tänkte höra om någon har sätt turbo på en 230f motor? om någon kunde ge tips hur ja skall gå till väga tex. luftmasmätarn,kompsäkning,bränsle,tädning,styrbox kanske not mer och tänka på ?
Ja, men som sagt köper du en turbobil slipper du det.... Men men. Jag vet inte om den behöver kompsänkas men om den nu behöver det kan du lägga dubbla toppackningar eller byta kolvar. Sen har du oljeledningar som måste till och från turbo. Sen ska du ha tryckrör mellan turbo-intercooler-insug. Du behöver säkert värre spridare. Annan styrbox, ja, en väldig massa saker helt enkelt... Det kommer inte att bli billigt. Köp en hel turbomotor annars och häng i bilen.
Vad kostar en turbo motor löst? 4-5000? Plocka ihop delar från skroten så har du en komplett lösning för 2000-3000 kr om du så vill, Jag har även hittat delar för 1500 spänn.
Men om du inte är säker på hur det går till och vad som behövs kan det bli dyrt i slutändan. Kompsänker du inte får du spikninar, Matar du inte tillräckligt med soppa får du spikningar. Laddar du för mycket skickar du topp/kolv och ev. härdsmälta.
Att köpa delar för 1500kr för all del, men tänk på att lager och packningar kolvringar mm tillkommer, att ha isär en motor utan att renovera den är extremt dumsnålt.
FT har dessutom de kraftigare stakarna som tål i regionen 400hk vilket sugmotorn inte har.
tankar du E85 så kan du slippa kompsänka, och soppabytet spelar ingen roll iom du ändå måste mappa om insprutningen om du inte tar hela kabelhärvan och boxarna som Göran säger.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
det finns konverterings kit sa min kompis funderar på att göra som han sa å de va inga större ingrepp å kunde köra me 0.5-0.6 i ladd! bytta spridare å fixa längre kablar te luftmassmätarn bygga retur va inget som var kompleserat