4395
Sök

angående skatt, försäkring och besiktning

2 079 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
tja!
har skattad och försäkrat min bil nu och det är dags för besiktning, men om den nu får ett gäng tvåor på besiktningen så får man väl köra den ändå, kruxet är ju då att jag inte fått ny skattelapp, vad kan hända om jag blir stoppad??
Senast redigerat av Mackanol (3 mars 2008)

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 mars 2008
du får ju en viss tid på dig att fixa felen, efter det blir de körförbud, o då får du inte köra..om de nu blir tvåor som sagt

Darth Vader
1 644 Inlägg
3 mars 2008
Du får 30 dagar på dig att åtgärda felen, om det inte är 3:or, om du åker in inom en månad och har fixat en del men inte alla fel, får du 30 dagar till, om du sedan åker in, och har fixat nåt mer, får du en vecka, sen måste du åtgärda allt till nästa gång. Men om du tar mer än tio (?) dagar på dig då, åker du på en helbesikting igen.
Senast redigerat av DoWahDiddy (3 mars 2008)

Braaaaap?

Muttley
3 mars 2008
får du 2or på din bil i besiktning får du inte köra med bilen.
Enda undantaget är att du får max köra så mycket som är nödvändigt för att du ska kunna laga felen alltså släcka dina 2or.
Alltså efter besiktning med 2or är hem direkt eller verkstad, sen när du lagat är de besiktning direkt som ska gälla enligt bilprovningens egna regler. kan bli böter med om du kör runt i onödan.

Darth Vader
1 644 Inlägg
3 mars 2008
tkd_rille skrev:
Enda undantaget är att du får max köra så mycket som är nödvändigt för att du ska kunna laga felen alltså släcka dina 2or.
Alltså efter besiktning med 2or är hem direkt eller verkstad, sen när du lagat är de besiktning direkt som ska gälla enligt bilprovningens egna regler. kan bli böter med om du kör runt i onödan.

Du får visst köra bilen med tvåor, men det kan bli böter om felen är bötesgrundande vid en flygande besiktning, alternativt uppenbara saker, ljus t.ex.

Braaaaap?

SQ
1 343 Inlägg
3 mars 2008
2:or är la inte hem direkt? då har man väll en månad som dom andra säger..  kul få en 2:a på en instrumentvbelysning men sen får man inte köra förns nästa besiktning?

Ljudnörd!

Muttley
3 mars 2008
DoWahDiddy skrev:
Du får 30 dagar på dig att åtgärda felen, om det inte är 3:or, om du åker in inom en månad och har fixat en del men inte alla fel, får du 30 dagar till, om du sedan åker in, och har fixat nåt mer, får du en vecka, sen måste du åtgärda allt till nästa gång. Men om du tar mer än tio (?) dagar på dig då, åker du på en helbesikting igen.

nej de är fel , jag har läst att de inte ska kunna bli ombesiktning längre på bilprovningen då de blir helt ny ombesiktning för samma pris som vanlig besiktning.
max 1 månad på dig och under tiden får du inte köra runt med bilen.

Sedan skulle de bli körförbud direkt vad jag uppfattat de som. men kan försöka leta efter det.

Muttley
3 mars 2008
DoWahDiddy skrev:
tkd_rille skrev:

Du får visst köra bilen med tvåor, men det kan bli böter om felen är bötesgrundande vid en flygande besiktning, alternativt uppenbara saker, ljus t.ex.

de enda så kallade 2or du får köra med utan att åtgärda felet för ombesiktning är villkorliga 2or och de står isåfall.
Jag har egen erfarenhet av de. jag trodde precis som dig men fick tji för de när polisen stoppade mig för att de var ett läckage på avgasröret och de var antingen böter eller raka vägen hem.

Darth Vader
1 644 Inlägg
3 mars 2008
Nej, du får 30 dagar på dig att åka dit och visa upp de åtgärdade punkterna, gör du inte det, så träder ett körförbud i kraft efter 30 dagar, dock har du ytterligare 30 dagar på dig efter körförbudet inträtt att fixa tvåorna utan att åka på en hel besiktning igen.

Åker du in med en drös tvåor, och har fixat minst en, får du 30 dagar till innan ett körförbud träder i kraft. Jag har gått igenom den här proceduren själv, hela vägen till slutet.

PS, En villkorlig tvåa är en anmärkning som skall åtgärdas, men det är inget du behöver åka dit och visa upp.
DS

Braaaaap?

Muttley
3 mars 2008
Lardi skrev:
2:or är la inte hem direkt? då har man väll en månad som dom andra säger..  kul få en 2:a på en instrumentvbelysning men sen får man inte köra förns nästa besiktning?

ett sådant litet fel blir antagligen villkorlig 2a. och då får du köra utan att bevisa de. men blir man tagen av snuten kanske en vecka efter så kan de göra flygande besiktning på din bil på dessa fel som kommer upp och är de inte åtgärdade så kan de begära en ombesiktning

Darth Vader
1 644 Inlägg
3 mars 2008
Alltså:
1:a = Anmärking, brist som inte är akut, behöver inte åtgärdas på stört
Villkorlig 2:a = Anmärkning som uppmanas till att bytas direkt, men du behöver inte visa upp det
2:a = Brist som behöver åtgärdas, och visas upp för sbp inom en månad
3:a = Akut brist, körförbud inträder direkt

Angående priserna så gäller detta för personbil:
300kr helbesiktning
200kr per återbesök.

Braaaaap?

2 079 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
men kan jag använda bilen trots att jag inte har fått en ny skattelapp?

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

Muttley
3 mars 2008
DoWahDiddy skrev:
Alltså:
1:a = Anmärking, brist som inte är akut, behöver inte åtgärdas på stört
Villkorlig 2:a = Anmärkning som uppmanas till att bytas direkt, men du behöver inte visa upp det
2:a = Brist som behöver åtgärdas, och visas upp för sbp inom en månad
3:a = Akut brist, körförbud inträder direkt

här har du svar på tal. läs innan du säger att man ens får framföra fordonet med 2or. detta betyder att du ej får köra mer än nödvändigt för att felen ska åtgärdas. har skrivit av då jag ej kunde kopiera men bifogar en länk då du verkligen tror på dig själv.
Och detta står på baksidan av besiktningsprotokollen. vilket alla som har en bil eller framför den borde läsa innan de börjar tala av sitt eget tycke.
http://bilprovningen.se/externt/bpweb.n … aksida.pdf

så här står det
Fordonet har underkänts - ny besiktning måste utföras

felen måste åtgärdas snarast. Du får inte använda fordonet mer än vad som är nödvändigt för att
få felen åtgärdade. Fordonet måste genomgå en ny besiktning senast det datum som angivits i
rutan för besiktningsresultat.

FORDONET HAR UNDERKÄNTS- behöver inte återkomma för ny besiktning
Felen måste åtgärdas snarast. Du får inte använda fordonet mer än vad som är nödvändigt för att
få felen åtgärdade. du är själv ansvarig för kontrollen eller reperationen och behöver
inte återkomma för ny besiktning.
observera att om fel kvarstår vid en poliskontroll på väg underkänns fordonet
och en ny krontrollbesiktning måste utföras.
detsamma gäller fel som kvarstår vid nästa kontrollbesiktning.

Darth Vader
1 644 Inlägg
3 mars 2008
Mackanol skrev:

Har du den skrapade?
Ja, du får göra det, om bilen är påställd och försäkrad och besiktad, alternativt fått en del tvåor får du köra den, ditt skattemärke är på väg, och detta har polisen med största sannolikhet förståelse för om du nyss ställt på bilen.

Braaaaap?

