en 850 turbo men går ändå bättre....och är betydligt billigare i försäkring

Sen chippar du t5an å åker ifrån den chipade 940in rätt brutalt? big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 november 2007
#10
Losgard skrev:
Xuri skrev:
John87 skrev:
35-45 tusen får du en fin 850 T5 95- för smile

850'n känns som en modernare bil än 940'n och det enda som egentligen talar emot den är väl framhjulsdriften då.

Volvos 5'a låter bra mycket bättre än 4'orna, den går bättre och den ser bättre ut tongue

Vad kostar försäkringen på en t5:a för er som står på försäkringen själva?

en t5:a för 35-45 är nog inte så mycke å ha...och jo de tro fan att dom går bättre då en 940 ltt har 135 hk och en 850 se har 140 hk..... en 940 turbo har 165 hk och en 850 med turbo har 200+ .... en 940 turbo med chipp har ungefär samma effekt som en 850 turbo men går ändå bättre....och är betydligt billigare i försäkring

Sen chippar du t5an å åker ifrån den chipade 940in rätt brutalt? big_smile

vi snackar om ungefär samma effekt..en chippad 940 är runt 200 hk som en orginal 850 turbo...och vilken hastighet ?jag kör ifrån en chippad 850 i dom flesta fall vill jag säga .......


8 156 Inlägg
10 november 2007
#11
Framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet? Jag föredrar nog 940:in...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 688 Inlägg
10 november 2007
#12
Xuri skrev:
Losgard skrev:
Xuri skrev:

Vad kostar försäkringen på en t5:a för er som står på försäkringen själva?

en t5:a för 35-45 är nog inte så mycke å ha...och jo de tro fan att dom går bättre då en 940 ltt har 135 hk och en 850 se har 140 hk..... en 940 turbo har 165 hk och en 850 med turbo har 200+ .... en 940 turbo med chipp har ungefär samma effekt som en 850 turbo men går ändå bättre....och är betydligt billigare i försäkring

Sen chippar du t5an å åker ifrån den chipade 940in rätt brutalt? big_smile

vi snackar om ungefär samma effekt..en chippad 940 är runt 200 hk som en orginal 850 turbo...och vilken hastighet ?jag kör ifrån en chippad 850 i dom flesta fall vill jag säga .......

Jadu, 200hk bakhjulsdrivet mot 290hk framhjulsdrivet talar väl för sig själv.
En chippad 940 har inte mycket chans mot en chippad t5 hur mycket du än vill tro det, suck.mad

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
10 november 2007
#13
Xuri skrev:
vi snackar om ungefär samma effekt..en chippad 940 är runt 200 hk som en orginal 850 turbo...och vilken hastighet ?jag kör ifrån en chippad 850 i dom flesta fall vill jag säga .......

Tyvärr kan du inte ta upp dom 60 hästkrafterna eller vad det nu blir med bakhjulsdriften.
En chippad 940 har nog en bra chans mot en orginal 850 på 225hk, men ska du jämföra så ska du ju jämföra rättvist. D.v.s chippat mot chippat, och då tror jag inte 940'n har mycket att säga till om. Om inte 850-föraren sover då wink

Försäkringen är väl lite negativ mot 850 T5 kanske.
Jag är 20 år, bor i en "stad" och har inga bonusår. Jag betalar 700kr / månad för min T5'a.
Detta är då bara trafik. Ska jag gå upp till halv så får jag lägga till en hundralapp eller så varje månad.

Och jo, du får en väldigt fin 850 för ~40k. Jag köpte min för dom pengarna och den är 100% rostfri och är fullt utrustad med allt smile
Tyvärr är den en 94'a, men T5'orna från 94 fick 95'ans utseende förutom baklamporna som man ändå byter på 10 minuter smile
Senast redigerat av John87 (10 november 2007)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 november 2007
#14
Losgard skrev:
Xuri skrev:
Losgard skrev:

Sen chippar du t5an å åker ifrån den chipade 940in rätt brutalt? big_smile

vi snackar om ungefär samma effekt..en chippad 940 är runt 200 hk som en orginal 850 turbo...och vilken hastighet ?jag kör ifrån en chippad 850 i dom flesta fall vill jag säga .......

Jadu, 200hk bakhjulsdrivet mot 290hk framhjulsdrivet talar väl för sig själv.
En chippad 940 har inte mycket chans mot en chippad t5 hur mycket du än vill tro det, suck.mad

Den dagen du hittar 290 hk i en 850 med ett 15G aggregat då heter jag anders borg...

har samma turbo som en 850 T5a i min och 1.5 bars ladd och mellan ca 0-130 skulle jag vilja säga att en 850 inte hänger på mig.... mer har jag inte testat

men 290 hk vet jag att de inte är i närheten av i min motor...dock lägre effektivitet på min maskin men jag har kanske 220hk ?


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
10 november 2007
#15
Xuri skrev:
Den dagen du hittar 290 hk i en 850 med ett 15G aggregat då heter jag anders borg...

har samma turbo som en 850 T5a i min och 1.5 bars ladd och mellan ca 0-130 skulle jag vilja säga att en 850 inte hänger på mig.... mer har jag inte testat

men 290 hk vet jag att de inte är i närheten av i min motor...dock lägre effektivitet på min maskin men jag har kanske 220hk ?

Men du jämför trimmat VS otrimmat.

Jämför båda orginal eller när båda är trimmade så får du en rättvis jämförelse wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 november 2007
#16
John87 skrev:
Xuri skrev:
Den dagen du hittar 290 hk i en 850 med ett 15G aggregat då heter jag anders borg...

har samma turbo som en 850 T5a i min och 1.5 bars ladd och mellan ca 0-130 skulle jag vilja säga att en 850 inte hänger på mig.... mer har jag inte testat

men 290 hk vet jag att de inte är i närheten av i min motor...dock lägre effektivitet på min maskin men jag har kanske 220hk ?

Men du jämför trimmat VS otrimmat.

Jämför båda orginal eller när båda är trimmade så får du en rättvis jämförelse wink

att jämnföra  båda orginal  135-165 hk vs 200+hk är som att jämnföra din 850 mot en m3:a ungefär samma effektskillnad vi snackar om är de "rättvist" ?


1 131 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
#17
Xuri skrev:
John87 skrev:
Xuri skrev:
Den dagen du hittar 290 hk i en 850 med ett 15G aggregat då heter jag anders borg...

har samma turbo som en 850 T5a i min och 1.5 bars ladd och mellan ca 0-130 skulle jag vilja säga att en 850 inte hänger på mig.... mer har jag inte testat

men 290 hk vet jag att de inte är i närheten av i min motor...dock lägre effektivitet på min maskin men jag har kanske 220hk ?

Men du jämför trimmat VS otrimmat.

Jämför båda orginal eller när båda är trimmade så får du en rättvis jämförelse wink

att jämnföra  båda orginal  135-165 hk vs 200+hk är som att jämnföra din 850 mot en m3:a ungefär samma effektskillnad vi snackar om är de "rättvist" ?

Hehe va juh ingen turbo jag skulle ha, men=)

      -En GLT går den bra som bruksbil?
       -krånglar dem mkt? Kmr bli en 95 lr uppåt.
      -Är det Stor skillnad i en 850GLT och en 945 ltt i ax?
      -Skatten på en 850GLT, hur mkt?


En gång Volvo, alltid Volvo
165 Inlägg
10 november 2007
#18
Tror att en 940 blir billigare både vad gäller försäkring men också delar om det krånglar för dig.

Bakhjulsdrift är roligare på vintern och ger dig bättre svängradie vilket kan vara rätt uppskattat ibland. Dessutom finns ju hyfsade trimmöjligheter med en LTT men med en GLT blir det värre.

Avstängd
16 Inlägg
helt galen
388 Inlägg
11 november 2007
#20
Jag hade valt 940 ltt alla dagar i veckan! 850 är väl en trevlig bil - men trååååkig...

940 ltt är billig att köra, 0.9 kör jag min på, 0.8 om jag rullar enbart landsväg. Den är bakhjulsdriven med alla de fördelar som hör till, lätt att ta sig fram med och ändå lätt att leka med!

Varför åka fort när man kan åka brett?

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök