loudness skrev:
de tar lite emot att bygga bandpass då jag har för mig det är rätt viktigt att få exakta volymer och hitta element som passar till lådan, har även fått för mig att de blir mer muller mest av en bandpass men ja kan ha fel har inte allt för stor erfarenhet av bandpass
Tyvärr är det ofta en liten missuppfattning angående detta med bandpasslådor, många har hört eller sett att alla bandpasslådor låter entonigt och trist. Jag håller dock med om att en bandpasslåda är mer känslig för felberäkningar än vad sluten och basreflexlåda är.
Den låda som jag hela tiden menar är 4:e ordningens bandpass, den mest vanliga varianten inom bilstereo. Eftersom frekvensomfånget är begränsat på alla bandpasslådor så är det nog lätt att få till en väldigt peakad återgivning, vilket ger ett högt men entonigt ljud.
Men om man gör lådan på rätt sätt så går det att få till en hyffsat musikalisk låda också, en som både kan spela djupbas och technodunk samtidigt. Bandpasslådan är lite mindre rapp och exakt rent generellt sett, fast en rätt byggd låda låter inte så tokigt. Inom hemmastereo så finns det faktiskt bandpasslådor som har "hifiljud" enligt vad jag har förstått.
Man får räkna med att lådan ofta bör delas vid tex 60-80 Hz, vilket kanske låter ganska lågt, men kollar man på flera "acvancerade" bilstereobyggen så ligger delningen för subbasen omkring de frekvenserna (även ännu lägre). Det ställer alltså en del krav på framsystemet, att dela vid exempelvis 100 Hz är oftast inte att tänka på.
Jag har bla gett förslag på bandpasslåda till en på Lazzat och enligt honom så spelade den lådan rejält med både djupbas och dunk, lådan sitter i en BMW 525.
Om jag inte minns fel så har NMI bla byggt en bandpasslåda till en Merca av något slag, men jag är inte helt säker. Vill du så kan du ju höra med honom.