3093
Sök

Billjudsprojekt, Renault Clio RT 1.4 - 1992

1 582 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
Tjena.

Nu i vinter hade jag tänkt fixa lite ljud i min Clio. Fast allting är inte fastställt ännu.
Jag hade inte tänkt lägga ner så otroligt mycket pengar på billjudet till denna bil, då jag ska köpa mig en sommarbil som jag tänkt lägga ner betydligt mycket mer.

Sakerna som jag hade tänkt skaffa är.

CD/MP3: Pioneer DEH-P40MP CD-Radio (1350kr)
4" FRAM: DLS 224 Högtalare Koaxial 4 (500kr)
5.25" FRAM: DLS 225 Högtalare Koaxial 5,25" (600kr)

Hade tänkt mig att cd:n skulle driva båda systemen, självklart vore det bättre med slutsteg där också, men det har jag inte råd med.

BASLÅDA 2st 10" MDS Fanatic Digital 2007 2.10FD (Färdig låda 2500kr)
Eller så köper jag en tomlåda (900kr) och sätter in 2st 10" basar till en billig peng.

HATTHYLLAN: Hade tänkt mig 2-4st 5.25" högtalare. (600-1200kr)

Problemet är att jag inte vet vad för slutsteg jag ska ta, hälst ska man ha monoblock till basarna, men då pallar inte cd:n att driva ytterligare 2-4 högtalare.

Ska man satsa på ett 6kanals slutsteg eller? Om jag väljer ett 6kanals slutsteg, måste inte cd:n ha 6st RCA lågnivåutgång då eller?

Tacksam för hjälp/tips. Ljudet får kosta max 7000:-

Mvh Pappi
Senast redigerat av Pappi (11 november 2007)

1 582 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
Alltså är de ingen som vet vad för steg som skulle passa bäst att driva en baslåda med dubbla 10" och 2-4st 5.25" högtalare och sen vad för cd-spelare jag behöver beroende på hur många kanaler det är på steget?

1 Kanal
2 Kanal
4 Kanal
6 Kanal

Simpel fråga för många smile

2 123 Inlägg
11 november 2007
Skrota koaxialer och dubbla basar och satsa på ett bra framsystem och en bas och köp ett 4kanals steg istället för massa halvtaskiga grejor.

1 582 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
Tjena Fredda.

Varför skrota koaxialer för? Sjävlklart vill jag ha ett bra framsystem, men min budget är begränsad tyvärr.

Väljer jag en bas så blir de så fult i bagageutrymmet med en liten låda, finns inte direkt en färdigbyggd låda som är stor/lång till en bas.

Föresten varför tror du inte de skulle funka med dubbla basar big_smile

2 123 Inlägg
11 november 2007
Pappi skrev:
Tjena Fredda.

Varför skrota koaxialer för? Sjävlklart vill jag ha ett bra framsystem, men min budget är begränsad tyvärr.

Väljer jag en bas så blir de så fult i bagageutrymmet med en liten låda, finns inte direkt en färdigbyggd låda som är stor/lång till en bas.

Föresten varför tror du inte de skulle funka med dubbla basar big_smile

Det är du som ska lyssna på musiken och inte dina passagerar, därför väljer man ett framsystem som spelar bra istället för ett framsystem + ett par koaxialer till dina passagare som spelar dåligt. Visst hör du också koaxialerna men jag lovar dig att du kommer ha mer nöje med ett framsystem som får ordentligt med effekt istället.
Varför man ska köpa en bas istället för 2 är enkelt. Du får en bättre bas för pengarna då, ska du få ut samma effekt ur 2 basar behöver du lika mkt effekt till, då får du iofs en teoretiskt ökning med 3db också. Men en lite bättre bas spelar ofta ifrån 2 billigare (Finns undantag), dessutom får du kvalité på köpet och så räcker det med ett 4ch steg då.
För 7000kr skulle du kunna få ett helt okej ljud.

16 197 Inlägg
11 november 2007
håller me fredrik smile   kör me 1 bra bas istället för 2 halv bra.  köp ett bra kit system fram,1 bra bas å ett 4 kanals steg.

då får du rätt vettiga saker för 7000.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
11 november 2007
sen skulle ja köra på beggat, då får du sjukt vettiga saker för 7000..big_smile

2 123 Inlägg
11 november 2007
evilaudio skrev:

Fan helan du har ju halva inne, du har väl lite saker kvar att kränga iväg ?
Fast powerbasen kanske blir lite overkill på bara 2 kanaler av ett T4004 ?

16 197 Inlägg
11 november 2007
Fredrik.Gustavsson skrev:
evilaudio skrev:

Fan helan du har ju halva inne, du har väl lite saker kvar att kränga iväg ?
Fast powerbasen kanske blir lite overkill på bara 2 kanaler av ett T4004 ?

klart att ja har en massa saker till salu..*S*

de har ja väl alltid.. smile

1 582 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
Jo det är sant som ni båda säger angående att man ska välja ett bra framsystem.

När vi pratar bra framsystem snackar vi kit system från tex DLS, Rockford Fosgate, Infinity, JL Audio?

Blir isåfall att beställa från nardik.se eller brl.se
Några tips på några bra högtalare som skulle kunna tänkas till min bil?

Hittade ett kit på brl som kanske skulle funka?
Rockford Fosgate P152S 1900:-
Infinity REF5020CS 1800:-
DLS RS5A Reference Slim 1300:-
DLS R5A Reference 1450:-

Är de nåt att ha eller big_smile

Angående att jag ska köra på en bas vore inga problem bara lådan är lika bred som bagageutrymmet, fast jag har ingen tillgång att bygga en låda själv, såg för ett bra tag sen en kille som hade en hemsida som byggde lådor och sedan sålde. Någon av er kanske vet vem jag menar eller vad hans hemsida är?

När de gäller bra bas så hade jag tänkt mig någon från Rockford Fosgate eller DLS, ska jag köra på en 10" eller 12"

Angående slutsteget så vette fan vad för märke jag ska köra på de, blir väl där också något från Rockford Fosgate eller DLS.

Begagnat ljud vågar jag faktiskt inte köpa, man vet aldrig hur folk behandlat högtalarna big_smile

Tack så mycket för all hjälp hitils både Fredda och Evilaudio smile

1 582 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
Inga answers yet big_smile

2 123 Inlägg
11 november 2007
www.sundsvalltuning.com bygger lådor samt Brl Borlänge.
Men jag skulle personligen aldrig köpa ett framsystem för under 1500kr om vi pratar om bra system. Finns självklart vissa undantag.
Men vad för ljudkaraktär vill du ha ?
Vill du ha lite power eller lite mer fint ljud ?
Vilken musik lyssnar du för det mesta på ?

1 582 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
Tjena

Jasså det visste jag inte, tack så mycket för tipset, då kan de ju funka med en bas, riktigt nice big_smile

Okej jag förstår, hehe men när vi pratar om ett BRA framsystem kit, pratar vi då speciella märken eller priser?

Vad menar du med ljudkaraktär?

Svårt att säga, jag vill både ha power och fint ljud, vill gärna höras när ja kommer med bilen. Jag lyssnar på det mesta faktiskt, men säg mest techno, trance, hiphop, även punkrock/metal men det blir mer sällan.

1 634 Inlägg
12 november 2007
alt. 1 NARDIK.SE
Framsystem: DLS R5A, 1440kr
Slutsteg till framsystem och bas: Dls CA31 Performance, 2340kr
Bas: Dls RW10, 1350kr
Totalt: 5130kr ca 2000kr kvar till stereo.

alt. 2 Danmobility.se
Framsystem: Phoenix Gold 5,25", 999kr
Slutsteg: Phoenix Gold RSd 500.4, 3299kr
Bas: Phoenix Gold Radial SD 12", 1498kr
Totalt: 5796kr

alt.3 brl.se
Framsystem: Infinity REF5020CS, 1798kr
Slutsteg: Infinity Slutsteg REF-475A, 2498kr
Bas: Dls RW10 smile

Nä nu tröttna jag big_smile

Bästa är ju givetvis att köpa beggade dls-prylar yikes haha

Numera Saab 9-5 Aero -00

2 123 Inlägg
12 november 2007
andreas_gbg_ skrev:
alt. 1 NARDIK.SE
Framsystem: DLS R5A, 1440kr
Slutsteg till framsystem och bas: Dls CA31 Performance, 2340kr
Bas: Dls RW10, 1350kr
Totalt: 5130kr ca 2000kr kvar till stereo.

alt. 2 Danmobility.se
Framsystem: Phoenix Gold 5,25", 999kr
Slutsteg: Phoenix Gold RSd 500.4, 3299kr
Bas: Phoenix Gold Radial SD 12", 1498kr
Totalt: 5796kr

alt.3 brl.se
Framsystem: Infinity REF5020CS, 1798kr
Slutsteg: Infinity Slutsteg REF-475A, 2498kr
Bas: Dls RW10 smile

Nä nu tröttna jag big_smile

Bästa är ju givetvis att köpa beggade dls-prylar yikes haha

Det första är ett kit som skulle kunna spela riktigt fint med en proper installation men visst finns det värre säker.
Vill du ha mer power kan du kika på Jbl, då får man rätt så mkt ljud för pengarna, men vill du ha mer åt välljudshållet tycker jag definitivt du ska satsa på nåt av andreas förslag.
Glöm bara inte räkna med kablar, låda och andra byggkostnader.
MVH Fredrik

8 156 Inlägg
12 november 2007
Jag skulle också rekommendera det första "paketet" för finljud.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 582 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
Tackar så otroligt mycket för dom olika alternativen.
Alla var intressanta på sitt sätt tycker jag.

Fast jag har fortfarande svårt att bestämma mig.
När de gäller ljud så vill jag gärna ha power men ändå finlir, det ska vara välljud även om de är högt. Säkert enormt krav från min sida när de gäller den lilla budgeten big_smile

Har kikat lite på Rockford Fosgate P152S, verkar vara ett trevligt kit men jag har inge erfarenhet alls av dom.

Har även kollat lite på Sundsvalls Tuning, de verkar ha en del intressanta saker till rätt pris tycker jag, men även där så har jag ingen erfarenhet utav några märken. Har bara hört att vissa är skit bra mot andra som de erbjuder.

Visst är beg saker säkert riktigt bra, men jag vågar inte riktigt satsa på de, högtalarna kanske är riktigt våldtagna big_smile och det vore ju inte bra.

I allafall tack för erat engagemang.

Glömde fråga en sak som jag är riktigt osäker på, när de gäller ett 4 kanals slutsteg, måste cd spelare ha då 4st RCA utgångar? För jag är intresserad utav cd-spelaren Pioneer DEH-P40MP CD-Radio, har haft den tidigare och tyckte den dög väl, men den har bara 2st RCA/Lågnivå utgångar, funkar de och driva ett 4kanals steg med denna cd spelar eller måste ja köpa en betydligt dyrare?

Mvh Pappi
Senast redigerat av Pappi (13 november 2007)

1 171 Inlägg
13 november 2007
Det funkar med ett par lågnivåutgångar. Bara att använda y-adapters. Du får justera relativa nivåerna på själva slutsteget istället för i huvudenheten men det är ju sånt som man justerar och låter vara ändå.

1 582 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
Tackar för infon zoopåse.

Blir att köpa y-adapters om man inte köper en cd med 4 rca/lågnivå utgångar, hittade en pioneer till ett helt ok pris som jag funderar att slå till på.

Sök