Lexus IS200 TTE Supercharged - My Pursuit of Perfection

Micr0 MadLamb Racing
14 april 2009 · 372 Inlägg

så sjukt fet bil!

"De är polerat!"
Scav
15 april 2009 · 42 Inlägg

Härliga tider ; )

AttackMedic
15 april 2009 · 379 Inlägg

Längesedan jag kikade i din projekttråd och är precis färdig efter att ha läst igenom alla sidorna. Jag är mållös! Bilen är ju helt perfekt, lagom styling. Inte för lite och inte för mycket - perfekt. Ha en trevlig vår och sommar i en grym bil!

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"
PLindblom
16 april 2009 · 1 200 Inlägg

sjovold skrev:
Väntar med spänning på infon big_smile

Aga_Diff skrev:
Härligt! smile

Kalle_Ponken skrev:
Mumma!!!big_smile

HildingS skrev:
Ser framemot att höra en ingående rapport om körkänslan nu! wink

Saab_Robin skrev:
fan va nice big_smile  blir juskit bra big_smile

Micr0 skrev:
så sjukt fet bil!

Scav skrev:
Härliga tider ; )

patrik307 skrev:
Blev ju jättebra!! smile

AttackMedic skrev:
Längesedan jag kikade i din projekttråd och är precis färdig efter att ha läst igenom alla sidorna. Jag är mållös! Bilen är ju helt perfekt, lagom styling. Inte för lite och inte för mycket - perfekt. Ha en trevlig vår och sommar i en grym bil!

Tackar så hemskt mycket! big_smile Att folk orkar läsa igenom hela tråden förstår jag inte, jag får själv nästan ångest när jag ser vilken röra det är med idéer och små projekt hit och dit tongue Ytterligare info kommer nu.

Edge skrev:
Blev ju kanoners! big_smile
Håller dock med om elhärvan, robotslang is the shit! big_smile

Hur är den att köra nu? Eller behöver du ny programvara innan du vill uttala dig? big_smile

Sladdhärvan ska jag definitivt göra något åt, det är bara så många sladdar som jag behöver, ballaster till CCFL-ringarna, styrenheter och sladdar till strobe-lamporna, massor av sladdar till extraljusen osv. :S Jag funderar lite på att avlägsna extraljusen nu när sommaren för med sig ljusare tider.

Programvara behöver man inte tänka på, det finns ingen annan till IS200 och vad jag förstått finns endast en firma i världen som säger sig kunna programmera om ECUn i en IS200. En liten firma i Geneve påstår att de klarar det, men de har aldrig gjort det i praktiken smile

TTE-kompressorkitet är gjort för att köras med originalmjukvaran, men det krävs en liten piggyback ECU i form av en Fuel cut defencer. TTE har sin egen variant, kallad Black box som de sedan ersatte med en pålitligare Silver box. Dessa ska dock vara något opålitliga, så jag valde att köra med en FCD från HKS. Denna lilla låda kopplar man in i bilens ECU och sedan har man några olika inställningar att välja mellan. Det tar alltså cirka 1 minut att ’mappa’ om min bil nu tongue

I lördags bestämde jag mig för att montera sidokjolarna och det var tur det. Lite salongsberusad från påsknubben lade jag mig under bilen och skruvade dit grejerna utan problem. Detta gjorde att jag kunde börja med kompressorkitet redan på söndagen, och det var som sagt tur.

Dag 1: Söndag
Själva montaget av kompressorkitet medförde inga svårigheter, men det tog ett tag. I tio timmar stod jag och skruvade innan det var dags för första provrundan. Bilen startade perfekt och lät helt underbart. Jag tog med mig flickvännen och började köra längs grusvägen som leder till landsvägen. Dittills inga problem, men när jag tryckte gasen i botten ryckte bilen till och gick omedelbart in i limp mode, dvs. ej varvtal över 1500 rpm och ej hastighet över ungefär 30 km/h. Förvånad körde jag tillbaka och öppnade huven. Jag gjorde en reset på ECUn och provade en annan inställning på FCDn. Ytterligare en testrunda med samma utgång hann jag med innan det dessvärre var dags att packa ihop för natten. Jag lånade farsgubbens bil och for hem till stan för att sova.

Jag vet inte om ni har tänkt på det, men i stort sett samtliga av mina uppgraderingar har jag genomfört på högst en dag, utan avbrott. Detta beror helt enkelt på att jag avskyr att lämna något ofärdigt, speciellt när något är fel. Det var minsann inte lätt att sova efter detta och i måndags hoppade jag upp klockan sju för att bege mig iväg och fortsätta.

Dag 2: Måndag
Så fort jag kom fram öppnade jag huven och tack vara det strålande solskenet kunde jag faktiskt se någonting igen. Det första jag gjorde var att öppna ECU-lådan och kolla anslutningarna för min HKS FCD. Jag lödde om dem, spände kompressorremmen, justerade bypass-wiren och gjorde en reset av ECUn. Jag körde iväg igen och vips gick motorn återigen in i limp mode. I många timmar försökte jag olika sätt och läste igenom elscheman hit och dit. Jag började förlora energin att fortsätta när jag av en slump fick syn på något märkligt.