Muttley
3 mars 2008
Mackanol skrev:

ja om du har betalat skatten och såklart försäkrat den.
men då får du inte ha några 2or heller.

mitt tips till trådskaparen är att du själv går in på www.bilprovningen.se och tittar.
Senast redigerat av tkd_rille (3 mars 2008)

2 079 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
DoWahDiddy skrev:
Mackanol skrev:

Har du den skrapade?
Ja, du får göra det, om bilen är påställd och försäkrad och besiktad, alternativt fått en del tvåor får du köra den, ditt skattemärke är på väg, och detta har polisen med största sannolikhet förståelse för om du nyss ställt på bilen.

jag har den skrapade på nu

2 079 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Mackanol skrev:

ja om du har betalat skatten och såklart försäkrat den.
men då får du inte ha några 2or heller.

mitt tips till trådskaparen är att du själv går in på www.bilprovningen.se och tittar.

herregud vilket bra tips

Darth Vader
1 644 Inlägg
3 mars 2008
http://i27.tinypic.com/5esx6t.jpg

Här står det, suddigt, men jag skriver det också, hade bara mobilen som kamera.

Besiktningsresultat

Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning.

Ny besiktning måste utföras.
Utförs inte besiktningen senast 2007-12-19, inträder
körförbud (Besiktning gjord 2007-11-19)*

Besiktningen (efterkontroll) utförs till ett lägre pris och till och med
2008-01-21. Därefter krävs en ny besiktning till ordinarie pris.
Istället för efterkontroll hos bilprovningen kan ackrediterad
verkstad utföra reparation samt prova och intyga att bristerna
åtgärdats

Med andra ord, inget körförbud, bilen får framföras.
Detta var efter en besiktning som resulterade i 6st s.k. Tvåor.

Braaaaap?

Muttley
3 mars 2008
DoWahDiddy skrev:
http://i27.tinypic.com/5esx6t.jpg

Här står det, sudiigt, men jag skriver det också, hade bara mobilen som kamera.

Besiktningsresultat

Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning.

Ny besiktning måste utföras.
Utförs inte besiktningen senast 2007-12-19, inträder
körförbud (Besiktning gjord 2007-11-19)*

Besiktningen (efterkontroll) utförs till ett lägre pris och till och med
2008-01-21. Därefter krävs en ny besiktning till ordinarie pris.
Istället för efterkontroll hos bilprovningen kan ackrediterad
verkstad utföra reparation samt prova och intyga att bristerna
åtgärdats

Med andra ord, inget körförbud, bilen får framföras.
Detta var efter en besiktning som resulterade i 6st s.k. Tvåor.

HERREGUD. läs på baksidan istället? gå in på länken jag posta på första sidan där de står TYDLIGT att fordonet ej får framföras mer än nödvändigt för att åtgärda felen.

jag vet inte hur du tyder detta men jag tyder det som att fordonet ej får framföras mer än från hemmet till verkstad eller besiktningen. läs igenom en gång till ...
och de heter inte körförbud helt klart. får du körförbud måste du bärga bort bilen.

945 Inlägg
3 mars 2008
dont worry....får du 2.or , så är det bara att köra med bilen. Se till att inställa dig till SBP inom en månad bara. Jag har aldrig hört talas om någon som har torskat för att dom åkt med tvåor på bilen under ombes perioden, hur i helvete ska en polis kunna bevisa att du inte är ute och provkör bilen för att testa att eventuella åtgärder på bilen fungerar.
Visst finns det paragrafryttare, men det är ju rena floskler.
Snuten kollar själva om skatten är betald, på mustangen har jag inte satt på ett enda skattemärke dom senaste 8 åren! har aldrig blivit stoppad, även fast dom har legat och slickat mina baklyktor.
Om du känner dig orolig så ha med dig kvittot på att skatten är betald, vill dom ge dig böter så är det bara att säga att lappen inte har kommit än.
Ut och kör med bilen och låt dig inte skrämmas av vad tdk_rille skriver, visst det är säkert rätt på pappret det han skriver, men har otroligt lite med att göra hur det fungerar i verkligheten. Dessutom, överhuvudtaget, hur ofta blir man stoppad av snuten?!?
Senast redigerat av TTTTT (3 mars 2008)

blinka blått om du vill rejsa!

Sök