2857
Sök

Hur vet man säkert att topplockspackningen e paj?:S

1 364 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
#1
hej undrar om man på ett säkert sett kan se att topplockspackningen e paj... min bil är en peugeot 405mi16 anledningen till att jag misstänker att den är paj är att kylaren försvinner vatten ibland.. (inte omöjligt att den läcker) sen att det är vita "klumpar" där man fyller olja.. men har hört att det är normalt som kallas majonäsblandning:P men inget spår av vatten om man kolla på olje stickan elller så.. så min fråga är hur gör man för att veta säkert att topplockspackningen har gått? big_smile


Smålänning
7 883 Inlägg
8 februari 2008
#2
Kollar slangarna til coupévärmen. Brukar ge sig på Mi16.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 311 Inlägg
8 februari 2008
#3
skruvar av toppen, då vet du säkert!

låter tyvärr som den är paj... mkt olja i vattnet och vatten i motoroljan?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

1 364 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
#4
Corpze skrev:
skruvar av toppen, då vet du säkert!

låter tyvärr som den är paj... mkt olja i vattnet och vatten i motoroljan?

asså om man kollar på stickan så ser oljan fin ut
men om man kollar i det plaströret som man fyller på olja i så är det vita klumpar:/


9 108 Inlägg
8 februari 2008
#5
Oljan borde se ut som Oboy om topplockspackningen gått, luktar det avgaser ur expansionskärlet? Ryker den mycket vit rök ur avgassystemet?


1 364 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
#6
MilleN skrev:
Oljan borde se ut som Oboy om topplockspackningen gått, luktar det avgaser ur expansionskärlet? Ryker den mycket vit rök ur avgassystemet?

var sitte expansionskärlet?:S
det ryker ganska mkt vit,grå rök när bilen är kall men så fort den blir varm rycker de nästan inget...

tack på förhand


Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
8 februari 2008
#7
Skruva av locket på expansionskärlet, titta ner i vattnet samtidigt som du varvar ur motorn. Får du ut kompressionsluft i kylvattnet är det väl inte så otroligt att packningen gått åt h-e.
MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

1 703 Inlägg
8 februari 2008
#8
Gör ett komptest, tar typ 10 min.


1 364 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
#9
henkebenke skrev:
Gör ett komptest, tar typ 10 min.

japp får nog bli så tongue men vad ska mätaren gå till? vet inte om de e ngn skillnad på min imed att den är trimmad? så en liten lätt beskrivning på hur man gör hade varit shyst:P


510 Inlägg
9 februari 2008
#10
Beangt skrev:
henkebenke skrev:
Gör ett komptest, tar typ 10 min.

japp får nog bli så tongue men vad ska mätaren gå till? vet inte om de e ngn skillnad på min imed att den är trimmad? så en liten lätt beskrivning på hur man gör hade varit shyst:P

Du kör till biltema .. Köper deras "dyraste" för typ 18kr .. Sen när du kommer hem öppnar du plastfodralet .. Sen läser du manualen .. Där står hur mycket det får diffa mellan cylindrarna osv .. Typ max 0.5 på en turbobil osv tongue .. Ett tips . Ja har använt min mätare mycket, och var väl värt och köpa .. Mvh Johan


945 Inlägg
9 februari 2008
#11
har man otur så behöver inte ett komptest visa om toppackningen har dragit, Den kan ha gått mellan en oljekanal och en vatten kanal. Och då är kompet fortfarande schysst
.

blinka blått om du vill rejsa!

leo_m83
9 februari 2008
#12
* Olja i kylarvattnet
* Gega runt oljelocket
* Dålig kompression


Det är de symtom dålig top packning brukar visa

1 703 Inlägg
9 februari 2008
#13
TTTTT skrev:
har man otur så behöver inte ett komptest visa om toppackningen har dragit, Den kan ha gått mellan en oljekanal och en vatten kanal. Och då är kompet fortfarande schysst
.

Självklart, men det ger en bra fingervisning.


www.kudoz.se
3 802 Inlägg
9 februari 2008
#14
oljelocket är ingen garanti (på opel är det mer eller mindre standard om man inte kör längre sträckor varje dag) däremot så dricker den kylarvätska o kokar lätt SAMT får vit gegga o oljelocket kan man tro att det är trasig topplockspackning...

sedan om du har vit gegga på oljestickan så är det mer eller mindre garanterat trasig topplockspacking eller någon form av kontakt mellan vattenkylkanalerna och oljan....

du kan på verkstäder ta och mäta avgashalten i kylarvätskan o få veta hur det ser ut....


328 Inlägg
19 maj 2008
#15
vad kan hända om man kör med en trasig topplockspackning?

736 Inlägg
19 maj 2008
#16
Blandar sig olja och vatten tappar oljan sin smörjande effekt sen kan man gissa resultatet...
Ett annat tecken på trasig topplockspackning är svårstartad bil typ vill bara tända på två cylindrar om det runnit in vatten / olja i motorn när den stått...


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
21 september 2009
#17
Lånar denna tråden!

Min Honda, dricker BÅDE vatten och olja bara inom en veckas tid får jag fylla på igen!

Okej jag kör mkt, köpte bilen i Juni å redan kört ca 800mil. Men nu är de så att vattnet å olja bara försvinner!

Oljan är helt svart hela vägen upp till "max" då blir den till rätt färg! Å i vatten hållaren är de massa skit å vattnet försvinner dricker, misstänker att oljan å vattnet blandar sig!

Är detta topppacknigen som har gått? För bilen går att köra UTAN problem alltså. Förutom att man måste hälla i olja å vatten. Eller är den bara ventilpackningen som har gått?
Senast redigerat av Memme (21 september 2009)

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

1 364 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#18
Memme skrev:
Lånar denna tråden!

Min Honda, dricker BÅDE vatten och olja bara inom en veckas tid får jag fylla på igen!

Okej jag kör mkt, köpte bilen i Juni å redan kört ca 800mil. Men nu är de så att vattnet å olja bara försvinner!

Oljan är helt svart hela vägen upp till "max" då blir den till rätt färg! Å i vatten hållaren är de massa skit å vattnet försvinner dricker, misstänker att oljan å vattnet blandar sig!

Är detta topppacknigen som har gått? För bilen går att köra UTAN problem alltså. Förutom att man måste hälla i olja å vatten. Eller är den bara ventilpackningen som har gått?

Haha vad kul att min jätte gammla tråd har dykit upp igen xD


Jätte vanligt på honda att dom dricker olja som satan,  antingen kolvringar eller ventiltätningar, Har en motor som inte dricker olja som kan få köpas för 1000kr !big_smile Vattnet har jag därimot ingen förklaring till att det försviner testat att provtrycka kylaren Vattenpumpen e rätt vanligt att den börja läcka hmm jag hade iallafan komtestat den först sen provtryck kylaren till att börja med wink


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
21 september 2009
#19
Vad är de för motor? (A) hahah..  Men de kommer ingen rök eller sånt från bilen över huvudtaget !! tongue å den  går fint!tongue

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

1 364 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#20
Memme skrev:
Vad är de för motor? (A) hahah..  Men de kommer ingen rök eller sånt från bilen över huvudtaget !! tongue å den  går fint!tongue

Motorn jag har till salu är en d15b7 motor dricker den olja så går den nog som vanligt men har topplockspackningen gått så brukar det rycka mycket vit rök..



Sök