2875
Sök

Sugmotortrimmat -> uppmätt prestandaskillnad?

huh?
10 427 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#1
Tänkte dra igång en tråd angående sugmotortrim.

Är intresserad av att få reda på om någon har uppmätt någon prestandaskillnad.
Såsom bättre acceleration i ett visst intervall, bättre tid/sträcka, högre toppfart osv osv.
Effektmätningar före/efter (bänkning / rullande landsväg) är även intressant!
Är ju alltid trevligt om det finns 'bevis', såsom filmklipp osv. Inte hittat någon liknande tråd någonstans.
Särskilt intressant är ju chiptrimning av sugmotorer, brukar vara lite delade meningar om det!

Alla bilar/motorer av intresse big_smile

Exempel:

Bil & motor/osv: Saab 90 -85 'Made in Finland' med räserförgasare
Modifikation: 12" sportsystem hela vägen
Tid/effekt före: 0-100 på 25s
Tid/effekt efter: 0-100 på 39s

wink
Senast redigerat av steifan (1 juli 2008)


Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
1 juli 2008
#2
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493 där har du en hel tråd med fakta om sugmotortrimmning!!!!!!

Team Insane Racing

huh?
10 427 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#3
Malm3n skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493 där har du en hel tråd med fakta om sugmotortrimmning!!!!!!
Var har du alla uppgifter om prestandaskillnad i den då?????????????

Tyckte min rubrik var oerhört tydlig wink


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 juli 2008
#4
steifan skrev:
Var har du alla uppgifter om prestandaskillnad i den då?????????????

Tyckte min rubrik var oerhört tydlig wink
Som stolt medverkande kan jag intyga att inga mätvärden finns med...

Ja, rubriken var mkt föredömlig!


9 Inlägg
1 juli 2008
#5
Tyvärr kan jag inte presentera några tider men...
Har fyra olika ECM filer till min duratec 2l snurra med orginal ca 150 hk, vassaste filen ger ca 13 hk extra. Nästan ingenting kan tyckas. MEN. en otrolig skillnad i registret-drar hela vägen ut där den tidigare tog slut ganska tidigt. samt att momentbegränsningen är borttagen på ettan och tvåan gör att bilen ÄR mycket kvickare och betydligt roligare.

"Chip" till en sugis ger inte speciellt mycket häst - men de kan förändra körbarheten och registret ganska mycket, mer än vad jag först vågade hoppas på!

211 Inlägg
1 juli 2008
#6
Nu kanske man inte kan kalla detta för trim.. fast dom får ju ökad effekt big_smile

Det är iaf ett tändstift som har mycket längre livslängd än vanliga.. Den ska bidra till lägre förbrukning och ökad effekt.. Läsa mer kan ni göra här. http://www.ontop.nu/indexhalo.htm står tex:

En 244 med 144,1hk fick 147,5 hk efter bytet.

Dock ska dessa inte vara så jätte bra på bilar som har trimmats en hel del.. Dom tål inte värmen så jätte bra.. Jag har själv haft dom i en 940 turbo som var chippad.. tror den blev lite piggare. men jag kan ju ha inbillat mig.

Polaren har dom i en scirocco.. Tror inte han känner av dom allt för mycket.

Men dyra är dom big_smile


huh?
10 427 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#7
SeagreyST skrev:
"Chip" till en sugis ger inte speciellt mycket häst - men de kan förändra körbarheten och registret ganska mycket, mer än vad jag först vågade hoppas på!
I diverse forum står det ju 'alltid' att folk märker en skillnad, men finns aldrig
angivet om hur pass mycket skillnad det är i exempelvis acceleration.

Vore skoj om man kunde skaka fram lite fakta i denna tråden smile

SeagreyST, då har du stora möjligheter att mäta lite skillnader wink


-utan 940
1 728 Inlägg
1 juli 2008
#8
En bromsning går väl på minst 1000kr om det över huvud tagit finns en bromsbänk i ens hemstad, så det är väl inget som vanliga bonntrimmare kostar på när man köpt ett sportluftfilter för 200kr på Micro och svetsat dit ett stuprör under bilen.
Senast redigerat av Andreas 940 (1 juli 2008)

huh?
10 427 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#9
Andreas 940 skrev:
En bromsning går väl på minst 1000kr om det över huvud tagit finns en bromsbänk i ens hemstad, så det är väl inget som vanliga bonntrimmare kostar på när man köpt ett sportluftfilter för 200kr på Micro och svetsat dit ett stuprör under bilen.
Desto lättare och mer intressant är det ju om bilen går fortare, mycket billigare att mäta dessutom tongue


-utan 940
1 728 Inlägg
1 juli 2008
#10
steifan skrev:
Andreas 940 skrev:
En bromsning går väl på minst 1000kr om det över huvud tagit finns en bromsbänk i ens hemstad, så det är väl inget som vanliga bonntrimmare kostar på när man köpt ett sportluftfilter för 200kr på Micro och svetsat dit ett stuprör under bilen.
Desto lättare och mer intressant är det ju om bilen går fortare, mycket billigare att mäta dessutom tongue
Ja det är ju ett sätt, sen finns det G-kraftmätare för runt 2600kr som räknar ut effekten utifrån bilens vikt och g-kraften.

huh?
10 427 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
#11
Andreas 940 skrev:
steifan skrev:
Andreas 940 skrev:
En bromsning går väl på minst 1000kr om det över huvud tagit finns en bromsbänk i ens hemstad, så det är väl inget som vanliga bonntrimmare kostar på när man köpt ett sportluftfilter för 200kr på Micro och svetsat dit ett stuprör under bilen.
Desto lättare och mer intressant är det ju om bilen går fortare, mycket billigare att mäta dessutom tongue
Ja det är ju ett sätt, sen finns det G-kraftmätare för runt 2600kr som räknar ut effekten utifrån bilens vikt och g-kraften.
Såpass, det lät ju lite fränt smile


Smålänning
7 882 Inlägg
5 juli 2008
#12
Chippning ger knappt nån effekt... Intre på en sugis, men däremot blir den mer optimerad och blir rappare smile

Kan prestera ett resultat... Är resultatet av det mest basic åtagandet som kostar noll och ingenting och bara funkar på förgasarbilar/bilar med mek. inspritning.

Tändinställning. Från 5° FÖD till 15° FÖD ca..

0-100 före: ca 12sek.
0-100 efter: ca 11 sek.

Inte mycket, men många bäckar små... Snart blir det att köpa en topp till och exprimentera på big_smile 

steifan skrev:
Bil & motor/osv: Saab 90 -85 'Made in Finland' med räserförgasare
Modifikation: 12" sportsystem hela vägen
Tid/effekt före: 0-100 på 25s
Tid/effekt efter: 0-100 på 39s

wink
Hmm... Nu va du rolig va? wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

6 Inlägg
7 juli 2008
#13
Andreas 940 skrev:
steifan skrev:
Andreas 940 skrev:
En bromsning går väl på minst 1000kr om det över huvud tagit finns en bromsbänk i ens hemstad, så det är väl inget som vanliga bonntrimmare kostar på när man köpt ett sportluftfilter för 200kr på Micro och svetsat dit ett stuprör under bilen.
Desto lättare och mer intressant är det ju om bilen går fortare, mycket billigare att mäta dessutom tongue
Ja det är ju ett sätt, sen finns det G-kraftmätare för runt 2600kr som räknar ut effekten utifrån bilens vikt och g-kraften.
Har aldrig provat G mätarna om dom funkar bra eller inte, men kan vara värt att nämna att dom HK den mäter är på "bakhjulet" alltså inte den exakta motoreffekten då det försvinner kraft i transmissionen mm.
Dom som säljer den pratar om ca 10-15% effekt förlust tongue

" Born to ride, forced to work"

1 417 Inlägg
7 juli 2008
#14
Som någon sa så är det inte lönt att bromsa en bil efter så pass lite trim du pratar om.
G-tech mätarna är nog rätt okej. Dom kanske inte visar exakta och vetenskapliga värden, men du kommer ju kunna se skillnaden mellan 2 repor i alla fall. Före och efter luftfilter osv, det kan ju ge en liten hint om vad som hänt.


