Lexus IS200 TTE Supercharged - My Pursuit of Perfection

Zeeeta
25 februari 2009 · 228 Inlägg

Kalle_Ponken skrev:

Zeeeta skrev:
Det finns speciell plastfilm som är till för att tona lysen med! Finns i massa färger och tjocklekar!

Kan tipsa dig om att du går in på www.abenum.com før o kolla in diverse plastfilmer. Har sjælv anvænnt deras toningsfilm och kunde inte blivit mer nøjd med resultatet smile Vældigt smidigt o lættarbetat material som håller sig vældigt bra! Vældigt bra kundservice før den delen med.

Och angående dina senaste uppdateringar så ska jag hålla mig kortfattad: WOW!!! Kommer ju bli hur klockrent som helst nær den nylackade huven o nya fronten sitter på sen i sommar:D

Mvh Kalle

scstyling har också film! lite smidigare med svensk sida!

wagenwerks.net dubkorps.com wheel-whores.com
Lifeabuser
2 mars 2009 · 427 Inlägg

Jäklar vad snyggt det blev med fronten och huven! Med lacken som du planerat på huven blir det klockrent!
Du får inte göra så snygg Lexus - då kan inte jag skaffa en i framtiden tongue

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!
PLindblom
5 mars 2009 · 1 200 Inlägg

Blackdeath skrev:
https://www1.garaget.org/archive/40/39955/56311/56311-1251543.jpg
Grymt roligt att se att du använder bilen till bus också! cool
Hoppas det blir mer busbilder när kompressor är på plats! big_smile

Bilen är mitt transportmedel och eftersom den är bakhjulsdriven och rolig att köra använder jag den självklart även till allmänt bus smile På lördag packar jag den full och drar iväg till Idre fjäll.

V40ThoppE skrev:
sjukt väl arbetat hela vägen, suttit en stund nu och läst allt.
detta måste man hålla ett get öga på.
Bilen är riktigt snygg.

Tack så mycket! smile Det blir nog tyvärr inte så stora uppdateringar på ett tag nu. Se gärna slutet av detta inlägg för lite statusrapport.

Kalle_Ponken skrev:

Zeeeta skrev:
Det finns speciell plastfilm som är till för att tona lysen med! Finns i massa färger och tjocklekar!

Kan tipsa dig om att du går in på www.abenum.com før o kolla in diverse plastfilmer. Har sjælv anvænnt deras toningsfilm och kunde inte blivit mer nøjd med resultatet smile Vældigt smidigt o lættarbetat material som håller sig vældigt bra! Vældigt bra kundservice før den delen med.

Och angående dina senaste uppdateringar så ska jag hålla mig kortfattad: WOW!!! Kommer ju bli hur klockrent som helst nær den nylackade huven o nya fronten sitter på sen i sommar:D

Mvh Kalle

Tackar så hemskt mycket! smile Just nu har jag faktiskt inte råd att låta lackera huven. 55 000 kronor blev 2000 kronor på ett par dagar, så det blir till att snåla rejält till dess att jag får lön igen tongue

Plastfilm låter lovande. Sådant får det bli!

Zeeeta skrev:
scstyling har också film! lite smidigare med svensk sida!

Där var jag faktiskt inne för inte alls länge sedan, när jag hämtade min huv hos PBZ.

Lifeabuser skrev:
Jäklar vad snyggt det blev med fronten och huven! Med lacken som du planerat på huven blir det klockrent!
Du får inte göra så snygg Lexus - då kan inte jag skaffa en i framtiden tongue

Tack så mycket! big_smile Jag har ändå inte gjort speciellt mycket med bilens utsida. Det är nu på senare tiden som den fått lite ny skepnad smile

________________________________________________________________

Då ska vi se…

*TTE-Kompressorkitet är på väg hem. När jag ska montera det är jag inte säker på, men inte innan våren är här och däcken klarar av att greppa vägbanan. I samband med detta ska jag även montera lite laserskurna detaljer i rostfritt stål, som jag haft på köksbordet alldeles för länge.

*Backkameran har fortfarande inte kommit hem och anledningen låter smått otrolig. Firman som säljer dessa låter tydligen en utomstående elektronikexpert testa och optimera dessa kameror innan de skickas ut till kund. Experten i det här fallet visade sig faktiskt vara samma kille som tog fram kopplingsscheman åt mig när jag skulle bygga ihop min navigatorutrustning. Hans mor har precis gått bort och han själv har drabbats av cancer, så av förståeliga anledningar har han inte riktigt haft energi att testa och skicka en kamera ännu. Den är dock betald och så fort han samlat mod nog ska det gå fort att få kameran levererad.

*TRD-sidokjolarna väntar på att monteras. Innan jag gör detta ska jag slipa och laga en liten skada i en av trösklarna, som har orsakat en liten rostbubbla. Passande nog sitter den på ett ställe som kommer att täckas av sidokjolen, så jag slipper lacka i bilens riktiga färg.

*Baklysena har jag inte haft något flyt med. Första gången fick jag som sagt hem fel variant och andra gången var en av lysdioderna trasig. Det får helt enkelt bli till att rödtona mina nuvarande bakljus och dimljus.

*Sänkning ska göras i samband med byte av bakbromsar och byte till sommardäck, detta i början av april. Jag planerar att köpa coilovers från Tein, men just nu har jag helt enkelt inte råd. Det får bli sänkfjädrar från Realcar tills vidare, sådana har jag nämligen liggandes sedan en tid tillbaka.

*Baslådan ska skrotas och jag ska istället bygga en ny själv. Detta för att det helt enkelt ska se snyggare ut från skuffen. Bakifrån ska det inte synas att jag ens har en baslåda.

*Kolfiberhuven ska lackas som jag tidigare visade. Förmodligen väntar jag med att montera den till dess att våren är här och vägarna är sopade, då risken för stenskott är betydligt mindre.

Vad har jag glömt? Jo, jag har fortfarande en liten elektronisk box som jag ännu inte kopplat in. Detta gör jag när det börjar bli lite varmare igen.

Lifeabuser
5 mars 2009 · 427 Inlägg

Låter som att du har planer och fullt upp. Är roligt att följa ditt projekt. Sen måste vi få veta hur mycket roligare den blir med kompressorn i. Funderar ju själv på en IS. Fast 200:an känns så slö utan överladd.

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!
Spiike
5 mars 2009 · 1 196 Inlägg

ska följas big_smile

Blackdeath Chef
26 mars 2009 · 167 Inlägg

Nu var de länge sen det uppdaterades här! yikes

Over and out
PLindblom
26 mars 2009 · 1 200 Inlägg

Lifeabuser skrev:
Låter som att du har planer och fullt upp. Är roligt att följa ditt projekt. Sen måste vi få veta hur mycket roligare den blir med kompressorn i. Funderar ju själv på en IS. Fast 200:an känns så slö utan överladd.

Javisst, i alla fall ett tag framöver smile Utifrån vad jag läst mig till ska det vara enormt trevligt med kompressormatat 1G-FE. När IS300 kom skrev många journalister att den hade precis den effekten som IS200 saknade. Dessvärre väger den större motorn betydligt mer och viktfördelningen är därför sämre. Kompressorn ger i grundutförandet en IS200 lika mycket effekt som IS300, men utan att sabba den välbalanserade upplevelsen som IS200 gjorde sig känd för. 

Blackdeath skrev:
Nu var de länge sen det uppdaterades här! yikes

Hallå hallå! smile

Det beror främst på att det inte har hänt så mycket på sistone. Förra helgen lagade jag skadan i tröskeln, så nu kan jag montera sidokjolarna. Tidigare tänkte jag vara fiffig och sänka bilen, samt byta bromsar i samband med att jag byter till sommardäck, men nu orkar jag verkligen inte vänta längre. På lördag byter jag bromsskivor och klossar bak och sänker bilen. Den 1 april - helgen byter jag bromsklossar fram, slänger på sommardäcken samt monterar sidokjolarna. Helgen efter hoppas jag på att hinna montera kompressorkitet och samtidigt byta huv.

Kompressorn befinner sig just nu någonstans mellan Malmö och Stockholm. Med dundertur kan jag hämta ut den idag, med en liten smula tur i morgon och med min vanliga tur… på måndag tongue

Alltså:
28 mars - Byte av bromsskivor samt bromsklossar bak + sänkning

1 april - Byte av bromsklossar fram samt byte till sommardäck

4 april - Montage av sidokjolar

11 april - Kompressorkonvertering och byte av motorhuv

17 april - Vårträff STHML, IKEA-parkeringen, Barkarby smile (Förutsatt att jag är klar)

Supra_robin
26 mars 2009 · 4 663 Inlägg

du har lite att göra du big_smile ok så du kommer till barkaby träffen du med big_smile

Edge EVOLUTION GARAGE
26 mars 2009 · 1 837 Inlägg

Najs!
Detta ser vi fram emot! big_smile

//Edge
Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
26 mars 2009 · 1 659 Inlägg

Edge skrev:
Najs!
Detta ser vi fram emot! big_smile

Om vi gör! big_smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Rquired Allmänt envis
26 mars 2009 · 12 512 Inlägg

Kul med kompressor i en Lexus, är inte allt för vanligt i alla fall smile Snygg blir den också, och klart man ska busa i snön!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Blackdeath Chef
26 mars 2009 · 167 Inlägg

Minister skrev:
17 april - Vårträff STHML, IKEA-parkeringen, Barkarby smile (Förutsatt att jag är klar)

Åhh! Kom hit och visa upp bilen! Jag vill också kika! big_smile
Fick du ut kompressor idag? big_smile

Over and out
PLindblom
28 mars 2009 · 1 200 Inlägg

Saab_Robin skrev:
du har lite att göra du big_smile ok så du kommer till barkaby träffen du med big_smile

Ja, som det ser ut nu gör jag det smile På måndag lämnar jag in kolfiberhuven för lackering. Lackeraren höll på att storkna när jag berättade att jag ville ha kolfiber lackat. Han berättade att han endast lackat kolfiber en gång tidigare, nämligen Qvarnis Porsche, och det var inte roligt. Priset för att lacka sidorna på den här är nästan lika mycket som huven kostade, men jag tänker inte montera den förrän den ser ut som jag vill tongue

Rquired skrev:
Kul med kompressor i en Lexus, är inte allt för vanligt i alla fall smile Snygg blir den också, och klart man ska busa i snön!

Inte vanligt alls, Toyota Motorsport GmbH har endast gjort 350st kompressorkit till IS200. I Sverige finns det en tyskimporterad kompressor-IS samt en utbildningsbil som fick kompressorkitet från en annan tyskimport.

Snart finns även en svensksåld IS200 med kompressor big_smile

Blackdeath skrev:

Minister skrev:
17 april - Vårträff STHML, IKEA-parkeringen, Barkarby smile (Förutsatt att jag är klar)

Åhh! Kom hit och visa upp bilen! Jag vill också kika! big_smile
Fick du ut kompressor idag? big_smile

Jag gillar att köra långt med min bil, så det är inte omöjligt wink

Kompressorkitet hämtade jag ut idag! Här är ett par bilder:

http://img15.imageshack.us/img15/8882/dsc1091fix.jpg

http://img25.imageshack.us/img25/8026/dsc1088fix.jpg

http://img10.imageshack.us/img10/8162/dsc0419fix.jpg

http://img6.imageshack.us/img6/6076/dsc0426fix.jpg

tetepeb
28 mars 2009 · 86 Inlägg

Jag säger bara pulverlacka tryckrören, polera upp kompressorn och drapera kåpan i kolfiber, då blir det riktigt jävla snyggt i motorrummet.

Edge EVOLUTION GARAGE
28 mars 2009 · 1 837 Inlägg

Mums! Sugen på att montera eller? hehe tongue

//Edge
Hoevding Withlimb
28 mars 2009 · 210 Inlägg

Längtar tills du får den färdig med kompressorn och huven. Kommer bli toknice smile

105hk rent vansinne!
hogemark
28 mars 2009 · 68 Inlägg

Kommer bli så jädra najs med kompressorn!

HildingS
28 mars 2009 · 94 Inlägg

Seriösa grejjer det där wink
Kommer att bli fett!!

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
P-H-G Utbildad proffsamatör
29 mars 2009 · 782 Inlägg

TTE FTW smile

Brutalt värre med kompressorkit, för att inte tala om huven och fronten! big_smile

PLindblom
6 april 2009 · 1 200 Inlägg

tetepeb skrev:
Jag säger bara pulverlacka tryckrören, polera upp kompressorn och drapera kåpan i kolfiber, då blir det riktigt jävla snyggt i motorrummet.

Jag funderar på att åtminstone polera upp grejerna, men jag kan nog tyvärr inte avvika för mycket från originalutseendet om jag vill kunna besikta bilen med kompressorn monterad.

Edge skrev:
Mums! Sugen på att montera eller? hehe tongue

Hoevding skrev:
Längtar tills du får den färdig med kompressorn och huven. Kommer bli toknice smile

patrik307 skrev:
Kommer bli så jädra najs med kompressorn!

HildingS skrev:
Seriösa grejjer det där wink
Kommer att bli fett!!

PointMan skrev:
TTE FTW smile

Brutalt värre med kompressorkit, för att inte tala om huven och fronten! big_smile

Tack så mycket! smile

Om en vecka är det dags att montera kitet, sedan är jag i princip klar inför den här sommaren.

Min förbannade backkamera har fortfarande inte kommit. På måndag ska jag få pengarna tillbaka och sedan köper jag mig en JVC-kamera från annat håll.

Sidokjolarna och huven är försenade. Gasfjädrarna jag beställt till huven kom till England i fredags och skickas förhoppningsvis hitåt på måndag. Kolfiberhuven är hos lackfirman, men ej påbörjad. I början av veckan som kommer ska jag dit och montera huven och låta dem maskera upp den innan de sätter igång med arbetet.

Sedan senaste uppdateringen har jag bytt bromsskivor och klossar bak, samt sänkt bilen med cirka 40mm runtom. Här kommer förmodligen sista bilden på bilen med dess nuvarande huv och utan sidokjolarna.

Fyrhjulsmätning är inbokad om cirka 10 dagar, då fjädrarna bör ha satt sig ordentligt. Innan dess ska jag även passa på att montera en ny uppsättning Falken-däck.

https://www1.garaget.org/archive/40/39955/56311/56311-1319270.jpg

Senast redigerat av Minister (6 april 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang