2561
Sök

Söka sponsring ?

1 302 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
Hej!

Jag undrar ifall man ska ringa företaget/företagen man vill söka sponsring ifrån eller om det går lika bra med att skicka e-post till dem ?

Någon som vet hur man ska göra ? 

Mycket taksam för svar. wink

DFFL
9 020 Inlägg
8 mars 2008
Att ringa är för mig ett seriösare första intryck än att få ett anonymt skitmail som bara hamnar i skräpposten.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Volvonörd
1 187 Inlägg
8 mars 2008
Jag skulle ta mig personligen till företaget och ta med mig lite skisser eller foton på projektet. Det ger ett bra intryck.

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

Svindåre
1 433 Inlägg
8 mars 2008
håller med  TheRefunder, ta dig till företaget och gör en liten redovisning om vad du ska göra osv

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
8 mars 2008
Som de två åvanstående har skrivigt... Perfekt idde smile

Sump Runk Rätt O Slätt!

1 302 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
Tack för de bra tippsen tongue

2 911 Inlägg
8 mars 2008
Ett annat tips.

Åk inte till en firma och jaga sponsring till en kärra som morsan eran äger, eller som ni har 100% lån på.
Det är bara tecken på att ni själva inte har råd att äga bilen och i långa loppet inte heller kan ställa upp på de krav som sponsorn ställer.

Om jag talar för egen del så sponsrar vi inga kärror till personer under 20 bast och som har mer än 50% kvar på billånet. Får ett gäng mail varje månad " hej, kan du sponsra bankens bil som jag hyr, fast min mamma äger den för jag har inte råd själv. " wink

Edit:
Räkna inte med 100% sponsring, presentera DIG och BILEN och vad du har för planer. Om du kommer dit med inställningen att du själv inte har en krona att lägga i bilen så kommer inte någon annan göra det heller.
Senast redigerat av Decibel (8 mars 2008)

782 Inlägg
8 mars 2008
Det är väl så att man får börja själv så att man har något att visa tilltänkta sponsorer.. Skulle tro att man får stå för första bygget helt själv!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

1 417 Inlägg
8 mars 2008
Du skulle ju kunna ringa och presentera dig, fråga om du kan skicka ett mail med mer info och bilder. Blir det mer intressant, kanske du får komma dit och prata lite mera. Vad vet jag?
En mindre firma som har mycket att göra Är nog glad för ett kort samtal, så kan dom läsa resten i mailet när det själva har tid. Likaså med besök.

En tanke bara.

8 886 Inlägg
8 mars 2008
Decibels svar är ju klockrent som vanligt!
Har man inte råd själv så blir det ju lätt ett tigarbrev eller besök man gör.

Se till att du har en plan för bilen och vad du kan erbjuda den evt sponsorn, sponsring är inte gratis.
Mitt råd är har du inte själv råd att utföra det du tänkt med bilen så skippa det helt.

Fotograf på tierpidag.se

4 001 Inlägg
3 mars 2009
Fortsätter på denna tråden:

Vad gäller det för skatteregler för sponsring (för mig som tar emot pengarna alltså)?
Kan jag som privatperson fakturera en sponsor eller hur funkar det hela?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
3 mars 2009
för att bli sponsrad så måste ju du kunna bidra till att företagets försäljning (och därmed vinst) överstiger det som du ändå kommer kosta företaget, vet du redan nu att du inte kan hjälpa till med det skippa att ens söka kommer så många "vill du helsponsra min bil så får du en dekalplats" mail till företag ändå...

skriv ihop ett seriöst mail/brev med bilder och text med:
Mål med bygget
Hur den ska visas och upp var
Hur den kommer bidra till mer försäljning för företaget

sedan plus är ju.
Vad du byggt tidigare och synts med den (tidningar osv osv)

men mail utan varken bilder eller korrekt svenska eller meningsbyggnad åker ju rakt i papperskorgen.
lägg mer än 10 sekunder på att skriva ev mail.

Det bästa är att först ringa/maila dem och få dem intresserade och sedan fysiskt träffa de som du vill ska sponsra och vad de ska bidra med och hur de grejorna kommer visas/uppmärksammas.
När du träffar dem ta med tex laptop med bilder eller en Powerpoint som presenterar bygget och målen rent konkret.

så resonerar jag när jag får mail och när jag söker sponsorer/samarbetspartners.

4 001 Inlägg
4 mars 2009
sir_daniel skrev:
för att bli sponsrad så måste ju du kunna bidra till att företagets försäljning (och därmed vinst) överstiger det som du ändå kommer kosta företaget, vet du redan nu att du inte kan hjälpa till med det skippa att ens söka kommer så många "vill du helsponsra min bil så får du en dekalplats" mail till företag ändå...

skriv ihop ett seriöst mail/brev med bilder och text med:
Mål med bygget
Hur den ska visas och upp var
Hur den kommer bidra till mer försäljning för företaget

sedan plus är ju.
Vad du byggt tidigare och synts med den (tidningar osv osv)

men mail utan varken bilder eller korrekt svenska eller meningsbyggnad åker ju rakt i papperskorgen.
lägg mer än 10 sekunder på att skriva ev mail.

Det bästa är att först ringa/maila dem och få dem intresserade och sedan fysiskt träffa de som du vill ska sponsra och vad de ska bidra med och hur de grejorna kommer visas/uppmärksammas.
När du träffar dem ta med tex laptop med bilder eller en Powerpoint som presenterar bygget och målen rent konkret.

så resonerar jag när jag får mail och när jag söker sponsorer/samarbetspartners.

Min egen presentation till företagen har jag klart för mig och har redan gjort upp med några företag, det jag undrade om var hur det funkar skattemässigt och ifall man kan göra något utan att starta upp ett företag.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
4 mars 2009
enklaste är att skaffa F-skattsedel och momsregistrera sig då kan man fakturera fram och tillbaka och dessutom visar det att man är ännu mer seriös i sin "hobby"

4 001 Inlägg
4 mars 2009
sir_daniel skrev:
enklaste är att skaffa F-skattsedel och momsregistrera sig då kan man fakturera fram och tillbaka och dessutom visar det att man är ännu mer seriös i sin "hobby"

jo, det lutar åt det... jag har dragit ett mail till skatteverket så vi får se vad dom säger, jag har hört att man får ha inkomst på sin hobby upp till 30.000kr utan att skatta för det om man har lika mycket eller mer i utgifter & vad jag vet inom motorsport så är alltid utgifterna högre än inkomsterna wink

Sök