4 001 Inlägg
7 juli 2008
#15
jag ska se om jag kan hitta mina tider där hemma, vi drog 201 repor efter motorbytet å det var ganska stor skillnad.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

-utan 940
1 728 Inlägg
7 juli 2008
#16
nCore skrev:
Har aldrig provat G mätarna om dom funkar bra eller inte, men kan vara värt att nämna att dom HK den mäter är på "bakhjulet" alltså inte den exakta motoreffekten då det försvinner kraft i transmissionen mm.
Dom som säljer den pratar om ca 10-15% effekt förlust tongue
Ja visst blir det drivhjulshästar man får fram, men det är iaf mer exakt än att sitta och gissa hur mycket effekt man har. smile

6 Inlägg
8 juli 2008
#17
Sant, dock är acc, 0-100 och resten den mäter precist.....sägs det big_smile

Tänkte höra ang tråden. Är det någon som har koll på vad som händer med varvtalet efter en chippning.
Jag har nyligen skaffat chip till min Golf 1.6 -00 som skulle ge 12-15hk. Jag testade varvtalet innan och efter men det är exakt lika :S man tycker ju att varvtalet borde gå ner eftersom motorn inte behöver jobba lika mycket....eller? Känner mig lite lurad, eftersom jag inte känner någon skillnad på acc heller mad

12-15hk är inte mycket men med tanke på att det är 100 hk orginal är det iaf mer än 10% ökning ju!
Cippade mest för bensin förb iaf så smile
Senast redigerat av nCore (8 juli 2008)

" Born to ride, forced to work"

4 001 Inlägg
8 juli 2008
#18
nCore skrev:
Sant, dock är acc, 0-100 och resten den mäter precist.....sägs det big_smile

Tänkte höra ang tråden. Är det någon som har koll på vad som händer med varvtalet efter en chippning.
Jag har nyligen skaffat chip till min Golf 1.6 -00 som skulle ge 12-15hk. Jag testade varvtalet innan och efter men det är exakt lika :S man tycker ju att varvtalet borde gå ner eftersom motorn inte behöver jobba lika mycket....eller? Känner mig lite lurad, eftersom jag inte känner någon skillnad på acc heller mad
varvtalet är exakt detsamma, trodde du att du skulle få lägre varv vid t.ex 90km/h? det ändrar sig inte utav ett chip.
jag är skeptisk till att ett chip ger 12-15hk om det är en 1,6 bensinare utan turbo... 2-5hk kanske å det märks inte så mycket

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

SRD
8 juli 2008
#19
kolvas skrev:
nCore skrev:
Sant, dock är acc, 0-100 och resten den mäter precist.....sägs det big_smile

Tänkte höra ang tråden. Är det någon som har koll på vad som händer med varvtalet efter en chippning.
Jag har nyligen skaffat chip till min Golf 1.6 -00 som skulle ge 12-15hk. Jag testade varvtalet innan och efter men det är exakt lika :S man tycker ju att varvtalet borde gå ner eftersom motorn inte behöver jobba lika mycket....eller? Känner mig lite lurad, eftersom jag inte känner någon skillnad på acc heller mad
varvtalet är exakt detsamma, trodde du att du skulle få lägre varv vid t.ex 90km/h? det ändrar sig inte utav ett chip.
jag är skeptisk till att ett chip ger 12-15hk om det är en 1,6 bensinare utan turbo... 2-5hk kanske å det märks inte så mycket
vi provade att chipa en saab 9000 2,0i det gav 15hk med öppet filter
men var klart inte värt pengarna.
ska man trimma en sug motor anser jag att man behöver vara seriös från grunden och bygga riktigt

huh?
10 427 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
#20
Vore skoj om nån kunde visa några tider eller nåt efter sugmotorchipning.

Före, 0-100: 10s
Efter, 0-100: 10s

"Jaha, det gav inget"

osv smile



Sök