2392
Sök

Kommer kabeln orka?

469 Inlägg
23 november 2005
Trådstartare
#1
Ska flytta bak batteriet och jag har en dragen kabel till slusteget så nu tänkte jag använda den för att få fram strömmen till alla saker som lampor motor osv.

Frågan är om den orkar så den inte brinner av?
Är lite osäker på hur många kvadrat kabeln är på men den är antigen 21mm eller 30mm.

orkar någon av dessa kablar? och vad ska jag sätta som högst säkring på kabeln ?
Den är ca 6m lång

32 Inlägg
23 november 2005
#2
ja skulle tro att den orkar, men ja skulle inte lägga någon säkring. generatorn bränner väl säkringen ganska fort misstänker ja ;/ rätta mig om jag har fel!
men varför flytta batteriet ti skuffen?

Dont drink water,the fish fuck`s in it

21 761 Inlägg
23 november 2005
#3
Är det alltså originalbatteriet du ska flytta bak, så att det inte kommer att finnas batteri fram?

I såfall är 21mm2 kabeln för tunn. Om vi säger att startmotorn drar 150A så blir det ca 0,7V spänningsfall till startmotorn och om generatorn måste ladda tex 50A till batteriet (om du poppar lite grann) så blir spänningsfallet ca 0,24V och det är bara spänningsfallet i batterikabeln, sen får man räkna med kabeln från generatorn också.

För att kunna avsäkra batterikabeln så att den pallar med startmotorn och få liten förlust så hamnar vi nog på 45-50mm2 och en säkring på 200A.

469 Inlägg
23 november 2005
Trådstartare
#4
Drönirettab skrev:
Är det alltså originalbatteriet du ska flytta bak, så att det inte kommer att finnas batteri fram?

I såfall är 21mm2 kabeln för tunn. Om vi säger att startmotorn drar 150A så blir det ca 0,7V spänningsfall till startmotorn och om generatorn måste ladda tex 50A till batteriet (om du poppar lite grann) så blir spänningsfallet ca 0,24V och det är bara spänningsfallet i batterikabeln, sen får man räkna med kabeln från generatorn också.

För att kunna avsäkra batterikabeln så att den pallar med startmotorn och få liten förlust så hamnar vi nog på 45-50mm2 och en säkring på 200A.

okej, hur kan jag kan jag lösa det här då =/
det är så att jag byggt ett rör till luftfiltret. kolla in bild på min bil.
och då får inte batteriet plats.
Slusteget kommer inte gå i denna kabel, tror inte det var du menade men ifall du gjorde det. finns det något mindre batteri man kan sätta fram eller hur ska jag lösa det?

alltså kan jag typ lägga dit en till kabel på 30mm2 och sedan en varsin säkring som helst ska vara så nära 100A som möjligt?

Tycker detta låter väldigt mkt =/.
Senast redigerat av Danne_escort (23 november 2005)

10 287 Inlägg
23 november 2005
#5
INGA skitsäkringar typ förgyllda glasrör till huvudmatning för startmotor. Det bästa är att dra 35 eller 50mm2 i en skyddande robotslang och nära batteriet lägga en kort bit, ca 10cm, 6mm2 som Fusible Link (kabelsäkring, brinner av om det blir tokkortis). Se till att någon kan klämma riktiga kabelskor åt dig med hydraulpress.

P.S jag lallar inte, jag vet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

469 Inlägg
23 november 2005
Trådstartare
#6
Sharky skrev:
INGA skitsäkringar typ förgyllda glasrör till huvudmatning för startmotor. Det bästa är att dra 35 eller 50mm2 i en skyddande robotslang och nära batteriet lägga en kort bit, ca 10cm, 6mm2 som Fusible Link (kabelsäkring, brinner av om det blir tokkortis). Se till att någon kan klämma riktiga kabelskor åt dig med hydraulpress.

P.S jag lallar inte, jag vet.

/Göran

Så detta går inte?
http://goto.glocalnet.net/mondeon/el.JPG

eller kan jag göra så bara att jag sätter som du sa en likadan fördelare som i fram och sen sätta en 10 cm 6mm2 kabel?
Senast redigerat av Danne_escort (23 november 2005)

10 287 Inlägg
24 november 2005
#7
Hej,

Jag skulle aldrig köra med vanliga bilstereofördelare för matning till startmotor. Och en fusible link skall ligga där du har ritat in säkringarna.

Det bästa är att dra en 35mm2 från bakmonterat batteri direkt till startmotorn. Vid startmotorn använder man en 50mm2 klämbar kabelsko (se tex ELFA 48-196-86) som man tillsammans med 35mm2 från batteriet klämmer in två 10mm2. En av dom till generatorn och en till säkringsboxen i bilen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

469 Inlägg
24 november 2005
Trådstartare
#8
Sharky skrev:
Hej,

Jag skulle aldrig köra med vanliga bilstereofördelare för matning till startmotor. Och en fusible link skall ligga där du har ritat in säkringarna.

Det bästa är att dra en 35mm2 från bakmonterat batteri direkt till startmotorn. Vid startmotorn använder man en 50mm2 klämbar kabelsko (se tex ELFA 48-196-86) som man tillsammans med 35mm2 från batteriet klämmer in två 10mm2. En av dom till generatorn och en till säkringsboxen i bilen.

/Göran

okej tack så mycket.


Sök