Projekt Volvo 740 Rallystuk Edition

opeldrifter
10 april 2008 · 1 253 Inlägg

Japp då var det kanske dags att göra en tråd om den nya bilen, hmm ja nygamla då :roll:  Bytte den rakt av mot min saab 9000 jag hade. Lite historia om när vi hämtade den tänkte jag att ni skulle få dela med mig snäll som jag är 8)

Åkte upp jag och fästmön till arvika bara för att byta bil.... japp vi är lite galna men men det var den bilen vi skulle ha o så var det bara. ditvägen kantades av felåkningar och att båda mobilerna dog samtidigt, men vi kom fram till slut, skulle varit där kl 18 på kvällen men vi kom vid 22 hehe...

Hemvägen blev ännu mer spännande. Började med när vi skulle åka från killen som vi bytte med, det var mörkt och vi hade inte kunnat se så mycket hur bilen såg ut, men det fick vi se när vi skulle därifrån hmm... det satt en fetare än fetaste bården i vindrutan, hade man tur så såg man lite av spolarmunstycket o lite huv, annars såg man inte ett skit. den slets bort rätt snabbt ska jag säga. nåväl när vi kommit en bit så blev farbror civil blå intresserad av våran vovve. stoppade oss i kristinehamn. De gillade visst inte att vi körde en bil med körförbud, oskattad, Men som tur är så höll jag mig lugn och påpeka det att man får allt köra en avställd bil till närmaste verkstad, men då sa han att Linköping var då inte närmaste tyckte han. Jag sa då lite dumt att det var då den närmaste verkstan jag kände till. Efter mycket om och men så släppte han iväg oss o önskade oss en trevlig resa... Trevlig blev den då inte, det första vi upptäckte var att belysningen i bilen inte funka och inte mätarna eller nåt förutom fläkten då med fesljummen värme, bäcksvart i bilen och bilen var helt felinställd för den gick inte som den skulle. Nåväl efter mycket dimma upp till huven och att ha kört 35 mil i ca 40 km/h max så var vi till slut hemma i linköping igen

Några veckor senare så var det dags för bes... vad vi kunde se så var den i bra skick och skulle nog gå genom utan problem...Doh! Första bes slutade med 17 st 2:or varav 5st på rost :x  Humöret och lusten sjönk i botten på 2 röda. men envis som man är så tog man tag i det. Åkte och köpte plåt för 100kr och bestämde med en snubbe jag känner som har svets att jag skulle komma dit o svetsa, hade bara svetsat några loppor innan så var ju inte så glad att jag skulle få vara i verkstan själv. Men fick bara beröm av kompisen som hållit på i 10- 15 år med att svetsa. Lite stolt var man ju då hehe. Men gick inte genom bes iaf, svetsningen gick genom med berömt godkänt men det var en massa småsaker som inte gjorde det. jaja 4 bes senare så är den godkänd iaf big_smile Efter nedställning av co halten från 13 till 0,8 så går den perfekt 8)  Det var den lilla historien om när jag bytte bil igen :wink:


Bil: Volvo 740 GL -87

Motor: B230K motor som går mycket bra

Miltal: 30 någonting :roll:

Färg: Från början vit men svart när vi hämtade den, nu är den blå

Effekt: nästa fråga :twisted:

Ljud: nya 6x9 i hatthyllan, 6,5" i dörrarna samt 12" bas MGR F serien



Planer för denn pärlan då:

*Montera i den nya baslådan med dubbla 10" som kommer någon gång nästa vecka från norge

*Sänka den 1,5 - 2 varv runt om

*montera rallystänkisar

*Vitmålade plåtisar

*Försöka fixa dekal till bakrutan eller vindrutan eller både och

*Köpa rattnav så jag få i min träratt från saaben i volvon

*Köpa vita blinkers fram

*samt lite diverse dekaler


Saker som är gjort på den redan:

*Slitit ur den halvdana inredningen och hävt i en nästan ny röd inredning i mycket bra skick

*stylat med lite neonljus o blink blink :roll:

* tagit bort sista burken o satt 3", främre burken ska bort med för det skraapar i parkeringshusen

*Målat den blå(riktig spruta och kompressor dock ingen billack men utan rinn eller annat

*Monterat vita skärmblinkers

*Bytt motorhuv till en mycket fräsch

*Bytt båda bakdörrarna till mycket fräscha

* bytt diverse plastdelar inne i bilen


Har lite dåligt med bilder just nu men här är några på den när vi hämtade den några lite mörka bilder på hur den ser ut just nu bortsett från snön då :wink: Bättre bilder kommer:)

såhär såg den ut då vi hämtade den dock ej 2005 då :wink:
http://overdrift.com/filarkiv/volvon_sidan.jpg

och såhär ser den då ut i dag förutom snön då
http://overdrift.com/filarkiv/volvo_bla_snett_bakifran.jpg

http://overdrift.com/filarkiv/volvo_bla_snett_framifran.jpg

Senast redigerat av opeldrifter (10 april 2008)

Lev livet nu innan det är för sent
Spawner
10 april 2008 · 505 Inlägg

Lycka till!

Calibra Turbo 4x4
Fiddey
10 april 2008 · 98 Inlägg

rolig historia big_smile


Ser ut som att det blev bra lack ändå ju...


lycka till! smile

Det man inte kan får man lära sig!
opeldrifter
11 april 2008 · 1 253 Inlägg

Tackar ja lacken är jag nöjd med måste jag säga, ingen showlack direkt men en mycket bra brukslack:)

Senast redigerat av opeldrifter (11 april 2008)

Lev livet nu innan det är för sent
Willmaister740
18 december 2013 · 170 Inlägg

då blir du aldrig mer sugen på att byta mot en 740 igen va ?

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang