3559
Sök

b230f till ft

223 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#1
tänkte höra om någon har sätt turbo på en 230f motor? om någon kunde ge tips hur ja skall gå till väga tex. luftmasmätarn,kompsäkning,bränsle,tädning,styrbox kanske not mer och tänka på ?

Mvh Fredrik

tackar för svar!

summitracing.com

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
10 juli 2008
#2
Enklare att köpa en 740 Turbo istället!!
Blir nog billigare också för den delen.
För du kan ju inte besikta med en turbokonverterad motor...

223 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#3
alexbenhard skrev:
Enklare att köpa en 740 Turbo istället!!
Blir nog billigare också för den delen.
För du kan ju inte besikta med en turbokonverterad motor...

Plockar av inför besiktning om det är så..! Undrar hur en gör och om de går bra!

tackar ändå

summitracing.com

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
10 juli 2008
#4
Ja, men som sagt köper du en turbobil slipper du det....
Men men.
Jag vet inte om den behöver kompsänkas men om den nu behöver det kan du lägga dubbla toppackningar eller byta kolvar.
Sen har du oljeledningar som måste till och från turbo.
Sen ska du ha tryckrör mellan turbo-intercooler-insug.
Du behöver säkert värre spridare.
Annan styrbox, ja, en väldig massa saker helt enkelt...
Det kommer inte att bli billigt.
Köp en hel turbomotor annars och häng i bilen.

MVH

177 Inlägg
10 juli 2008
#5
Vet inte om det behöver vara så dyrt.

Vad kostar en turbo motor löst? 4-5000?
Plocka ihop delar från skroten så har du en komplett lösning för 2000-3000 kr om du så vill, Jag har även hittat delar för 1500 spänn.

Men om du inte är säker på hur det går till och vad som behövs kan det bli dyrt i slutändan.
Kompsänker du inte får du spikninar, Matar du inte tillräckligt med soppa får du spikningar. Laddar du för mycket skickar du topp/kolv och ev. härdsmälta.

så priset beror på hur pass kunnig du är.

Over and out!

10 287 Inlägg
10 juli 2008
#6
Köp en komplett FT motor med härva och boxar.
Allt annat är meningslöst såvida man inte gör det bara för att bevisa att man kan.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 juli 2008
#7
Att köpa delar för 1500kr för all del, men tänk på att lager och packningar kolvringar mm tillkommer, att ha isär en motor utan att renovera den är extremt dumsnålt.

FT har dessutom de kraftigare stakarna som tål i regionen 400hk vilket sugmotorn inte har.

tankar du E85 så kan du slippa kompsänka, och soppabytet spelar ingen roll iom du ändå måste mappa om insprutningen om du inte tar hela kabelhärvan och boxarna som Göran säger.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

223 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#8
det finns konverterings kit sa min kompis funderar på att göra som han sa å de va inga större ingrepp å kunde köra me 0.5-0.6 i ladd! bytta spridare å fixa längre kablar te luftmassmätarn bygga retur va inget som var kompleserat

summitracing.com


Sök