Tydligen får man inte längre säga vad man tycker. En medlem på detta forum stäms för att ha gett ett svenskt företag som säljer styling kritik. DÅLIG STIL!!
Jeep Grand cherokee -96 "Northern Wolf" 4,5" RE lift, NEV stealth bumper, MX6 shocks, Procomp ES2000, Superior axle Dana 30, ARB air locker, Danita 3000, T-max 9000, 35"x12.5 Cooper STT
Det är ingen fara för killen. Man har all rätt att berätta vad som hänt och hur det har gått.
To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
För de första så lyckas aldrig stämmningar i Sverige. Det krävs mkt för att de ska gå igenom. Och om det där inlägget är de ända de har o gå på kommer de ju läggas ner omedelebart, helt jävla otroligt fjantigt.
Fyfan synd om grabben, men han fick ju pengarna tillbaka ialf..Han hade betalat för lyktorna och sedan väntat i 5 månader innan han fick tillbaka pengarna..shysst firma!
Det är ingen fara för killen. Man har all rätt att berätta vad som hänt och hur det har gått.
Japp, det kallas demokrati.
Han är iofs stämd för förtal, och förtal är inte demokrati, förtal är ett brott. Sen hur sanningen ligger till vet ju bara dom.
Förtal är att säga att det är ett skitföretag. Han har sagt att det tog fem månader att bara få tillbaka pengarna efter väldigt dålig information och hot om polisanmälan.
To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Jag har blivigt hotad om stämnig av ett oseriöst företag, om jag nämner företagets namn på internet och ger dom kritik och skriver sanningen blir jag stämnd. Det är lite fel att dom ska hota med stämning och stämma folk när dom gör fel, så vitt jag vet har kunden ALLTID rätt. Men företagen förstår inte att bilfolket vill varna andra inom kretsen för dom oseriösa företagarna. Dom kanske tar lite skada men dom kan rätta till det så det går att skriva att dom har fixat de som är fel och kompenserat den utsatte för utgifter. Vi är ju inte mer än människor och vi sliter ihop pengar till t.ex. bilarna, sen blir vi lurade och blåsta på pengarna vi har lagt ut. Men det gäller inte alla företag, det finns dom som är rädda om sina kunder och rättar till det. Det är FEL att inte få skriva när företag gör fel utan att bli hotad och kanske stämd.
Det företaget gräver sin egen grav och kommer troligen inte att vinna målet om det tas upp. Sen skulle dom ligga lågt för tydligen har det dröjt 5 mån innan den sorgliga affären med dessa skojare avslutades genom att han fick pengarna tillbaks.
Finns mer att läsa i Distansavtalslagen vad som gäller gällandes leverans och återbetalning men 5 mån är alldeles för lång tid att försöka avsluta en affär så nästan synd att inte kunden polisanmälde företaget för egenmäktig förfarande alt stöld.
Han är iofs stämd för förtal, och förtal är inte demokrati, förtal är ett brott. Sen hur sanningen ligger till vet ju bara dom.
Förtal är att säga att det är ett skitföretag. Han har sagt att det tog fem månader att bara få tillbaka pengarna efter väldigt dålig information och hot om polisanmälan.
Du kan som sagt inte förtala ett företag. Du kan säga att det är skit så mycket du vill. Däremot får du inte säga att ägaren är dum i huvudet eller att han inte sköter sitt jobb osv, det är förtal. Men det har inget med företaget att göra, utan han som privatperson får anmäla dig isåfall om han känner sig kränkt eller förtalad.
"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Du kan som sagt inte förtala ett företag. Du kan säga att det är skit så mycket du vill. Däremot får du inte säga att ägaren är dum i huvudet eller att han inte sköter sitt jobb osv, det är förtal. Men det har inget med företaget att göra, utan han som privatperson får anmäla dig isåfall om han känner sig kränkt eller förtalad.
Snacka om att "sänka sig själva" som företag. Jag har väl faan aldrig hört på maken? stämma kunden som förskottsbetalat för sin vara och sedan snällt fått vänta i fem månader? Detta låter som ett mkt DÅLIGT skämt. Personligen skulle jag EJ ens ta i detta företag med tång. Man blir ju faan mörkrädd.
Jag har blivigt hotad om stämnig av ett oseriöst företag, om jag nämner företagets namn på internet och ger dom kritik och skriver sanningen blir jag stämnd. Det är lite fel att dom ska hota med stämning och stämma folk när dom gör fel, så vitt jag vet har kunden ALLTID rätt. Men företagen förstår inte att bilfolket vill varna andra inom kretsen för dom oseriösa företagarna. Dom kanske tar lite skada men dom kan rätta till det så det går att skriva att dom har fixat de som är fel och kompenserat den utsatte för utgifter. Vi är ju inte mer än människor och vi sliter ihop pengar till t.ex. bilarna, sen blir vi lurade och blåsta på pengarna vi har lagt ut. Men det gäller inte alla företag, det finns dom som är rädda om sina kunder och rättar till det. Det är FEL att inte få skriva när företag gör fel utan att bli hotad och kanske stämd.
Det var väl "Exclusive Rost Styling" som hotade dig p.g.a de sönderrostade kromfälgarna. Vägrade de att kompensera dig trots att du skickade tillbaka alla fyra hjulen för kontroll. Fick du ej ens det tidigare utlovade sandpappret?? Det som du skulle få som FULL KOMPENSATION för kromsläppet? Vart är det på väg med den Svenska företagsandan? Jag är helt mållös
Juridiken på nätet är en djungel och ständigt aktuell. En rad olika lagar reglerar vad du har rätt att skriva på din blogg. Internetworld benar ut vad som gäller.
Det viktigaste undantaget från Pul är om en blogg publicerar personuppgifterna utifrån ett journalistiskt ändamål. Undantaget är generöst och omfattar publicering för att informera, kritisera och väcka debatt om frågor av betydelse för allmänheten. År 2001 friades Börje Ramsbro från anklagelsen att ha brutit mot Pul när han 1997 pekade ut olika bankchefer för att vara ansvariga för bankkrisen. Sedan dess har det mig veterligen inte tagits upp något liknande fall för prövning i domstol. De flesta bloggar borde kunna hävda det journalistiska undantaget när de kritiserar politiker, näringslivsföreträdare eller företag.
En del bloggare väljer att tydligt hänvisa till det journalistiska undantaget i Pul: Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.
De som står här är från min blogg och inget företags namn eller namn på någon finns med. publicering på bloggen och forumet som jag skriver sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.
Den 15 mars 2008 Jag Mailade till företaget och sa att jag ville ha ett par nya fälgar av ett annat märke. Då fick jag ett Mali att han inte kunde köpa från ett annat företag men jag skulle få 4 nya fälgar. Bara ett par minuter senare ringer han som har företaget och säger att jag får nya fälgar och jag tvekar för det är dålig kvalité. Då säger han att jag ska få pengarna tillbaka om jag skickar fäljarna.
Jag skickar fälgarna den 17 mars med bussgods 340:-. Den 4 april 2008 Mailade jag företaget och frågade vad som hände och var mina pengar var. Och dom svarade ” Vi har inte hunnit hämta ut fälgarna än. ska göra det i eftermiddag. Efter att jag hämtat ut dem, vill jag kolla på dem. Sen ringer jag dig och meddelar dig om pengarna.” Ooooooooja det gjorde dom inte. Som hälften vad förtaget säger och skriver.
Mailade företaget den 12 april och undrade vad som händer och fick till svar ” Jag har varit nere på bussgods igår! kan du ringa mig på 123456 så får vi snacka om de här!”
Jag ringde och då började han/dom/företaget med cirkusen att allt var mitt fel. 1. Dom har skickat tillbaka fäljarna och vill inte ersätta mig. 2. Att jag har utsatt dom för utpressning och förtal. 3. Och om jag skriver nått om företaget på nätet så kommer dom att anmäla mig för utpressning och förtal mot företaget. 4. Att han har så många kunder som är 100% nöjda och de var han tvungen att skicka ett Maila om, som han lika gärna kunde ha skrivit själv. Tror mer att han är rädd just nu. 5. Att han har startat de företaget för 3 år sen och har aldrig haft en missnöjd kund fören mig. Yeeee right då är hans företag de enda som har sån tur.
så nu har jag kastat 9900:- + 340 i sjön.
Jag har skickat in anmälan till KO konsumentverket och ARN om det här.
Hahaha nu har jag kollat upp det och Förtal mot företag finns inte som brott i Sverige.
Allt publicering här som jag skriver sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.
Det är ju det att man känner sig hotad till tystnad. Och man får inte säga sanningen om ett företag längre. Man sitter ju och tvekar innan man vågar köpa nått på nätet för att man är ju rädd att det ska gå åt skogen.
Om firman Exclusive Styling lovat Dig nya fälgar eller återbetalande av köpeskillingen, så har de väl brutet ett affärsavtal genom att ej stå för sitt ord. Det är dessutom straffbart att anklaga någon för utpressning utan att ha klara bevis för detta påstående. Vore jag i din sits så skulle jag nog välja att polisanmäla dem istället. Vad det sedan gäller avtal, så gäller ett muntligt avtal lika starkt som ett som är nedskrivet på papper. Har du blivit lovad pengar eller nya fälgar så ska detta löfte naturligtvis också infrias av aktuellt företag. Annars driver du ärendet vidare till ARN.