2750
Sök

Öppen dumpventil skadar motorn på saab.. ? :S

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
#1
Ja såg här på garaget en bild på en fin vit saab 9-5 , tror ja. Kan inte saabs modeller ^^
Men han hade öppen dumpventil om ja fattade det rätt , och många hade kommenterat att det kan förstöra motorn och att det inte är bra alls ?
Varför? :S

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

3 295 Inlägg
31 januari 2008
#2
usäkta om jag säger detta men andvänd "SÖK" funktionen nästa gång för att det finns snart tusentals med trådar om Dumpventiler på SAAB..


Bilmekaniker
199 Inlägg
31 januari 2008
#3
För att motorn får fel bränsle/luft blandning då dumpen släpper ut luft som LMM redan har räknat ut att motorn ska få. Då går motorn för fett under en kort stund vilket i längden kan leda till motorskador.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
#4
Saab_Emil skrev:
För att motorn får fel bränsle/luft blandning då dumpen släpper ut luft som LMM redan har räknat ut att motorn ska få. Då går motorn för fett under en kort stund vilket i längden kan leda till motorskador.

okej okej , tackar smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

945 Inlägg
31 januari 2008
#5
ja.... eller åxå så byter man sprut å skiter i att ha nån lmm helt enkelt big_smile
Senast redigerat av TTTTT (31 januari 2008)

blinka blått om du vill rejsa!

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
31 januari 2008
#6
Det var inte P-O 's vita saab du syftar på? Han har dock ingen ren öppen ventil utan en hybridventil.


2 164 Inlägg
31 januari 2008
#7
En hybrid är ju bättre men i vissa fall så är de lika skadligt som en öppen dump.
Orginal eller nån annan återcirkulerande är bäst i alla lägen

MVH

F


Supraman
2 300 Inlägg
31 januari 2008
#8
Mkt hänger på styrsystemet.
Vissa system är mer förlåtande än andra, ofta så är äldre system mer förlåtande.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
31 januari 2008
#9
Stefan Varberg skrev:
Mkt hänger på styrsystemet.
Vissa system är mer förlåtande än andra, ofta så är äldre system mer förlåtande.

Okej, känns som att skicket på motorn och sånt borde ha stor betydelse också?


2 164 Inlägg
1 februari 2008
#10
Tribbe skrev:
Stefan Varberg skrev:
Mkt hänger på styrsystemet.
Vissa system är mer förlåtande än andra, ofta så är äldre system mer förlåtande.

Okej, känns som att skicket på motorn och sånt borde ha stor betydelse också?

Nej de har inte så stor betydelse.
Saabs T7 styr system är känsligt.
Får du orolig tomgång är de bara att stätta på orginal igen.

MVH

F


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
1 februari 2008
#11
Fredrik-79 skrev:
Tribbe skrev:
Stefan Varberg skrev:
Mkt hänger på styrsystemet.
Vissa system är mer förlåtande än andra, ofta så är äldre system mer förlåtande.

Okej, känns som att skicket på motorn och sånt borde ha stor betydelse också?

Nej de har inte så stor betydelse.
Saabs T7 styr system är känsligt.
Får du orolig tomgång är de bara att stätta på orginal igen.

MVH

F

Så man kan alltså testa med att montera en hybrid ventil och sen se hur tomgången uppför sig?


286 Inlägg
1 februari 2008
#12
Tribbe skrev:
Fredrik-79 skrev:
Tribbe skrev:

Okej, känns som att skicket på motorn och sånt borde ha stor betydelse också?

Nej de har inte så stor betydelse.
Saabs T7 styr system är känsligt.
Får du orolig tomgång är de bara att stätta på orginal igen.

MVH

F

Så man kan alltså testa med att montera en hybrid ventil och sen se hur tomgången uppför sig?

CE lampan kommer nästan med alla säkerhet att tändas om du provar, T7 ska man inte använda någon dump som släpper luften på något annat ställe än i röret mellan LMM och inloppet i turbon.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
1 februari 2008
#13
Jag kommer nog inte prova, är för feg:P


OEM <3
6 957 Inlägg
2 februari 2008
#14
Tribbe skrev:
Jag kommer nog inte prova, är för feg:P

Jag har prövat, satte dit en annan Boschdump fråb en Golf GTI (1.8T)
Den kvittra som fan, men lampan börja lysa efter en stund så bytte ja fort tbx.

Va gäller T7 så är de bästa att ha originalet?!

OEM <3

553 Inlägg
2 februari 2008
#15
Gäller detta bara på just saab bilar eller är det samma sak på alla olika turbobilar att de går för fett med öppen ventil ?

945 Inlägg
2 februari 2008
#16
har man lmm så ska man ha återcirkulernade av, eller eventuellt en hybrid av.

blinka blått om du vill rejsa!

406 Inlägg
2 februari 2008
#17
Har man T5 kan man ju ha öppen pga att man har mapsensor istället för LMM

:DPlattan i mattan:D

Better than God \o/
1 883 Inlägg
2 februari 2008
#18
Vad är det där frustandet att eftersträva? Är bilen utrustad med en återcirkulerande ventil original är det bra att fortsätta att använda en sådan. Effekten ökar inte bara för att det låter när man växlar. Vid konstant  laddtryck över 1,5bar bör man dock byta ventilen på en saab men då till en grövre återcirkulerande.  Eller så monterar man fler av originalmodell. smile
Senast redigerat av MrTurbo (2 februari 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
2 februari 2008
#19
Okej. Hehe, han du köra långt eller han du bara starta bilen?


Better than God \o/
1 883 Inlägg
2 februari 2008
#20
Mokko skrev:
Tribbe skrev:
Fredrik-79 skrev:
Nej de har inte så stor betydelse.
Saabs T7 styr system är känsligt.
Får du orolig tomgång är de bara att stätta på orginal igen.

MVH

F

Så man kan alltså testa med att montera en hybrid ventil och sen se hur tomgången uppför sig?

CE lampan kommer nästan med alla säkerhet att tändas om du provar, T7 ska man inte använda någon dump som släpper luften på något annat ställe än i röret mellan LMM och inloppet i turbon.

Om det tvunget är så viktigt kan jag tipsa om att det finns en dump som är framtagen för att fungera på en T7 bil. I denna är fjädertrycket exakt rätt och den skall INTE förväxlas med liknande modeller som andra firmor säljer, beskrivning;
Kolvdumpventil, som även kan agera sekventiellt.
Den är framtagen för bilar med Trionic 7 styrsystem
Dvs alla Saab 9-5 (ej Aero) och vissa 9-3 (ej Aero) 00-

Finns på www.speedparts.se
Senast redigerat av MrTurbo (2 februari 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)


Sök