Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?

volvoentusiasten
24 juni 2010 · 4 005 Inlägg

utilitypuppet skrev:
fick böter igår för att stå 5 meter från en infart till en annan väg så ja stod tydligen i vägen. ingen skylt eller något och det var en skogsväg som en väldigt liten bil skulle kunnat åka på.
men vad vet jag, fattig hantverkare.

Svårt att förstå scenariot, fick du böter ute i skogen??

Har du någon fråga eller är det bara ett beklagande så passar det bättre i tråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125235

AutoCrackeR
13 juli 2010 · 6 Inlägg

HRantzow skrev:
själv så fick jag 2000 spänn i böter idag när polisen mätte upp mig i 58km/h på 50 väg.
mätte sedan med flera bilar, när jag kör i 50 så kör bilen bakom i 60.

Jag la nålen på 50 km/h och farthållare, sen tog polisen mig för 58km/h. helsnurrigt...

blir till att kolla den hos motormännen och överklaga om mätaren går så fel.

snacka om att jag såg ut som en fågelholk när jag fick lappen =/

Lägger mig i!!

inte alls konstigt om du har byt fälgar o däck till större diton??

Volvo 244 turbo "850 looken" (1982)
Krister___
14 juli 2010 · 173 Inlägg

FireTraXX skrev:

krossa skrev:
Bra att veta smile
Tror jag ska skriva ut det och tejpa fast på solskyddet wink

haha, skulle man nästan gjort.
Så när man blir stoppad och polisen står i rutan och berättar hur fort man kört så tar man ner solskyddet och säger: "Jaha, det var bara 2800kr denna gången."

Undrar om det kommer en besiktningsbil då? tongue

hahahaha bäst big_smile!

Jespersson
14 juli 2010 · 206 Inlägg

Är chaufför till kompisar och så rätt ofta och då undrar jag:

Om jag har för många passagerare i bilen, vem får ta bötern då?
Jag som förare, för att vi är fler i bilen än de finns bälte till.
Eller den/de obältade passagerna?
Har funderat och varit nervös över detta många gånger..

Ta vara på livet, man lever så kort och är död så jävla länge..
volvoentusiasten
15 juli 2010 · 4 005 Inlägg

Jespersson skrev:
Är chaufför till kompisar och så rätt ofta och då undrar jag:

Om jag har för många passagerare i bilen, vem får ta bötern då?
Jag som förare, för att vi är fler i bilen än de finns bälte till.
Eller den/de obältade passagerna?
Har funderat och varit nervös över detta många gånger..

4 kap. Bestämmelser för trafik med motordrivna fordon
Gemensamma bestämmelser

10 § Vid färd på väg i en personbil, en lastbil, en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri gäller i fråga om användning av bilbälten och andra skyddsanordningar följande:
1. Alla som färdas i ett fordon som är utrustat med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Barn som är kortare än 135 centimeter skall använda bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning för barn i stället för eller tillsammans med bilbältet.
2. Ett barn som är tre år eller äldre och kortare än 135 centimeter får inte färdas i ett fordon där det inte finns möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfälliga transporter under korta sträckor. I sådana fall skall barnet i stället använda bilbältet när det är möjligt och får då inte färdas i framsätet i en personbil eller i en lätt lastbil.
3. Ett barn som är yngre än tre år får inte färdas i ett fordon där det inte har möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfällig färd i taxi under korta sträckor. I sådant fall får barnet dock inte färdas i framsätet. Förordning (2006:1208).

10 c § Föraren, annan ombordpersonal, ledsagare och ledare för en grupp skall vidta lämpliga åtgärder så att passagerare som är under femton år använder bilbälte eller annan särskild skyddsanordning och hjälpa passagerare att placera rullstol i enlighet med bestämmelserna i 10 b §. Förordning (2006:1208).

BÖTER = 101 10 § Ej Använt Bälte 1500 kr.

Gäller för den som inte har bälte. Är barnet under 15 år så blir det detta:
BÖTER = 102 10 c § Underlåtenhet av förare att se till att passagerare under 15 år använt bilbälte eller särskild skyddsanordning 2500 kr.

Det som reglerar ansvaret för passagerarna är:

14 kap. Ansvarsbestämmelser m.m.
Andra trafikanter


8 § Passagerare som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot bestämmelserna i 4 kap. 6 eller 9 §, 10 § eller 10 a § första stycket, 6 kap. 3 § eller föreskrifter som meddelats med stöd av denna förordning för tillämpningen av 4 kap. 10 § döms till penningböter. Förordning (2008:46).