Lösningen:
Kompressorn tar in luft från luftburken, komprimerar luften och skickar den vidare via intercoolern, till motorns insug. Mellan luftburken och kompressorn sitter även en bypass-ventil som låter luften passera runt kompressorn när man kör på tomgång eller bara allmänt lugnt. När man sedan gasar på stängs bypass-ventilen och övertrycket byggs upp. Det som styr ventilen är en wire som går mellan denna och gasspjället. Wiren måste förstås sitta fast på något vis, vid motorns insug och det var här problemet låg.

På bilden nedan har jag markerat den lilla metallbiten som håller bypass-wiren på plats. Bilden visar hur den sitter nu, men tidigare hade jag satt metallbiten (har den något namn?) ovanpå gaswirens hållare. Detta betyder att bypass-wiren blev något utsträckt, vilket resulterade i att ventilen stängdes alldeles för tidigt. Övertryck byggdes alltså upp vid alldeles för lågt gaspådrag och bränsle/luftblandningen blev förstås helt fel.

http://img110.imageshack.us/img110/5589/dsc1170v.jpg

Jag flyttade den lilla hållaren och med tummarna hållna begav jag mig ut mot landsvägen igen. Jag var så nervös att händerna var alldeles svettiga när jag svängde ut på asfalten och började accelerera…  ettan gick bra, tvåan gick bra, trean, fyran, femman, sexan och på förvånansvärt kort tid nådde jag förvånansvärt hög hastighet tongue Jag vände och blåste på åt andra hållet också, kompressorn sjöng högt och strålande vackert sin inövade valsång, kallad ’MWUUUUOOOOM!!!’ big_smile

Problemet som orsakades av en riktigt skitsak var nu löst och mina mungipor var nära att mötas i bakhuvudet. Det enda som återstod var att plocka bort alla verktyg och montera fronten igen. Denna krävde en hel del slipande för att ge plats åt intercoolern och för en gångs skull var jag mycket glad att jag bara har en kopia av Legana-fronten. Att kapa i en plastbit för 30 000 kr skulle inte kännas helt okej tongue

Här är några bilder:
http://img524.imageshack.us/img524/1636/dsc1140.jpg

http://img512.imageshack.us/img512/5530/dsc1158.jpg

http://img82.imageshack.us/img82/5010/dsc1169.jpg

Kompressorn borde vara originalmonterad i alla IS200, den ger bilen effekten som den alltid saknat. Nu känns det som att köra med en eller två växlar lägre än vad jag egentligen gör. Den här veckan har jag tagit väldigt långa omvägar till jobbet för att njuta av ljudet och känslan av drygt 30% mer effekt. Jag ska beställa nya slangklämmor och svarta silikonslangar för att ersätta de lite onödigt korta slangarna som följde med kitet. Jag ska även prova fram den bästa inställningen på FCDn innan jag tar och bromsar bilen för att ta reda på om jag har fått alla hästar jag betalade för smile

Hoppas att detta var tillräckligt utförlig info, sjovold, HildingS och Edge wink

______________________________________________________________


Här kommer dagens uppdatering. Det börjar dra ihop sig för bilträff och det verkar som att det mesta går enligt planen.

Igår svängde jag förbi lackfirman och monterade kolfiberhuven för att låta maskera upp den korrekt.
http://img10.imageshack.us/img10/6205/dsc03410fix.jpg

Ganska många färgprov, alla av färgen 1C0. Tydligen heter min 1C0 GE smile
http://img22.imageshack.us/img22/2540/dsc03402fix.jpg

Huven var redan nedslipad och lackades samma kväll. I eftermiddag hämtar jag den.
http://img19.imageshack.us/img19/7424/dsc03411fix.jpg

Något som såg ut att äventyra min plan var däckleveransen. Omedelbart efter jobbet for jag iväg till Eskilstuna för att hämta mina nya däck. När jag kom fram hade leveransen fortfarande inte kommit och det var inte säkert att den skulle hinna dit. Jag fick lov att vänta i ett par timmar och under tiden passade jag på att susa runt i denna mysiga lilla stad. Vid ett tillfälle hamnade jag bakom en mycket stilig Integra, tillhörande Aker här på Garaget. Till slut dök lastbilen upp hos däckfirman och jag kunde få min uppsättning.
http://img254.imageshack.us/img254/3338/dsc1172fix.jpg

I morse lämnade jag in bilen för fyrhjulsinställning samt påkrängning av däcken. I eftermiddag hämtar jag den och åker direkt för att plocka upp min nylackade kolfiberhuv. Sedan är jag redo för bilträff! big_smile

Senast redigerat av Minister (19 april 2009)

Hoevding Withlimb
16 april 2009 · 210 Inlägg

Detta projektet blir bara bättre och bättre. Jag önskar att jag själv kunde hitta tid och ork att ha sådan finish på bilen som du har. big_smile

Ett av mina topp 10 favoritprojekt big_smile

105hk rent vansinne!
heltsonika Rebel with a cause
16 april 2009 · 224 Inlägg

Den här bilen är så intressant att jag funderar på att ta mig ut till Barkarby imorgon för att se den. Snyggt jobbat!

Edge EVOLUTION GARAGE
16 april 2009 · 1 837 Inlägg

Minister skrev:
Hoppas att detta var tillräckligt utförlig info, sjovold, HildingS och Edge wink

Hehe, ja verkligen! big_smile
Mycket utförligt och bra skrivet!
Är mycket imponerad över ditt arbete och noggrannheten!
Måste bara få kolla lite närmare på den nån gång i sommar! big_smile

//Edge
hogemark
16 april 2009 · 68 Inlägg

Vad bra det blir!! Är nog den mest intressanta projekttråden jag följt här på garaget! smile

LeLuke
16 april 2009 · 185 Inlägg

Riktigt roligt att läsa detta projektet, känns som man står vid sidan av huven när du skriver så utförligt:)

Mattilacken
16 april 2009 · 229 Inlägg

Riktigt snyggt bygge som jag ahr pointerat nån gång tidigare dock inte i denna tråden. Många detaljer som gör det hela smakfullt och hela tiden nått mysigt att lägga ögonen på! Du har samma smak som mig när det gäller bilar, smakfull "styling"/förbättring för att framhäva bilen. och jag säger som foose säger om sina bilar. Folk ska fråga.. "vad har du gjort med den".
Ser riktigt bra ut som sagt! Däremot fanns det lite kablar i motorutrymet som skulle gå att dra om för att rensa upp lite.

Supra_robin
16 april 2009 · 4 663 Inlägg

kommer att bli skit kul att se dig på träffen imorn:D  bilen blir ju bara så snygg

HildingS
16 april 2009 · 94 Inlägg

Härligt att tidtabellen håller i stort sätt, trots problem med kompressorn där.
Måste nog vara en av de mest nervpåfrestande situationer när man inhandlat såna grejjer och de inte funkar, blev säkert en stor lättnad efteråt när det lätt ’MWUUUUOOOOM!!!’ big_smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Zeeeta
18 april 2009 · 228 Inlägg

Kul att se bilen IRL! Riktigt snygg.. Väntar spänt på bilderna från barkarby:)

wagenwerks.net dubkorps.com wheel-whores.com
CarpeDiem German Engineering
18 april 2009 · 9 083 Inlägg

Riktigt kul att få se din bil igår smile

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 april 2009 · 8 744 Inlägg

Härligt att det löste sig med kompressorn! Jag hoppas verkligen att jag får möjlighet att se den någon gång i sommar, för den är grymt cool! Alldeles precis lagom stylad som nån annan sa.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
mickefixare when ever - were ever
22 april 2009 · 513 Inlägg

Haha! Det va nog den mest omfattande o seriösa uppdateringen jag läst.
Kul att allt funkar som det e tänkt.

Måste oxå säga att jag e grymt imponerad över att du genomför projektet UTE PÅ GÅRDSPLANEN!
Jag har blivit mycke latare sedan jag fick garaget o inte använder bilen som bruksbil. Känner jag inte för att skruva så står den bra där den står smile

Murvel
29 april 2009 · 1 Inlägg

Har nu suttit halva natten och läst i denna tråd, är djupt imponerad. Hade jag haft hälften av din talang och dubbelt så mycket pengar hade kanske min IS200 varit en fjärdedel så fin som din. wink

Jag är intresserad av recensionen på Falken-däcken, mina sommarsulor är helt bortslitna nu och jag behöver skaffa nya. Stackars bilen får stå med vinterdäcken på tills jag har köpt nya däck.

Jag antar att det är dessa du har?

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d … sowigan=So

Följer tråden med stort intresse och hoppas att du har tid att recensera dina däck. Det jag framförallt är intresserad av är grepp, komfort och ljudnivå.

Cheers! smile

Lexus IS200 (2005)
volume Blyfot
2 maj 2009 · 142 Inlägg

Suttit och läst igenom denna tråden nu och jag måste nog säga att det är den messt intressanta tråden jag någonsin läst här på garaget! Aldrig vart med om någon som är så noggrann som dig och det blir ju sjuk bra vad du än gör med bilen. Är utan tvekan den snyggaste IS200 jag har sett.. skulle vara grymmt roligt att se den i verkligheten så man ser varje liten detalj i helhet med varandra.. sjukt bra jobbat!

You're not in pursuit of perfection, Perfection is in pursuit of you!

Peace!

HildingS
5 maj 2009 · 94 Inlägg

Grattis till Startsidan! big_smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Mus Micke "Mus" Burman
6 maj 2009 · 44 Inlägg

pust smile .. läst igenom 32sidor nu, igår natt och nu efter jobbet... riktigt fin förädling av bilen du lyckats med.. Riktigt riktigt bra.

"Hellre avåkt än frånåkt." | Camaro Z28 -99a / Cheva Avalanche K1500 / Yamaha Bulldog -04a
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang