2744
Sök

köra obesiktad,oförsäkrad bil (vad blir straffen)

1 062 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
nån som vet vad man får för böter/straff om man kör en obesiktad och oförsäkrad bil i trafiken? och om polisen stoppar dej? att köra utan försäkring och man krockar så får man väl betala alla skadorna ur egen ficka. ska köpa en bil i helgen och den är avställd och obesiktad. kan jag ställa på en försäkring på bilen, trotts hans står som ägare på den? och han ställer på bilen? tack för svar på för hand smile
Senast redigerat av Ricky (11 mars 2008)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 mars 2008
Straffet för att köra oskattat, obesiktigat, oförsäkrat osv är idiotförklaring.

Och sen måste försäkringen stå på ägaren av bilen, det blev jag varse när jag köpte min. Jag fick betala typ 400 spänn bara för att bilen var försäkrad av fel person enligt idioterna på TFF.

Kör hem bilen och låt den stå (avställd osv) tills du gjort vid den och ska in och besiktiga den. Glöm bara inte att försäkra den samma dag (även under helger) som du ställer på den!

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 418 Inlägg
11 mars 2008
1500kr i böter och du får lämna bilen på plats

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

1 661 Inlägg
11 mars 2008
Det du ska göra ifall du köper en besiktad bil som är avställd och oförsäkrad är att du ställer på den och försäkrar den på den som äger den.( Säljaren) Så kostar det honom en dag elere nåt tills papprerna är inne.

Mekaniker
472 Inlägg
12 mars 2008
Exakt. Så gjorde vi när vi köpte min bil. Jag fick betala skatten till ägaren eftersom han fick inbetalningskortet.

BMW-tok

7 100 Inlägg
12 mars 2008
dom kan även ta plåtarna ochså!"

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
12 mars 2008
Lindberg88 skrev:
1500kr i böter och du får lämna bilen på plats

om det är mitt på motorvägen långt ute på vischan då? tongue
Senast redigerat av richardoo290 (12 mars 2008)

1 062 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
okej . men om han ställer på den och täcknar en försäkring, så borde man väl få köra bilen? visst d är väl inte så bra att köra en bil som har körförbud...

4 670 Inlägg
12 mars 2008
Varför inte ta den på kärra?

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
12 mars 2008
är den oskattad och obesiktigad ska dom ta skyltarna på plats (verkar dok inte hända så ofta).

Sen åker du på och pynta försäkring via trafikförskringsfonden eller vad dom heter.. har för mig det kostar 150kr/dag och täcker bara trafikförsäkrign (detta är faktiskt till för skydda idioter och medtrafikanter från stora skulder efter olyckor).

Du får oftast pynta försäkrignen rektroatkivt.. dvs från den dag bilen vart avställd.. räkna själv.. dyrt blir det.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Sök