2736
Sök

Nytt regelverk runt motorbyte och ombyggda fordon

10 287 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#1
Jag frågade en av dom i Sverige som har bäst koll på det där med motorbyten och ombyggda fordon - Gustaf Ulander på SFRO - om hur dom nya reglerna kommer att slå.

Se nedan.

/Göran

-------------------------------------------------------------------------

Det stämmer att nya krav för avgasrening gör att alla mina gamla "FAQ"-trådar om vad som gäller för motorbyten bör ändras. Men jag har inte riktigt hunnit skriva om dem än - även om det kommer en bit i Bilsport nr 25 (tror jag att det blev, kan bli nr 26 också).

De nya reglerna innebär i korthet att för ombyggt fordon, så finns det lättnader i avgaskraven. För bensinmotor gäller:

Till och med 1975 - inga ändringar från tidigare

1976 och nyare - motorbyte är okej OM man stoppar i en motor med kat, i originalskick (motorn får inte ändras, trimmas, turbokonverteras, bytas sprut på eller liknande, smärre justeringar av insug/avgas/oljetråg etc. är dock OK). Inget avgasintyg behövs, men motorn måste vara i originalskick (det gäller alltså att den ser original ut). Reglerna gäller utan begränsning framåt i årsmodell (för ombyggda fordon alltså). Motorn måste uppfylla de avgaskrav som gäller vid kontrollbesiktning för kattad bil.

För dieselmotor:
Årsmodell 1979 och äldre har inga specifika avgaskrav.
1980-1999, man får byta till dieselmotor, den måste uppfylla röktäthetskraven och ha "normal" köldstartsfunktion. 2000 och nyare får man INTE byta till dieselmotor i (eller byta en dieselmotor mot en annan).

Kraven för effekt och vridmoment är inte ändrade.

För bil som INTE är ombyggt fordon finns numera inga formella regler utan bara Bilprovningens egna tolkningar. De säger i princip att 1976-88 kan man få stoppa i en motor med katalysator (som tidigare) utan avgasintyg. Men 1989 och nyare krävs numera ett nytt körcykelprov vid motorbyte, det räcker inte med jämförande intyg. Körcykelprovet är svindyrt så i praktiken är det omöjligt att byta motor i bilar av årsmodell 1989 och nyare om det INTE är ombyggt fordon.

För bilar av årsmodell 1968 eller äldre finns inga avgaskrav alls, egentligen. Men samma effekt- och vridmomentskrav gäller.

Reglerna har inte tillkommit för att göra etanolkonvertering möjlig, den frågan utreds fortfarande.

54 § betyder bara att tillverkarens förlängda avgasgaranti inte gäller för bil med bytt motor, den måste ändå ha en avgascertifierad motor.

Hoppas detta kanske lite korta svar ger en grund i alla fall. Jag rekommenderar Bilsportartikeln för mer kött på benen tills vidare :-)

Hälsningar

Gustaf Ulander
SFRO

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

671 Inlägg
20 november 2007
#2
sharky, vad vet du om frågan om etanolkonvertering? jag vet inte mer att frågan utreds... kommer det ev. bli möjlgt för alla bensinare eller ev. bara för äldre bilar?

Second is the first loser

Darth Vader
1 644 Inlägg
20 november 2007
#3
Men 1989 och nyare krävs numera ett nytt körcykelprov vid motorbyte, det räcker inte med jämförande intyg. Körcykelprovet är svindyrt så i praktiken är det omöjligt att byta motor i bilar av årsmodell 1989 och nyare om det INTE är ombyggt fordon.

Det här vart ju inte populärt, varför gör de processen så svår för dem som vill byta motor. Detta gäller även för byte inom samma bilmärke då eller?

Braaaaap?

BE*CE
419 Inlägg
20 november 2007
#4
men hur blir det om jag måste byta motor i min bil pga typ ett motorhaveri där jag har skutit ut kolvar osv igenom blocket??

Volvo R racing

10 287 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#5
Om du läser §32:1 så ser du att alla från just Björklinge måste skrota sina bilar senast 31 december 2007.


Näääää... det är lugnt, byta till likadan motor är inga problem, diskussionen handlar om byte till annan motortyp än orginal.

/Göran


truckracing_ skrev:
men hur blir det om jag måste byta motor i min bil pga typ ett motorhaveri där jag har skutit ut kolvar osv igenom blocket??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

BE*CE
419 Inlägg
20 november 2007
#6
aha då fattar jag

när jag läste: Om du läser §32:1 så ser du att alla från just Björklinge måste skrota sina bilar senast 31 december 2007. så tänkte jag vafan!!

Volvo R racing

BE*CE
419 Inlägg
20 november 2007
#7
men om jg byter till 16v eller turbo med org block hur blir det då??

Volvo R racing

10 287 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#8
Det finns runt 50 trådar om detta men problemet är alltså att det krävs ett körcykelprov (avgascertifering) och detta kostar sexsiffriga belopp (första siffran är inte en etta).

Jag är glad om vi håller denna tråd till att diskutera hur dom nya reglerna kommer att slå , inte att reda ut den grundläggande problematiken för den finns både som sticky och i typ 50 trådar på forumet.

/Göran


truckracing_ skrev:
men om jg byter till 16v eller turbo med org block hur blir det då??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 november 2007
#9
Gäller fortfarande regeln på ombyggda fordon med max 15kW per 100 KG tjänstevikt eller är det amatörbyggt fordon som har de reglerna?


8 156 Inlägg
20 november 2007
#10
bumpe skrev:
Gäller fortfarande regeln på ombyggda fordon med max 15kW per 100 KG tjänstevikt eller är det amatörbyggt fordon som har de reglerna?

Den regeln gäller fortfarande.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Darth Vader
1 644 Inlägg
20 november 2007
#11
Om ett avgasprov/körcykelprov kostar så mycket så kommer det innebära att det blir bra mycket mer olagliga bilar på vägarna. Vill nån byta en motor såpass gärna tar dom nog risken.  För det finns inte en privatperson i sverige som betalar detta. Har man råd så har man nog redan en bil som levererar det man behagar.

Det här hamnar på en bra andraplats på Sveriges nya dumma trafikrelaterade lagar (SDTL, nytt begrepp kanse?), strax efter slopandet av skrotpremien.

Braaaaap?

12 086 Inlägg
20 november 2007
#12
Om jag registerar min icke helbilsgodkända Nissan Maxima -94 som ombyggt fordon och slänger i en motor med trevägsrening som håller sig inom effektgränserna för min bil, då behöver jag inga som hällsta intyg? Är de korrekt, lagligt?

Om jag har en Nissan Maxima -87 och slänger i en motor med trevägsrening utan några som hällsta (är de ett korrekt ord föresten?) intyg utan att registrera om bilen som ombyggd fordon, är det korrekt, lagligt?

12 086 Inlägg
20 november 2007
#13
bumpe skrev:
Gäller fortfarande regeln på ombyggda fordon med max 15kW per 100 KG tjänstevikt eller är det amatörbyggt fordon som har de reglerna?

De gäller väl som sagt amatörbyggda fordon?

dARKiE
5 031 Inlägg
20 november 2007
#14
JapMax skrev:
Om jag registerar min icke helbilsgodkända Nissan Maxima -94 som ombyggt fordon och slänger i en motor med trevägsrening som håller sig inom effektgränserna för min bil, då behöver jag inga som hällsta intyg? Är de korrekt, lagligt?

Om jag har en Nissan Maxima -87 och slänger i en motor med trevägsrening utan några som hällsta (är de ett korrekt ord föresten?) intyg utan att registrera om bilen som ombyggd fordon, är det korrekt, lagligt?

hällsta - helst smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

8 156 Inlägg
20 november 2007
#15
DoWahDiddy skrev:
Om ett avgasprov/körcykelprov kostar så mycket så kommer det innebära att det blir bra mycket mer olagliga bilar på vägarna. Vill nån byta en motor såpass gärna tar dom nog risken.  För det finns inte en privatperson i sverige som betalar detta. Har man råd så har man nog redan en bil som levererar det man behagar.

Det här hamnar på en bra andraplats på Sveriges nya dumma trafikrelaterade lagar (SDTL, nytt begrepp kanse?), strax efter slopandet av skrotpremien.

Nja. Regeln har funnits innan, men nu kan man som privatperson göra det (istället för att biltillverkarna måste göra det.) Men det kostar multum.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
20 november 2007
#16
JapMax skrev:
Om jag registerar min icke helbilsgodkända Nissan Maxima -94 som ombyggt fordon och slänger i en motor med trevägsrening som håller sig inom effektgränserna för min bil, då behöver jag inga som hällsta intyg? Är de korrekt, lagligt?

Om jag har en Nissan Maxima -87 och slänger i en motor med trevägsrening utan några som hällsta (är de ett korrekt ord föresten?) intyg utan att registrera om bilen som ombyggd fordon, är det korrekt, lagligt?

Om du slänger i en motor som är i originalskick så är det lagligt. Men du behöver byta ut t.ex drivlinan också för att kunna regga som ombyggt fordon.

I andra fallet så behöver du bara göra en reg.besiktning.

Btw. "Hällsta" är slang. Ordet i skrift stavas "helst"

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
20 november 2007
#17
JapMax skrev:
bumpe skrev:
Gäller fortfarande regeln på ombyggda fordon med max 15kW per 100 KG tjänstevikt eller är det amatörbyggt fordon som har de reglerna?

De gäller väl som sagt amatörbyggda fordon?

Det gäller även ombyggda fordon.

41 kap. Särskilda krav för ombyggda och amatörbyggda personbilar och lätta lastbilar
8 §     Amatörbyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt.


9 §     Ombyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än vad något av följande alternativ ger.
1.       en ökning med 20 % av den ursprungliga effekten,
2.       en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga effekten om fordonstillverkan lämnat annan högre uppgift. Om denna högre tillåtna effekt skall utnyttjas, skall de speciella villkor som fordonstillverkaren angivit vara uppfyllda.
3.       en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga effekten om organisationen för amatörbyggen och besiktningsorganet bedömer att fordonets egenskaper enligt 5 § är uppfyllda. I detta fall får dock inte motoreffekten inte uppgå till mer än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt.

Angående VW-Buggy finns särskilda bestämmelser i 1 §.


10 §   Ombyggt fordon får inte ha större vridmoment än vad något av följande alternativ ger.

1.       En ökning med 10 % av det ursprungliga vridmomentet.
2.       En ökning med mer än 10 % av det ursprungliga vridmomentet om fordonstillverkan lämnat annan högre uppgift. Om detta högre tillåtna vridmoment skall utnyttjas, skall de speciella villkor som fordonstillverkaren angivit vara uppfyllda.
3.       En ökning med mer än 10 % av det ursprungliga vridmomentet om organisationen för amatörbyggen och besiktningsorganet bedömer att fordonets egenskaper enligt 5 § är uppfyllda.

Angående VW-Buggy finns särskilda bestämmelser i 1 §.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Vindsurfare
150 Inlägg
20 november 2007
#18
För bil som INTE är ombyggt fordon finns numera inga formella regler utan bara Bilprovningens egna tolkningar. De säger i princip att 1976-88 kan man få stoppa i en motor med katalysator (som tidigare) utan avgasintyg. Men 1989 och nyare krävs numera ett nytt körcykelprov vid motorbyte, det räcker inte med jämförande intyg. Körcykelprovet är svindyrt så i praktiken är det omöjligt att byta motor i bilar av årsmodell 1989 och nyare om det INTE är ombyggt fordon.

Detta var ingen rolig läsning..! sad

Det sätter ju tvärstopp för mitt motorbyte väl?

Med de gamla reglerna skulle det räcka med ett avgasintyg från Saab och sedan en regbesiktning för ~950:- på SBP.

Nu är enda utvägen att gå via SFRO och regga som ombyggt fordon? Vilket innebär en kostnad på uppåt 4.000:- vad jag har förstått?


En viktig fråga som jag inte funnit svar på än:
När börjar de nya reglerna gälla?! Vid årsskiftet 07/08 eller?


MVH
Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!

Vindsurfare
150 Inlägg
23 november 2007
#19
Surferboy skrev:
En viktig fråga som jag inte funnit svar på än:
När börjar de nya reglerna gälla?! Vid årsskiftet 07/08 eller?

Ingen som vet?! hmm

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!

10 287 Inlägg
23 november 2007
Trådstartare
#20
Jodå, Gustaf vet. Han kommer att skriva om det i Bilsport nr 25 eller 26.

/Göran

Surferboy skrev:
Ingen som vet?! hmm

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök