jämnare rigister med kompressor. högre toppeffekt med turbo. men calibra med kompressor har iaf inte jag sett. det skulle faktiskt vara lite hätigt. men om du har massa pengar över så ska du ju satsa på båda samtidigt...
Kompressor är omordernt, ute och pasé! Turbo skall det vara! Hoppas kunna montera två på min V8 någon dag.
Det handlar om verkningsgrad, en kompressor stjäl mer effekt än en turbo... Trotsallt motorn som driver dem båda, kompressorn drivs direkt av motorn turbon av dess avgaser.
Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Det är en smula svårt att generalisera då man kan bygga på lite olika sätt sk turbolag är ingen självklarhet som det påstås detta är mer en fråga om hur turbon är konstruerad kan använda två dessutom med lite olika egenskaper .Fördelen med turbo är att den stjäl ingen kraft från motorn som kompressorn gör annars är principen densamma på båda lösningarna . mvh John .
fler valmöjligheter med en kompressor. Slipper ett stort jävla ormbo till extractor grenrör om man vill ha de. Tar inte så stor plats som man tror att den ska göra. "Tar motoreffekt" stäng av ac:n när du kör den snor 4 gånger mer. Fler valmöjligheter på avgassystem. Mycke mycke mycke mycke enklare att installera än en turbo. Låter otroligt skönt.
Jagar hellre en turbobil med en kompressorbil än en kompressorbil med en turbobil.