3401
Sök

Hur mycket får man tona sidorutorna ifram lagligt på sin bil?

8 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
Hej!
har en fudering, ska nämligen tona rutorna nu tänkte ja och vill inte ha så där jätte mörka rutor utan lite lagomt bara, men tänkte höra är de lagligt att tona sidorutorna ifram på bilarna isåfall vilken % är tillåtet?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
26 juni 2008
Rätta mig om ja har fel men VolvoS70 är det förbjudet på?
Det är väl bara bilarna som har det som " Orginal " typ?
Kan inte tänka mig att man annars får tona mer än 10 - 15%

C H E V R O L E T <3

Ninja
174 Inlägg
26 juni 2008
de finns väl nån tråd om de här om ja inte minns fel

Better than God \o/
1 883 Inlägg
26 juni 2008
Jag vet svaret.

Man får inte tona sidorutorna fram NÅGOT ALLS PÅ NÅGON BIL. Alla som säger något annat har fel....

Så var det löst, moderator kan låsa tråden.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

306 Inlägg
26 juni 2008
MrTurbo skrev:
Jag vet svaret.

Man får inte tona sidorutorna fram NÅGOT ALLS PÅ NÅGON BIL. Alla som säger något annat har fel....

Sant! big_smile

Better than God \o/
1 883 Inlägg
26 juni 2008
81an skrev:
Mycke man inte får..tona bara

Också sant.

(Får får lamm och betar på Gotland, eller blir vargföda på fastlandet)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
26 juni 2008
Får heter inte får på Gotland. Det heter lamm och lammungar. big_smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

202 Inlägg
26 juni 2008
Var med och besiktigade polarens bil idag.
Han hade proffstonat runtom.. och han fick en 2'a på sidorutorna i fram.
På bilprovningen sa dom bara i princip att det finns INGEN toning alls som dom godkänner på sidorutorna i fram.

Om det slinker igenom på nån annan station så skiter dom antingen i det... eller så missar dom det.

MitsuNörd
880 Inlägg
26 juni 2008
merl skrev:
Var med och besiktigade polarens bil idag.
Han hade proffstonat runtom.. och han fick en 2'a på sidorutorna i fram.
På bilprovningen sa dom bara i princip att det finns INGEN toning alls som dom godkänner på sidorutorna i fram.

Om det slinker igenom på nån annan station så skiter dom antingen i det... eller så missar dom det.

Skövde eller ?
Dom verkar vara väldigt vrånga där sad

Slank igenom efterkontrollen med mörkaste toningen i alla fall smile

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida

48 Inlägg
26 juni 2008
Jag blir trött på folk som tror att dem vet... Säg inget om ni inte är 100% säkra på er sak, tack.

Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter.

Uppdaterad 2005-04-22 Skriv ut
|
|

http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx
Senast redigerat av purjasin (26 juni 2008)

114 Inlägg
26 juni 2008
Besiktade polarns s70R idag med solfilm runt om. fick en 2a sad

8 156 Inlägg
26 juni 2008
MrTurbo skrev:
Jag vet svaret.

Hmm. När det gäller vindrutan så har du nog rätt.
Men äldre bilar med otonade sidorutor som har ett tillräckligt bra ljusgenomsläpp borde man ju få tona, inte sant?

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm#_Toc180472642

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
26 juni 2008
purjasin skrev:
Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter.

Precis, där med är ALL FILM man klistrar på främresidorutorna olaglig. Tro mig, jag har har haft uppe det med poliser, besiktningsmän, vägverket osv osv

De tillåter INGEN toningsfilm alls någonsin. Men som sagt finns vissa som missar det, skiter i det eller inte orkar bry sig. roll
Senast redigerat av MrTurbo (26 juni 2008)

8 156 Inlägg
26 juni 2008
Orkar inte formatera detta just nu då jag bara sov 3 timmar förra natten:

Rutor
Övergripande krav

1 §     Bil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall ha vindruta och med avseende på monteringen av rutor uppfylla kraven enligt direktiv 92/22/EEG (se 2 kap. 49 §). (VVFS 2004:148)

2 §     Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 och som är av 1971 eller senare års modell skall ha vindruta. Rutor skall med avseende på montering
1.       uppfylla kraven enligt direktiv 92/22/EEG, eller
2.       uppfylla kraven i 6 &#8211; 10 §§.

3 §     Bil, utom chassi utan förarhytt, som tas i bruk före den 1 januari 2005 och som är av 1969 eller 1970 års modell skall ha vindruta.

4 §     Släpvagn av 1971 eller senare års modell skall med avseende på montering av rutor fylla kraven i 6 &#8211; 9 §§.

5 §     Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls.

Krav enligt 2 § 2
6 §     Vindruta skall vara av laminerat glas. Ruta som är nödutgång i buss och som är avsedd att kunna krossas skall vara av härdat glas. Annan ruta skall vara av laminerat eller härdat glas.

Annan ruta får även vara av plast om den utgör
1.       ruta i inre skiljevägg,
2.       ruta i vikdörr,
3.       takruta,
4.       ruta i släpvagn som inte är avsedd för personbefordran,
5.       ruta i sufflett,
6.       bakom föraren belägen ruta i lastbil,
7.       bakom föraren belägen ruta i husbil, eller
8.       ruta belägen i utrymme ovanför föraren i husbil.

7 §     Ruta av laminerat glas i bil eller ruta av härdat glas i bil och släpvagn vilka tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall
1.       vara typgodkänd enligt direktiv 92/22/EEG, eller
2.       vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 43.

8 §     Ruta av laminerat glas i bil eller ruta av härdat glas i bil och släpvagn vilka tas i bruk före den 1 januari 2005 och som är av 1988 eller senare års modell skall
1.       vara typgodkänd enligt direktiv 92/22/EEG,
2.       vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 43, eller
3.       vara av typ som uppfyller kraven i USA standard USAS Z 26.1-1968 including Z 26.1a-1969.

9 §     Ruta av plast enligt 6 § andra stycket i bil och släpvagn av 1992 eller senare års modell, skall vara typgodkänd enligt direktiv 92/22/EEG eller ECE-reglemente 43 eller vara av material som inte ger skarpa spetsar vid krossning. (VVFS 2006:138)

10 §   Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.

Siktfält
11 §   Bil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall med avseende på siktfält uppfylla kraven i direktiv 77/649/EEG (se 2 kap. 34 §).

12 §   Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 skall ha en förarplats som medger tillfredsställande sikt för att kunna ha uppsikt över omgivningen. Detta krav anses uppfyllt för bil som uppfyller kraven i direktiv  77/649/EEG.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

16 197 Inlägg
26 juni 2008
purjasin skrev:
Jag blir trött på folk som tror att dem vet... Säg inget om ni inte är 100% säkra på er sak, tack.

Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Uppdaterad 2005-04-22 Skriv ut
|
|

http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

kan säga dig att de finns ett flertal besiktingsstationer i sthlm som inte tillåter nån som helst film på framrutorna hur lite toning du än har..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Better than God \o/
1 883 Inlägg
26 juni 2008
Phaetoon; Sjävklart finns det saker på äldre bilar som gör saker lättare, både förutsättningar och lagkrav, men låt oss förutsätt att det är moderna bilar det gäller, är väl bara du, jag och ett par till som bryr oss om de de gamla goda bilarna....  smile

8 156 Inlägg
26 juni 2008
MrTurbo skrev:
purjasin skrev:

Precis, där med är ALL FILM man klistrar på främresidorutorna olaglig. Tro mig, jag har har haft uppe det med poliser, besiktningsmän, vägverket osv osv

De tillåter INGEN toningsfilm alls någonsin. Men som sagt finns vissa som missar det, skiter i det eller inte orkar bry sig. roll

Fast på en otonad bil så är väl risken att en väldigt svag toningsfilm bländar mycket liten, eller obefintlig?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
26 juni 2008
Phaetoon skrev:
MrTurbo skrev:
purjasin skrev:

Fast på en otonad bil så är väl risken att en väldigt svag toningsfilm bländar mycket liten, eller obefintlig?

Vet du om din bil har helt otonade rutor? Hur många % ger egentligen filmen? Vet de vad den ger på bilbesiktningen? Vet polisen om det? Vill du riskera böter / ombes på det? Nej på en fråga och svaret är ; låt bli toningen.

Sök