Så med andra ord så om alla dina passagerare är över 15 år så behöver du inte betala.

Glöm inte denna också beroende på vad bilen är registrerad för.
6 § 1 st Ottillåtet antal passagerare i bil 500kr

Källor:
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm
http://www.aklagare.se/Dokument/Foreskr … tskatalog/
Mvh

Senast redigerat av linuslinje (15 juli 2010)

oso
15 juli 2010 · 20 Inlägg

Hejsan har en simpel fråga.

Enligt körskolan/polisen så räknas belyst gata som dagsljus(får inte använda helljus där) Men Funderade på de får man då köra med Dimljus+positionsljus på belysta gator nattetid?

tacksam för svar:)

volvoentusiasten
15 juli 2010 · 4 005 Inlägg

oso skrev:
Hejsan har en simpel fråga.

Enligt körskolan/polisen så räknas belyst gata som dagsljus(får inte använda helljus där) Men Funderade på de får man då köra med Dimljus+positionsljus på belysta gator nattetid?

tacksam för svar:)

Nej, det är fortfarande mörkt ute.

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
Belysning


71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
   I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
   Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

Appropå din körskolas klassificering så är detta aktuellt. Man pratar om belysningen är "tillfredställd", och är det inte det så får du köra med helljus. Så är det för dålig belysning ute så får du ha helljus på inne i stan. Man kan väl närmast åberopa det vid kraftig nederbörd eventuellt.

70 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I skall helljus användas, när förarens synfält med hänsyn till fordonets hastighet annars inte är tillräckligt för att fordonet skall kunna föras säkert.
   Helljus får inte användas
1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
2. på sådant avstånd från ett mötande fordon att dess förare kan bländas,
3. vid möte med ett spårbundet trafikmedel eller ett fartyg som förs längs vägen, om risk för bländning kan uppstå, eller
4. på ringa avstånd bakom ett annat fordon.

Senast redigerat av linuslinje (15 juli 2010)

oso
15 juli 2010 · 20 Inlägg

linuslinje skrev:

oso skrev:
Hejsan har en simpel fråga.

Enligt körskolan/polisen så räknas belyst gata som dagsljus(får inte använda helljus där) Men Funderade på de får man då köra med Dimljus+positionsljus på belysta gator nattetid?

tacksam för svar:)

Nej, det är fortfarande mörkt ute.

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
Belysning


71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
   I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
   Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

Appropå din körskolas klassificering så är detta aktuellt. Man pratar om belysningen är "tillfredställd", och är det inte det så får du köra med helljus. Så är det för dålig belysning ute så får du ha helljus på inne i stan. Man kan väl närmast åberopa det vid kraftig nederbörd eventuellt.

70 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I skall helljus användas, när förarens synfält med hänsyn till fordonets hastighet annars inte är tillräckligt för att fordonet skall kunna föras säkert.
   Helljus får inte användas
1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
2. på sådant avstånd från ett mötande fordon att dess förare kan bländas,
3. vid möte med ett spårbundet trafikmedel eller ett fartyg som förs längs vägen, om risk för bländning kan uppstå, eller
4. på ringa avstånd bakom ett annat fordon.

Okej tack. undrade bara eftersom Tillfredställande belysning är ju som dagsljus,xD Du förstår hur jag menar va?XD men går på din väg. Använder inte dimljus inne i cityxD

Jespersson
15 juli 2010 · 206 Inlägg

linuslinje skrev:

Jespersson skrev:
Är chaufför till kompisar och så rätt ofta och då undrar jag:

Om jag har för många passagerare i bilen, vem får ta bötern då?
Jag som förare, för att vi är fler i bilen än de finns bälte till.
Eller den/de obältade passagerna?
Har funderat och varit nervös över detta många gånger..

4 kap. Bestämmelser för trafik med motordrivna fordon
Gemensamma bestämmelser

10 § Vid färd på väg i en personbil, en lastbil, en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri gäller i fråga om användning av bilbälten och andra skyddsanordningar följande:
1. Alla som färdas i ett fordon som är utrustat med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Barn som är kortare än 135 centimeter skall använda bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning för barn i stället för eller tillsammans med bilbältet.
2. Ett barn som är tre år eller äldre och kortare än 135 centimeter får inte färdas i ett fordon där det inte finns möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfälliga transporter under korta sträckor. I sådana fall skall barnet i stället använda bilbältet när det är möjligt och får då inte färdas i framsätet i en personbil eller i en lätt lastbil.
3. Ett barn som är yngre än tre år får inte färdas i ett fordon där det inte har möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfällig färd i taxi under korta sträckor. I sådant fall får barnet dock inte färdas i framsätet. Förordning (2006:1208).

10 c § Föraren, annan ombordpersonal, ledsagare och ledare för en grupp skall vidta lämpliga åtgärder så att passagerare som är under femton år använder bilbälte eller annan särskild skyddsanordning och hjälpa passagerare att placera rullstol i enlighet med bestämmelserna i 10 b §. Förordning (2006:1208).

BÖTER = 101 10 § Ej Använt Bälte 1500 kr.

Gäller för den som inte har bälte. Är barnet under 15 år så blir det detta:
BÖTER = 102 10 c § Underlåtenhet av förare att se till att passagerare under 15 år använt bilbälte eller särskild skyddsanordning 2500 kr.

Det som reglerar ansvaret för passagerarna är:

14 kap. Ansvarsbestämmelser m.m.
Andra trafikanter


8 § Passagerare som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot bestämmelserna i 4 kap. 6 eller 9 §, 10 § eller 10 a § första stycket, 6 kap. 3 § eller föreskrifter som meddelats med stöd av denna förordning för tillämpningen av 4 kap. 10 § döms till penningböter. Förordning (2008:46).

Så med andra ord så om alla dina passagerare är över 15 år så behöver du inte betala.

Glöm inte denna också beroende på vad bilen är registrerad för.
6 § 1 st Ottillåtet antal passagerare i bil 500kr

Källor:
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm
http://www.aklagare.se/Dokument/Foreskr … tskatalog/
Mvh

När jag läser sånt där språk så flyter allting ihop.. Någon som är vänlig och översätter? wink

Blir JAG SOM CHAUFFÖR bötfälld om vi är 6 personer i en bil reggad för 5 pers? Anta att alla är över 15 år.

Ta vara på livet, man lever så kort och är död så jävla länge..
volvoentusiasten
16 juli 2010 · 4 005 Inlägg

Jespersson skrev:

linuslinje skrev:

Jespersson skrev:
Är chaufför till kompisar och så rätt ofta och då undrar jag:

Om jag har för många passagerare i bilen, vem får ta bötern då?
Jag som förare, för att vi är fler i bilen än de finns bälte till.
Eller den/de obältade passagerna?
Har funderat och varit nervös över detta många gånger..

4 kap. Bestämmelser för trafik med motordrivna fordon
Gemensamma bestämmelser

10 § Vid färd på väg i en personbil, en lastbil, en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri gäller i fråga om användning av bilbälten och andra skyddsanordningar följande:
1. Alla som färdas i ett fordon som är utrustat med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Barn som är kortare än 135 centimeter skall använda bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning för barn i stället för eller tillsammans med bilbältet.
2. Ett barn som är tre år eller äldre och kortare än 135 centimeter får inte färdas i ett fordon där det inte finns möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfälliga transporter under korta sträckor. I sådana fall skall barnet i stället använda bilbältet när det är möjligt och får då inte färdas i framsätet i en personbil eller i en lätt lastbil.
3. Ett barn som är yngre än tre år får inte färdas i ett fordon där det inte har möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfällig färd i taxi under korta sträckor. I sådant fall får barnet dock inte färdas i framsätet. Förordning (2006:1208).

10 c § Föraren, annan ombordpersonal, ledsagare och ledare för en grupp skall vidta lämpliga åtgärder så att passagerare som är under femton år använder bilbälte eller annan särskild skyddsanordning och hjälpa passagerare att placera rullstol i enlighet med bestämmelserna i 10 b §. Förordning (2006:1208).

BÖTER = 101 10 § Ej Använt Bälte 1500 kr.

Gäller för den som inte har bälte. Är barnet under 15 år så blir det detta:
BÖTER = 102 10 c § Underlåtenhet av förare att se till att passagerare under 15 år använt bilbälte eller särskild skyddsanordning 2500 kr.

Det som reglerar ansvaret för passagerarna är:

14 kap. Ansvarsbestämmelser m.m.
Andra trafikanter


8 § Passagerare som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot bestämmelserna i 4 kap. 6 eller 9 §, 10 § eller 10 a § första stycket, 6 kap. 3 § eller föreskrifter som meddelats med stöd av denna förordning för tillämpningen av 4 kap. 10 § döms till penningböter. Förordning (2008:46).

Så med andra ord så om alla dina passagerare är över 15 år så behöver du inte betala.

Glöm inte denna också beroende på vad bilen är registrerad för.
6 § 1 st Ottillåtet antal passagerare i bil 500kr

Källor:
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm
http://www.aklagare.se/Dokument/Foreskr … tskatalog/
Mvh

När jag läser sånt där språk så flyter allting ihop.. Någon som är vänlig och översätter? wink

Blir JAG SOM CHAUFFÖR bötfälld om vi är 6 personer i en bil reggad för 5 pers? Anta att alla är över 15 år.

hehe. smile därför jag skrev in denna text "Så med andra ord så om alla dina passagerare är över 15 år så behöver du inte betala. "

Jespersson
16 juli 2010 · 206 Inlägg

linuslinje skrev:

Jespersson skrev:

linuslinje skrev:

4 kap. Bestämmelser för trafik med motordrivna fordon
Gemensamma bestämmelser

10 § Vid färd på väg i en personbil, en lastbil, en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri gäller i fråga om användning av bilbälten och andra skyddsanordningar följande:
1. Alla som färdas i ett fordon som är utrustat med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Barn som är kortare än 135 centimeter skall använda bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning för barn i stället för eller tillsammans med bilbältet.
2. Ett barn som är tre år eller äldre och kortare än 135 centimeter får inte färdas i ett fordon där det inte finns möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfälliga transporter under korta sträckor. I sådana fall skall barnet i stället använda bilbältet när det är möjligt och får då inte färdas i framsätet i en personbil eller i en lätt lastbil.
3. Ett barn som är yngre än tre år får inte färdas i ett fordon där det inte har möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfällig färd i taxi under korta sträckor. I sådant fall får barnet dock inte färdas i framsätet. Förordning (2006:1208).

10 c § Föraren, annan ombordpersonal, ledsagare och ledare för en grupp skall vidta lämpliga åtgärder så att passagerare som är under femton år använder bilbälte eller annan särskild skyddsanordning och hjälpa passagerare att placera rullstol i enlighet med bestämmelserna i 10 b §. Förordning (2006:1208).

BÖTER = 101 10 § Ej Använt Bälte 1500 kr.

Gäller för den som inte har bälte. Är barnet under 15 år så blir det detta:
BÖTER = 102 10 c § Underlåtenhet av förare att se till att passagerare under 15 år använt bilbälte eller särskild skyddsanordning 2500 kr.

Det som reglerar ansvaret för passagerarna är:

14 kap. Ansvarsbestämmelser m.m.
Andra trafikanter


8 § Passagerare som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot bestämmelserna i 4 kap. 6 eller 9 §, 10 § eller 10 a § första stycket, 6 kap. 3 § eller föreskrifter som meddelats med stöd av denna förordning för tillämpningen av 4 kap. 10 § döms till penningböter. Förordning (2008:46).

Så med andra ord så om alla dina passagerare är över 15 år så behöver du inte betala.

Glöm inte denna också beroende på vad bilen är registrerad för.
6 § 1 st Ottillåtet antal passagerare i bil 500kr

Källor:
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm
http://www.aklagare.se/Dokument/Foreskr … tskatalog/
Mvh

När jag läser sånt där språk så flyter allting ihop.. Någon som är vänlig och översätter? wink

Blir JAG SOM CHAUFFÖR bötfälld om vi är 6 personer i en bil reggad för 5 pers? Anta att alla är över 15 år.

hehe. smile därför jag skrev in denna text "Så med andra ord så om alla dina passagerare är över 15 år så behöver du inte betala. "

Jaha, de missade jag. tongue MEn va bra, så slipper man mista kortet när man är chaufför.. smile

Ta vara på livet, man lever så kort och är död så jävla länge..
MartinF
19 juli 2010 · 372 Inlägg

Ej iakttagit stopplikt 2500kr är jag osäker på stämmer.

Fick höra 3000 + indraget kk utav farbror blå.

volvoentusiasten
19 juli 2010 · 4 005 Inlägg

Martinfyhr skrev:
Ej iakttagit stopplikt 2500kr är jag osäker på stämmer.

Fick höra 3000 + indraget kk utav farbror blå.

10 kap - Lokala trafikföreskrifter m.m.
1 § och Överträdelse av lokala trafikföreskrifter
lokal trafik- före-skrift
p12 - ej iakttagit stopplikt .................................... 2 500 kr

Källa: http://www.aklagare.se/Dokument/Foreskr … tskatalog/

Uttelito Kung
20 januari 2011 · 603 Inlägg

Två frågor.

1. Vad är bötesbeloppet på att ha blinkande blåljus i bilen? (tänkte mest jävlas med ett par polare men ifall att polisen ser det så vore det bra att veta)

2. Jag som förare är spiknykter men jag har passagerare som är onyktra och dricker öl/sprit i bilen, kan jag på något sätt få böter eller liknande för att det finns öppna spritflaskor mm i bilen?

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.
caromania Forummoderator
21 januari 2011 · 9 296 Inlägg

Uttelito skrev:
Två frågor.

1. Vad är bötesbeloppet på att ha blinkande blåljus i bilen? (tänkte mest jävlas med ett par polare men ifall att polisen ser det så vore det bra att veta)

2. Jag som förare är spiknykter men jag har passagerare som är onyktra och dricker öl/sprit i bilen, kan jag på något sätt få böter eller liknande för att det finns öppna spritflaskor mm i bilen?

2: Nej (?)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Turbojesus Flickspanare
29 januari 2011 · 728 Inlägg

Uttelito skrev:
Två frågor.

1. Vad är bötesbeloppet på att ha blinkande blåljus i bilen? (tänkte mest jävlas med ett par polare men ifall att polisen ser det så vore det bra att veta)

2. Jag som förare är spiknykter men jag har passagerare som är onyktra och dricker öl/sprit i bilen, kan jag på något sätt få böter eller liknande för att det finns öppna spritflaskor mm i bilen?

2. Nej, det  tror jag knappast.
Har kört mkt och många fulla som super som allra bäst och det har inte vart några problem. Har inte heller hört att det hänt någon annan något...

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
Rydell BaM BaM
29 januari 2011 · 232 Inlägg

Uttelito skrev:
Två frågor.

1. Vad är bötesbeloppet på att ha blinkande blåljus i bilen? (tänkte mest jävlas med ett par polare men ifall att polisen ser det så vore det bra att veta)

2. Jag som förare är spiknykter men jag har passagerare som är onyktra och dricker öl/sprit i bilen, kan jag på något sätt få böter eller liknande för att det finns öppna spritflaskor mm i bilen?

Har för mig att det ej får finnas ÖPPEN alkoholhaltig dryck i bil som är i trafik, rätta mig gärna om jag har fel.

Inget vara för evigt.
volvoentusiasten
31 januari 2011 · 4 005 Inlägg

Larsson_V70 skrev:
1 du får Ej andvända plåljus o leka tjuv o polis är dryga böter på det ev kan man få högre straff dricka alkohål i bil det gör ju alla som dricker i bil har aldrig vart med om o få byter om passagerare dricker enda som polisen kan göra är o hälla ut ölen där imot om du han dricker utanför bilen då kan han få böter

Jobbig mening.............!

Att använda blåljusanordning i en bil i anslutning till allmän väg* innebär att du begår brottet "Föregivande av allmän ställning" enligt 17 kap §15. Det är fängelse max 6 mån eller 2 år om det klassas grovt. Det är även dagsböter på brottet så det kan relativt lätt bli väldigt väldigt dyrt.

* Plats som inte är anslutet till allmän väg är det ok. Dvs T ex bilutställningar där du har spärrband runt bilen alternativt inparkerad osv.

Flavah
13 mars 2011 · 3 Inlägg

Tjena! Tänkte höra om någon har lite koll..

Importerade i veckan en Charger R/T -07 med sportavgassystem..
Enligt de tråkiga människorna på Besiktningen "låter det för mkt"(?!)...
Om jag besiktar om med orig. och sen åker och byter till sport igen.
Kan polisen stoppa mig för ljudet? Ev. böter?

volvoentusiasten
13 mars 2011 · 4 005 Inlägg

Flavah skrev:
Tjena! Tänkte höra om någon har lite koll..

Importerade i veckan en Charger R/T -07 med sportavgassystem..
Enligt de tråkiga människorna på Besiktningen "låter det för mkt"(?!)...
Om jag besiktar om med orig. och sen åker och byter till sport igen.
Kan polisen stoppa mig för ljudet? Ev. böter?

Självklart, ej godkänd utrustning av transportstyrelsen, 500 kr böter + regbesiktning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang