Världens ovanligaste bil? Peugeot 205 T16

Bostrom RS
26 mars 2008 · 886 Inlägg

Gamla Grupp B rallyjärnet...fast i gatversion tydligen. Har då aldrig sett en varken live eller på annons i Sverige, Tyskland eller nåt annat närliggande land! Kan inte ha sålts i många exemplar! Undra varför egentligen, den är ju rågrym! big_smile

En liten pegga med 200 hk original!!! cool

Länk till en reklamfilm med bilen: http://www.youtube.com/watch?v=pP1KSjaE-08

Senast redigerat av Bostrom (26 mars 2008)

Focus RS
Rille0
26 mars 2008 · 2 021 Inlägg

Antar att de är en begränsad upplaga som dom sålde bara för o få tävla i rally. finns väll ett litet antal renault 5 turbo, audi sportquattro osv på vägarna också.
Hur som helst är den grymmt cool cool

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Bostrom RS
26 mars 2008 · 886 Inlägg

Ja precis, tydligen blev det bara 200 ex av denna sad

Focus RS
henkebenke
26 mars 2008 · 1 703 Inlägg

japp, grupp B's homologerings regler var att 200 gatexemplar var tvugna att tillverkas. Tydligen så sägs det att peugeouts gruppbild på alla 200st var fake...

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
alain www.bimmerpower.org
26 mars 2008 · 3 995 Inlägg

En liten raket på vägarna Frankrike har haft den renault 5 turbo för ca 30 år sen som vann många rally tävligar, nu finns de citroën C3 som plokar in alla rally 1a priser och nu den peugeot, får se hur det går för den med rally tävlingar, om den kommer att göra det.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Bostrom RS
26 mars 2008 · 886 Inlägg

Den lär nog va rätt dyr iaf, även begagnad smile

Focus RS
hummer89
26 mars 2008 · 442 Inlägg

kan non översätta vad som sägs på videon?? Jag kan ju typ knappt svenska tongue

KHRacing
26 mars 2008 ·

Fanns/finns en NY svenskreggad - som stod hos en bilhandlare o samlade damm i flera år - var bla länk på Z om den - priset var ca 645k - senast jag såg denna bilen på nätet var ca 3-4 år sedan


Edit: här är texten bilfirman hade:

http://www.ikarobil.se

tyvärr finns inte bilderna kvar på Z.

Den ser äkta ut iaf.

Saaatans vad billig - typiskt man inte har de pengarna...

Modell: Peugeot
Titel: 205 T16
årsmodell: 1986
FÃrg: GrÃ
MätarstÃllning: 3300

Beskrivning: 233Hk! Gaturegistrerad, en av 30 i hela värden. Ring för info
Pris: 665000
Bokad: Ej bokad

Senast redigerat av KHRacing (26 mars 2008)

Bostrom RS
26 mars 2008 · 886 Inlägg

KHRacing skrev:
Fanns/finns en NY svenskreggad - som stod hos en bilhandlare o samlade damm i flera år - var bla länk på Z om den - priset var ca 645k - senast jag såg denna bilen på nätet var ca 3-4 år sedan


Edit: här är texten bilfirman hade:

http://www.ikarobil.se

tyvärr finns inte bilderna kvar på Z.

Den ser äkta ut iaf.

Saaatans vad billig - typiskt man inte har de pengarna...

Modell: Peugeot
Titel: 205 T16
årsmodell: 1986
FÃrg: GrÃ
MätarstÃllning: 3300

Beskrivning: 233Hk! Gaturegistrerad, en av 30 i hela värden. Ring för info
Pris: 665000
Bokad: Ej bokad

Billigt!! 665000 big_smile

Fast det är väl ändå fler än 30? 200 var väl homologeringskravet? Skulle gissa på att dem flesta står hos privata samlare eller i museum nuförtiden sad

Focus RS
alain www.bimmerpower.org
27 mars 2008 · 3 995 Inlägg

Eftersom jag är Fransman, imorgon kommer jag att översätta hela texten ty just nu är det lite sent  och jag ska gå nanna.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
alain www.bimmerpower.org
27 mars 2008 · 3 995 Inlägg

