DoWahDiddy skrev:
Alltså:
1:a = Anmärking, brist som inte är akut, behöver inte åtgärdas på stört
Villkorlig 2:a = Anmärkning som uppmanas till att bytas direkt, men du behöver inte visa upp det
2:a = Brist som behöver åtgärdas, och visas upp för sbp inom en månad
3:a = Akut brist, körförbud inträder direkt
här har du svar på tal. läs innan du säger att man ens får framföra fordonet med 2or. detta betyder att du ej får köra mer än nödvändigt för att felen ska åtgärdas. har skrivit av då jag ej kunde kopiera men bifogar en länk då du verkligen tror på dig själv.
Och detta står på baksidan av besiktningsprotokollen. vilket alla som har en bil eller framför den borde läsa innan de börjar tala av sitt eget tycke.
http://bilprovningen.se/externt/bpweb.n … aksida.pdfså här står det
Fordonet har underkänts - ny besiktning måste utföras
felen måste åtgärdas snarast. Du får inte använda fordonet mer än vad som är nödvändigt för att
få felen åtgärdade. Fordonet måste genomgå en ny besiktning senast det datum som angivits i
rutan för besiktningsresultat.
FORDONET HAR UNDERKÄNTS- behöver inte återkomma för ny besiktning
Felen måste åtgärdas snarast. Du får inte använda fordonet mer än vad som är nödvändigt för att
få felen åtgärdade. du är själv ansvarig för kontrollen eller reperationen och behöver
inte återkomma för ny besiktning.
observera att om fel kvarstår vid en poliskontroll på väg underkänns fordonet
och en ny krontrollbesiktning måste utföras.
detsamma gäller fel som kvarstår vid nästa kontrollbesiktning.