Generatorlampa lyser/lyser inte...

Andrpers
19 maj 2008 · 97 Inlägg

Skulle iväg en sväng i morse och såg att generatorlampan lyste på min Opel Corsa 01a... till saken hör att den stått med dörrarna öppna i ett antal timmar kvällen innan då jag rengjorde den. Körde iaf ca 2km o stannade sen för att kolla upp det. När ja sedan läst lite i instruktionsboken beslöt jag mig för att åka hem igen och kolla upp det mer nogrannt... då lyste den helt plötligt inte längre. Testade en gång till och den lyser inte längre. Kan det vara så att batteriet var nästan urladdat och att lampan lyste pga av det eller är det bara o köra på...

Opel Speedster Turbo "Calypso Red" (2005)
Opel Corsa 1.3 Cdti ecoFLEX "Casablanca White" (2011)
BTLulle
19 maj 2008 ·

Kolla så att generatoremmen är i bra sick och spänd ordentligt, annars kan det vara kolen i generatorn som börjar vara dåliga eller att ett "hängt"sej tillfälligt då kan den sluta ladda tillfälligt men komma i gång efter en omstrat eller om man går ut och "knackar" på den. Men det fungerar oftast bara några ggr. Så jag tror det är kolen som börjar ge upp men kör vidare och se om det händer igen hade ett kol bara hängt sig så kan det fungera många tusen mil till men är dom slut så upp kommer samma problem snart igen.

MVH Peter

Andrpers
19 maj 2008 · 97 Inlägg

Ah, så kan det vara.... bilen har bara gått 3500 mil så förhoppningsvis hängde det bara upp sig. Vill ju gärna lägga penningarna på annat tongue

Opel Speedster Turbo "Calypso Red" (2005)
Opel Corsa 1.3 Cdti ecoFLEX "Casablanca White" (2011)
Drönirettab
19 maj 2008 · 21 761 Inlägg

Eftersom du hade dörrarna öppna i flera timmar så kan batteriet iaf ha blivit en del urdraget, du bör ändå sätta det på laddning med en batteriladdare över natten.

Kolla om laddregulatorn sitter på baksidan av generatorn, i så fall kan du nog skruva bort den och kika på kolen om de är slitna eller så.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang