27 april 2008
Trådstartare
Hej! Tänkte uppgradera ljudet i min 9-3a då originalet inte är särskillt imponerande. Anläggningen som sitter i är SS2an, för tillfället med 2st 6x9or i hatthyllan kopplade till ett gammalt GAS slutsteg och ett par 4" kopplade direkt till stereon. Klart bätre ljud än orginal men vill ha mer, och bättre! Jag har kollat lite på Kickers DS serie samt JBLs GTO serie. Det är främst 6x9orna och 3,5"arna i instrumentbrädan jag vill byta.
Tanken är att byta ut 3,5" i instrumentbrädan och fortsätta köra dom på stereon direkt, inget steg därimellan alltså. 4"arna i hatthyllan ska plockas ur och 6x9orna bytas ut och kopplas om så bryggan med mellanregister och diskant går på stereon och "basen" på ett slusteg. Kommer även troligtvis bygga en låda under dom och kanske beroende på förslag använda hålet för 4"aren och sätta en basport där.
Jag lyssnar på lite allt möjligt, men mest elektronisk musik när jag åker bil, ofta då i Mp3 format så ljudkvalite är inte så jätteprioriterat, hällre grejer med bra tryck i, och gärna ganska så mjuk diskant. Dörrhögtalarna kommer troligtvis också att bytas ut lite senare, förslag mottages. Ska vara 5,25" midbas.
Så vad tycker ni, låter det som en bra ide och vilket märke verkar mest lämpligt för mig? Kan tänka mig att lägga strax över 1000kr på 6x9or och gärna så lite som möjligt på 3,5or. Kan hända att det även blir en baslåda senare, om pengar finns.
Ideér mottages gärna!
MVH// Christoffer