Den äventyriska jakten på att få min Escort RST brukbar fortsätter Målet är åtminstånde försöka köra den ned till Elmia i April, Bes och klar. Om vädret tillåter
-------------- Då drar jag igång min första projekttråd någonsin. Det handlar förstås om min Escort Rst som jag köpte för ett tag sen nu. Vart problem direkt med läckage från diffen och pga det har den nu stått några veckor.
Men nu har jag alltså fått suget tillbaks igen och ska försöka fixa alla problem och få bilen körbar.
Bilder på bilen
Första som jag gjorde när jag kom hem, var ganska skitig.
Halvdålig bild på motorn, tog ur batteriet och satte på laddning och fyllde på lite vatten. ca 1 liter!!
Laddtrycksmätare från BSR.
Efter första tvätten, mkt oljefläckar och skit kvar i motorrummet på den bilden.
Bilen hade nedslag på ojämn bromsverkan på färdbromsen bak (1,0 - 1.8 ). Lätt fixat, bort med fälg och trumma och kolla skicket på beläggen. Ganska mkt beläggning kvar på båda sidor så felet låg någon annanstans.
Finns "nivåreglage" för bromstrycket bak.. har väl och göra med att bakdäcken inte ska låsas när bilen niger vid hård inbromsning. Smörjde upp dom på båda sidor och gjorde en ombes, 0,8 på båda sidor = Kanon.
Bilen står redo.. vad tycker ni om "Bryggan" då ??
En till, vatten är skönt i värmen.
Det som behövs, lite verktyg, Hayens bok, kepa mm.
Såhär ser det ut då, på bilden är den gamla packboxen borta.
Såhär såg den ut.
Vi fick på den nya men den fortsatte att trycka ut olja. Drivaxeln känns ganska glapp också när man rycker i den. Så nästa operation blir att riva ner lådan och undersöka problemet närmare.
Läckan är ju redan hittad så att säga Gäller bara att få stopp på den!.. Tror jag ska riva ner drivaxlen imorgon igen och ta mig en titt på Lagret där.. Sen kör jag på så långt jag hinner med att få ner lådan.
Provade att byta packbox igen. Denna gång en lite anorlunda typ av packbox. Har smällt ihopp allt och kört i ca 10 mil och det verkar vara tätt nu.. det läcker iaf mkt mindre!
Skulle tagit bilen in till MOM ( Meet of the month ) i lördags, men det vart inget pga av att bilen inte ville starta efter en kort tur Problemet, startmotorn går runt väldigt segt när bilen är varm.. När den är kall så tuggar den på häftigt tills den startar, men just när den är varm drygar den sig:|
Ska i dagarna köpa nytt batteri och nya tändstift.
Har även lite problem med tämpen i den, ska prova med ny givare.
Idag inkaserade jag ett sprillans batteri, vart ett dyrt Exedy batteri... Nya tändstift är beställda och ska komma på fredag.
Har kört en hel del nu, verkar fortfarande vara tätt.. det droppar iaf inte som förut och det är det som är huvudsaken! Var även ute en sväng idag och fotograferade lite med en polare, bilderna lägger jag upp lite senare. Gnatt *
_MaCCe_ skrev: Idag inkaserade jag ett sprillans batteri, vart ett dyrt Exedy batteri... Nya tändstift är beställda och ska komma på fredag.
Har kört en hel del nu, verkar fortfarande vara tätt.. det droppar iaf inte som förut och det är det som är huvudsaken! Var även ute en sväng idag och fotograferade lite med en polare, bilderna lägger jag upp lite senare. Gnatt *
Fint vart det med batteriet och stiften sen också! Ta och fixa slang till Corren imorn om du tar dej upp lite skapligt kan vi ju fixa det hemma hos dej kanske? Kasta upp bilderna då! Vill se hur de blev hehe // Mvh Jock
tarzan_mannen skrev: Riktigt härligt med RSTprojekt, Tummen upp!. ska följa den här tråden. Upp med fler bilder
Tack så mycket! Alltid trevligt med sådana kommentarer! Släng upp en på din med!!
Har varit torrt med uppdateringar på senaste tiden. Jag hade beställt ett sett Fälgar ( Se Bild, Sida 1 ) men det var tydligen problem med just denna modellen, såå..... inga fälgar blev det.
Och just nu tycker jag det känns onödigt att beställa ett par andra då vintern snart endå är här. Får se om jag bestämmer mig i vinter för om jag ska beställa lite grejor. Eller om det blir nån annan kärra att lägga pengar på
Några bilder kan skaka fram endå
Några bilder från tändstiftsbytet.
Motor i sin helhet,
Dras med lite andra problem med bilen oxå. Bl.a så läcker det vatten ur pumpen. Och så "Knackar" det obehagligt från motorn när man varvar straxt över 1000 rpm , det låter inte från toppen, utan det kommer underifrån! Därför har bilen inte rullar många mil i sommar. Som sagt, får se vad man kommer fram till i vinter.
Har inte hänt så värst mycket med bilen heller. Har iaf beslutat att riva ner motorn nu i vinter för att byta lager.
Lite småsaker kvar innan den kan lyftas så som Turbo, Sensorer ( kontakter ) och drivaxlar. Ska se om jag kan få ett ryck nu i veckan och försöka fixa det sista. Skulle isf vara perfekt nu när snön är borta för tillfället.