Som jag lovade, här kommer texten över det han säger på Franska. jag bara lyssnade och översatt det hela..
Ni kan göra så att öppna 2 internetsidor, en för se och en för samtidigt läsa.
Allting är exakt översatt på vad han säger.
*******************
Här kommer barnet från den peugeot 205, den 205 turbo 16 serie 200, det har varit vid behov av enbart 14 månader för experterna för att studera och upptäcka och ta fram prototypen klart till prövningen.
Det har enbart varit vid behov av 27 månader sen den första pendragning för att den ny modelen ser dagens ljus.
Det är en absolut stor performens, en performens som har dirigerat den 205 turbo 16 genom alla olika lösningar som fick att ta fram under dessa 27 studerande månader och prövningar..
Men! låt mig presentera henne.
Breden 1.7m, längden 3.80m, fram broms - bakbroms 1.43m, grunden 2.54m, estetiken: agressiv och sportlig bevisa sin upptagande, med 205 familjen, spojler fram med sina inbyggs heljlus, och sina sido luft ingånger
Tjänstvikt på 1145kg med väl balanserad vikter 530kg fram och 615 bak.
Allt bakom fram sättet är till organisk acces och väl underlätad för att komma åt. motoren är en x unitet av 1760cc som är tvärställd bak centrerad, han är turbo kompresserad med en RR växlare. pression övermatad är 0,7 bar och tar ut 200hk upp till 6750 varv minut och en styrka administrativ av 9 .
Inpsrutning matad, 4 ventiller per cylinder och 2 kamaxlar med grafikarta elktronic tändning som ger en maximal hastigheten på 210 kmh med stor acceleration förmoga med under 6 second från 0 till 100.
27 seconder för 1000 meter från start till stop, detta resulterar tack de 4 hjuldrift som garanterar oavset naturen av vägen, uppdelning är 1/3 fram och 2/3 bak.
3 diff med limit gled, 1 i mitten, 1 fram, 1bak där är reglage 17% fram och 40% bak.
fjädringar fram och bak är byggda med 2 triangler ovanpå varandra, teleskopik och fjädringar, de 2 triangler gör mycket enklare automatisk reglaget vid olika rallykörning och förenklar möjligheten till bredare däck som 200/60R/390.
Växellåda är självklart 5 växlar, bromsar är 4st ventilerad skivor med en framgång fram och bak med 2 olika system som balanserar fram och bak inbromsningar
Sin inredning presentationen har varit special inledd med sin kontrolpanel, ratten, dörpanelen, även stolsidor som är skin överkläddad.
Instrumentpanelen är sportlig och finns många varning lampor och många visningar som turbo, oljetryck, bensin, olja temperaturen och temp för vatten.
Den 205 turbo 16 serien 200 går in i den stängda cluben av den stora turismen.
skilnaden mellan privat och rally, den 205 kommer att  blir utrystad med specifiserad delar så att den kan vinna många olika rally tävlingar.
Hoppas att ni förstor vad jag skrev.
MVH:

Senast redigerat av alain (28 mars 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
leo_m83
27 mars 2008 ·

jävla fin pegeot....unte ofta man ser de så fin original...

Opelmadness German cars, quality and beyond
27 mars 2008 · 8 197 Inlägg

Kanontufft när man såg dom vråla förbi på rallyvägarna med Audi S1, Ford RS200, Lancia Delta S4, Citroën BX 4TC, MG Metro 6R4... Härliga tider! big_smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Bostrom RS
27 mars 2008 · 886 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Kanontufft när man såg dom vråla förbi på rallyvägarna med Audi S1, Ford RS200, Lancia Delta S4, Citroën BX 4TC, MG Metro 6R4... Härliga tider! big_smile

Nä det var tider det...synd att man inte fick uppleva dom i tävlingsutförande live sad

Focus RS
roxe Jesus didn´† Tap
27 mars 2008 · 1 146 Inlägg

Fan vad fin bil. Skulle lätt vilja äga en.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
ironhead volvoraggare
27 mars 2008 · 4 776 Inlägg

den däre pegan vart jag hungrig på ju lär ju röra på sig hehe

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Bostrom RS
27 mars 2008 · 886 Inlägg

ironhead skrev:
den däre pegan vart jag hungrig på ju lär ju röra på sig hehe

Precis, den lär ju inte väga så där jättemkt heller cool

Focus RS
ironhead volvoraggare
27 mars 2008 · 4 776 Inlägg

vad ska vi gissa på 8- 900 kg

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
KHRacing
27 mars 2008 ·

Bostrom skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Kanontufft när man såg dom vråla förbi på rallyvägarna med Audi S1, Ford RS200, Lancia Delta S4, Citroën BX 4TC, MG Metro 6R4... Härliga tider! big_smile

Nä det var tider det...synd att man inte fick uppleva dom i tävlingsutförande live sad

Det har jag cool Safarirallyt, Kenya 1983-84

Opelmadness German cars, quality and beyond
27 mars 2008 · 8 197 Inlägg

Bostrom skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Kanontufft när man såg dom vråla förbi på rallyvägarna med Audi S1, Ford RS200, Lancia Delta S4, Citroën BX 4TC, MG Metro 6R4... Härliga tider! big_smile

Nä det var tider det...synd att man inte fick uppleva dom i tävlingsutförande live sad

Det gjorde jag. big_smile
Rallyt gick förbi byn hemma. 3 km utefter en grusväg så kunde man känna vinddraget efter vildarna! Fyfan va kul! Det vrålade och small, snön och dubben sprutade. tongue
Jag satt med en grön plastgolf i snön och lekte när ett franskt tv-team filmade mig. Hahaha!

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang