Kamrembyte på Ford, hjälp önskas akut!

Grabber Dagdrömmare
19 januari 2008 · 2 836 Inlägg

Hej

Ska byta kamrem på en väns Ford Focus 1.6 16v -02 men har kör fast lite.
Hur ska jag ställa kamaxlar o vevaxel (eller vad den nu heter)???
Hittar inga markeringar eller andra punkter att gå efter...

Tacksam för hjälp!!!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
engolf
19 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Man ska egentligen låsa alla drev innan man tar av remmen...

Vevaxeln har väl märken antingen på svänghjulet, eller på kamremsdrevet.
Kamaxeln ska också ha ett hack i drevet. Leta noga, det är som regel väldigt små hack.
Rengör drevet noga, så ser du nog det.

Micke.S
19 januari 2008 · 34 Inlägg

Tagit av remmen redan?

Ett hett tips är juh en Haynesbok, bra att ha vid fler tillfällen än kamremsbyte.


engolf skrev:
Man ska egentligen låsa alla drev innan man tar av remmen...

Vevaxeln har väl märken antingen på svänghjulet, eller på kamremsdrevet.
Kamaxeln ska också ha ett hack i drevet. Leta noga, det är som regel väldigt små hack.
Rengör drevet noga, så ser du nog det.

Hmm, verkar bökigt att demontera växellådan för att byta kamrem. smile

Mvh Micke

turboperformanceclub.com #2410
bumpe Lastbilsmekaniker
19 januari 2008 · 3 878 Inlägg

Micke.S skrev:
Hmm, verkar bökigt att demontera växellådan för att byta kamrem. smile

Naturligvis finns det hål i sprängkåpan isf

Har du inte tagit av remmen än så märk alla drev och remmen med en färgpunkt precis på en kugg.
Sen lägger du den nya remmen ovanpå och märker på samma kuggar.Sen är det bara o lägga på den på samma kuggar som du målat på dreven...

Dubbel/trippelkolla att du märkt remmen rätt mot den gamla remmen...

engolf
19 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Micke.S skrev:
Tagit av remmen redan?

Ett hett tips är juh en Haynesbok, bra att ha vid fler tillfällen än kamremsbyte.


engolf skrev:
Man ska egentligen låsa alla drev innan man tar av remmen...

Vevaxeln har väl märken antingen på svänghjulet, eller på kamremsdrevet.
Kamaxeln ska också ha ett hack i drevet. Leta noga, det är som regel väldigt små hack.
Rengör drevet noga, så ser du nog det.

Hmm, verkar bökigt att demontera växellådan för att byta kamrem. smile

Mvh Micke

Nej, menade inte att man ska demontera lådan...

Jag vet inte just hur det är just på den bilen, med många har ett inspektionshål i kopplingshuset. Där sitter det en plugg, och tar man bort den ser man svänghjulet. I så fall får man bara vrida runt motorn för hand tills man ser märket (ett hack). Allt görs uppifrån.
Om inte, så bör det finnas ett märke på vevaxeldrevet och på blocket bakom, så att man kan line upp de.

Haynes är en bra investering ja:)

mektrollet Reparatör
19 januari 2008 · 630 Inlägg

bumpe skrev:

Micke.S skrev:
Hmm, verkar bökigt att demontera växellådan för att byta kamrem. smile

Naturligvis finns det hål i sprängkåpan isf

Har du inte tagit av remmen än så märk alla drev och remmen med en färgpunkt precis på en kugg.
Sen lägger du den nya remmen ovanpå och märker på samma kuggar.Sen är det bara o lägga på den på samma kuggar som du målat på dreven...

Dubbel/trippelkolla att du märkt remmen rätt mot den gamla remmen...

inte bara att märka upp . jag brukar göra så med men gick bet på en sån här ford . Nedre drevet sitter inte fast på vevaxeln med någe kil eller så typ . utan man måste låsa med specialverktyg å skit . Va bara lite störande jobbigt att stå där å inte ha detta verktyget då jag håll på . ...

Opel Ascona "Cosworth" (1973)
Chevrolet Camaro "SS" (1969)
Volvo 242 V8 "LS 1" (1975)
engolf
19 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Lås alla drev om möjligt, så slipper du tänka på alla markeringar.

Inna du tar av remmen låser du dreven med långa hylsor eller liknande.
Det finns ju hål i alla drev (förutom på vevaxeln), och är de i rätt läge ska hålen stämma överens med ett hål i plåten bakom drevet. Då stoppar man i en hylsa i samma tjocklek.
Kan variera från modell och märke förstås, men på VW är det i alla fall så...

Grabber Dagdrömmare
19 januari 2008 · 2 836 Inlägg

Gjorde så med hylsor som engolf skriver men gav upp projekten.
Fick ont i ryggen o kan inte röra mig direkt så han får fixa det själv eller lämna in bilen...

Tack för hjälpen!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
isakare
19 januari 2008 · 272 Inlägg

Man lyfter av ventilkåpan och sätter in ett plattjärn som är 5mm tjokt i bakant på kamaxlarna.

Åker helst på is =)
kyzen
19 januari 2008 · 88 Inlägg

mycke förslag här, men om de är flytande drev till vevaxeln måste han ändå ha verktyg hur han än gör :p

Volvo V50 1.6D Summum Start/Stop MY10
Grabber Dagdrömmare
21 januari 2008 · 2 836 Inlägg

Det var inte bara det som var jobbigt. Hela högra motorfästen o generator måste bort...
Helt enkelt för mycket jobb för nån med dålig rygg.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
perorust
26 mars 2011 · 119 Inlägg

ja, har man ont i ryggen, så ska man ta hand om den först. smile
jag ska göra samma procedur på en väns bil om några veckor och hade tänkt testa en grej. jag fick detta tips på ett annat forum på nätet:
klyv den gamla remmen i tu delar med mattkniv el. dyl. kapa den yttre. knö på den nya remmen och kapa bort den inre halvan av den gamla remmen. fortsätt knö och vips. klart. ingen inställning behövs..
ska bli intressant å se om detta kan funka. smile

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...
RD_87 Skrotsamlare
26 mars 2011 · 4 031 Inlägg

perorust skrev:
ja, har man ont i ryggen, så ska man ta hand om den först. smile
jag ska göra samma procedur på en väns bil om några veckor och hade tänkt testa en grej. jag fick detta tips på ett annat forum på nätet:
klyv den gamla remmen i tu delar med mattkniv el. dyl. kapa den yttre. knö på den nya remmen och kapa bort den inre halvan av den gamla remmen. fortsätt knö och vips. klart. ingen inställning behövs..
ska bli intressant å se om detta kan funka. smile

Det där ska jag komma ihåg! Skriv ett inlägg när du vet om det går!

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Evildan
26 mars 2011 ·

RD_87 skrev:

perorust skrev:
ja, har man ont i ryggen, så ska man ta hand om den först. smile
jag ska göra samma procedur på en väns bil om några veckor och hade tänkt testa en grej. jag fick detta tips på ett annat forum på nätet:
klyv den gamla remmen i tu delar med mattkniv el. dyl. kapa den yttre. knö på den nya remmen och kapa bort den inre halvan av den gamla remmen. fortsätt knö och vips. klart. ingen inställning behövs..
ska bli intressant å se om detta kan funka. smile

Det där ska jag komma ihåg! Skriv ett inlägg när du vet om det går!

det här är spännande, avvaktar även jag med spänning på ditt resultat.

killercow
26 mars 2011 ·

hm. jag bytte nyligen min rem hos ford. tänkte göra detta själv först men blev avråd från detta av flera focus ägare på focus klubben. blev även avråd av ford att göra detta själv.

det tog ca 5 tim för dom på ford att göra jobbet som har kunskap, vana och specialverktygen som krävs.
göra ett kammremsbyte på denna motor själv som är så pass avanserat är nog inte att rekomendera då det kan bli kostsamt om det blir fel

Bagarn
26 mars 2011 · 689 Inlägg

killercow skrev:
hm. jag bytte nyligen min rem hos ford. tänkte göra detta själv först men blev avråd från detta av flera focus ägare på focus klubben. blev även avråd av ford att göra detta själv.

det tog ca 5 tim för dom på ford att göra jobbet som har kunskap, vana och specialverktygen som krävs.
göra ett kammremsbyte på denna motor själv som är så pass avanserat är nog inte att rekomendera då det kan bli kostsamt om det blir fel

Det är inte så avancerat på en focus, löst drev på veven så de får man låsa eller markera på svänghjulet så man ser om de rört sig och så låser man kammarna efter att man lossat på ventilkåpan!

killercow
26 mars 2011 ·

Bagarn skrev:

killercow skrev:
hm. jag bytte nyligen min rem hos ford. tänkte göra detta själv först men blev avråd från detta av flera focus ägare på focus klubben. blev även avråd av ford att göra detta själv.

det tog ca 5 tim för dom på ford att göra jobbet som har kunskap, vana och specialverktygen som krävs.
göra ett kammremsbyte på denna motor själv som är så pass avanserat är nog inte att rekomendera då det kan bli kostsamt om det blir fel

Det är inte så avancerat på en focus, löst drev på veven så de får man låsa eller markera på svänghjulet så man ser om de rört sig och så låser man kammarna efter att man lossat på ventilkåpan!

Finns en rad olika motor modeller till focus. vissa vet jag är enklare att göra detta på. 1,6i är inte en av dom modellerna till dom tidigare focus

Bagarn
26 mars 2011 · 689 Inlägg

killercow skrev:

Bagarn skrev:

killercow skrev:
hm. jag bytte nyligen min rem hos ford. tänkte göra detta själv först men blev avråd från detta av flera focus ägare på focus klubben. blev även avråd av ford att göra detta själv.

det tog ca 5 tim för dom på ford att göra jobbet som har kunskap, vana och specialverktygen som krävs.
göra ett kammremsbyte på denna motor själv som är så pass avanserat är nog inte att rekomendera då det kan bli kostsamt om det blir fel

Det är inte så avancerat på en focus, löst drev på veven så de får man låsa eller markera på svänghjulet så man ser om de rört sig och så låser man kammarna efter att man lossat på ventilkåpan!

Finns en rad olika motor modeller till focus. vissa vet jag är enklare att göra detta på. 1,6i är inte en av dom modellerna till dom tidigare focus

Jag antog att det var din bil du menade därav svaret smile

killercow
26 mars 2011 ·

Bagarn skrev:

killercow skrev:

Bagarn skrev:

Det är inte så avancerat på en focus, löst drev på veven så de får man låsa eller markera på svänghjulet så man ser om de rört sig och så låser man kammarna efter att man lossat på ventilkåpan!

Finns en rad olika motor modeller till focus. vissa vet jag är enklare att göra detta på. 1,6i är inte en av dom modellerna till dom tidigare focus

Jag antog att det var din bil du menade därav svaret smile

Nu skrev jag lite dumt tror jag roll

Dom 2,0 ska vara lättare att byta. 1,6 är det svårare på. det går inte markera upp dessa utan ett specialverktyg krävs. tog mej inte tid till att sätta mej in i allt runt bytet då jag ganska snabbt blev avråd av medlemmar ur focus klubben att byta själv på 1,6an.

bifogar ett av inläggen därifrån ang hur avanserat det är:


Det finns ingen kil som håller ihop vevaxel och remhjul på 1,6:an.
Så fort du fått (el. om du får bort) bort bulten på vevaxeln så är du helt lost med nollningen av motorn...
Och det går inte på nått vis och göra markeningar för att få vevaxeln rätt.
Du MÅSTE ha en plunsch in i blocket för att få vevaxeln rätt.
Och när du drar fast bulten igen så måste du ha ett verktyg för att hålla emot remhjulet så att du inte lägger nån kraft emot plunschen.
Samma bult får inte användas igen...
Bulten skall dras med först 40nm
Sedan ska den vridas 90 grader... O då gäller de o hålla emot

Bagarn
26 mars 2011 · 689 Inlägg

killercow skrev:

Bagarn skrev:

killercow skrev:

Finns en rad olika motor modeller till focus. vissa vet jag är enklare att göra detta på. 1,6i är inte en av dom modellerna till dom tidigare focus

Jag antog att det var din bil du menade därav svaret smile

Nu skrev jag lite dumt tror jag roll

Dom 2,0 ska vara lättare att byta. 1,6 är det svårare på. det går inte markera upp dessa utan ett specialverktyg krävs. tog mej inte tid till att sätta mej in i allt runt bytet då jag ganska snabbt blev avråd av medlemmar ur focus klubben att byta själv på 1,6an.

bifogar ett av inläggen därifrån ang hur avanserat det är:


Det finns ingen kil som håller ihop vevaxel och remhjul på 1,6:an.
Så fort du fått (el. om du får bort) bort bulten på vevaxeln så är du helt lost med nollningen av motorn...
Och det går inte på nått vis och göra markeningar för att få vevaxeln rätt.
Du MÅSTE ha en plunsch in i blocket för att få vevaxeln rätt.
Och när du drar fast bulten igen så måste du ha ett verktyg för att hålla emot remhjulet så att du inte lägger nån kraft emot plunschen.
Samma bult får inte användas igen...
Bulten skall dras med först 40nm
Sedan ska den vridas 90 grader... O då gäller de o hålla emot

Mja löst drev på vevaxeln de har ju även renault osv. men de är ingen fara sålänge man drar loss drevet när kamremmen är på plats så kan man direkt markera upp på vevaxeln i vilket läge den är i smile
Har alltid bara låst kammarna och kört på samma sätt när de är löst drev..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang