3515
Sök

745 gl turbo knvertering vad behövs ?

50 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
#1
undrar vad man behöver för saker bara för att det ska funka ska bara ha en turbo inget värre så nu undrar jag vad man behöver för delar för att få ihop det så det funkar .
är det det svårt ?


Sidledesförare
268 Inlägg
16 november 2007
#2
En turbo gärna med wastegate inbyggt, en oljetrycksanslutning från blocket, en oljeretursanslutning på oljetråget, ett grenrör eller ett hemmabyggt rör att skruva på orginalgrenröret till turbon, tryckrör till insugssystem, trycktätning av förgasaren. Det är vad du vid enklaste möjliga installation behöver, men visste du inte redan detta så kanske du inte är så utbildad på turbo, så jag föreslår att du läser på för då kommer många saker klarna.
Senast redigerat av Wezzli (16 november 2007)

Man vet aldrig, före man vet

8 156 Inlägg
16 november 2007
#3
Läs detta: (Konverting på BMW visserligen, men grunderna finns där)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=22326

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
16 november 2007
#4

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sidledesförare
268 Inlägg
16 november 2007
#5

Instämmer, men fundera inte ens på att fråga någonting om turbo om du inte läst artiklarna och förstått dem.

Man vet aldrig, före man vet

10 287 Inlägg
16 november 2007
#6
Vi kör lite blandat från lite tidigare trådar:

Om du vill ha laddtryck typ 0.7 så att du får effekt som en "normal" Volvo 740 turbo.

Du behöver:
- Båda styrboxarna för turbo (bränsle och tändning)
- Rätt AMM
- Turbospridarna
- Förkopplingsmotstånden till turbospridarna
- Byta koppling
- Skaffa intercooler
- Slangar och rör till och från intercooler
- Plaströret mellan turbo och luftburk
- Turbons luftburk
- Flytta batteriet till vänster sida och luftburken till höger (eller bygga special)
- Svarva ner kolvarna för lägre komp
- Turbons grenrör
- Turbo
- Turbons avgassystem
- Banjo på oljetryckskontakten för olja till turbon
. Borra in retur för oljan i block eller tråg
- Packningar
- Göra om kylsystemet så att du får vattenkylningen till turbon
- Konsoll som håller upp turbon
- Saltkylda avgasventiler eller turbotopp
- Göra om motorkabelhärvan för att koppla in motstånden
- Andra montagekonsoller till kylar/intercoolerpaketet
- Turbons hårdare kolvringar
- Byta till T / VX / A / VX3 kam om du inte har det redan
- Göra om motorkablaget så att det räcker till nya placeringen av AMM

Sedan så bör man:
- Byta till turbons bromsar
- Stoppa in diffbroms

Sedan så hoppas jag att du inser att du inte kan besikta på ett lagligt sätt.

/Göran

P.S jag tror inte på sådana här konverteringar. Det är en av 100 som frågar som bygger nåt som funkar. Köp en turbobil.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök