2587
Sök

Växellåds byte på V70R -98

Techcnis
11 februari 2008
Trådstartare
#1
Jag undrar om det är någon som har  bytt från automat till manuell låda på V70 -98? Är det mycket jobb?
Vad behövs och pris!? Kanske blir annorlunda eftersom det är en V70 R jag har och funderar på att sätta i manuell!

4 824 Inlägg
11 februari 2008
#2
Jag bytte motor och byggde om till manuell förra vintern.


Taget från en annan tråd här på gorg.
Christian S skrev:
Taget från FAQ på TPC forumet http://forum.turboperformanceclub.com/v … hp?t=43767 (man måste vara inloggad för att komma till länken)

Byta från automat till manuell växellåda i en 850/x70

Skrivet av Henka


Det som behövs för att byta från automat till manuell är först och främst en manuell växelåda m56 eller m59, jag valde en m59. Du behöver drivaxlarna både höger och vänster då de inte är samma på automaten. Du behöver ett svänghjul från en manuell samt tryckplatta och lameller. sedan tillkommer växelställ med tillhörande vajrar och pedalställ med kopplingspedal.

Du behöver också huvudkopplingscylinder och slavcylinder med tillhörande rör i mellan. Du behöver också byta mittkonsolen då damasken till växelspaken inte passar i hålet till automatspaken(hålet är för stort). Jag bytte dock inte mittkonsolen utan satte dit en plåt på undersidan som damasken passade i. Det är lite arbete med att byta men det är inget speciellt avancerat. Hålet i torpedväggen där vajrarna till växelspaken går in sitter med en platta som sitter fast på vajern. Den plattan är likadan på både manuell och automatvajern. Huvudkopplingscylindern sitter i torpedväggen under vakumklockan, på automaten sitter en täckplatta över hålet med två skruvar som du lossar på insidan i kupen.

På äldre årsmodeller sitter kablen till hastighetsmätaren i växelådan, men på nyare årsmodeller tas signalen från ABS-givaren på vänster sida. På min 95:a satt den i växellådan, men på m59 lådan som jag satte dit fanns inte den kontakten. Man tar bara de två trådarna i kontaken och löder på dem på de två trådarna till ABS-givaren. Sedan måste man förbikoppla startlägesspärren. Den som gör att man måste starta med parkeringsläget i. I det stora kontaktstycket som sitter i automaten kopplar du en tråd mellan kontakt 6 och 10. Sedan sitter på den manuella lådan backljuskontakten på ovansidan av lådan med en egen kontakt, på automaten sitter den i det stora kontakstycket. Koppla därför kontakt 5 och 9 till backljuskontakten. På undersidan av behållaren till bromscylindern sitter en liten pip som är pluggad, klipp av pluggen och koppla in slangen till huvudkopplingscylindern där. Bromsarna och kopplingen använder samma behållkare.

Som sagt det är lite mer jobb med att byta från automat till manuell än att bara byta låda. Det stora arbetet är dock att byta lådan resten är bara småplock. Annars är det lika enkelt att byta till manuell som att byta automaten till en annan automat.


På 850 -94 Turbo Automat så behöver man koppla en tråd mellan kontakt 6 och 7, då det ibland förekommer att 10:an är tom.

Jag gjorde ungefär enligt guiden åvan fast med den skillnaden att jag använde en motorkabelmatta till en manuell istället för att bygga om den gamla.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök