MaCCes, Escort Rs Turbo ** Glädjefnatt**Update med bilder och kort filmklipp.

_MaCCe_ Majestas
29 maj 2009 · 1 319 Inlägg

Jo helt klart, eftersom att jag försöker köra in sakerna nu i början har jag inte tokgasat något.
Men bilen känns helt klart piggare än vad jag kommer ihåg.

Sen senast har jag monterat cossie 16"a samt demonterat Pysventil för att försöka sänka laddtrycket lite.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/20999/671059_56e5fz.jpg

Peakade på 1 bar och lade sig fint på 0.9 - 0.95 med pysen installerad.. nu utan den så peakar den uppåt 0.9 och sedan sjunker den till 0.7 - 0.8, vet inte riktigt om orginal solinoiden fungerar som den ska yikes

Idag när bilen rullat uppåt 50 mil så passade jag på att byta olja och filter roll
Oljan var mörk och hade lite småskit i sig, så ett byte kändes bra.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/20999/671061_045enf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/20999/671065_e1xo7i.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/20999/671067_15oo9z.jpg

Har semester hela nästa vecka så då blir det ett och annat gjort
Antagligen tonade baklycktor och lagunaläpp på frontspoilern lol

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
unpatterned
1 juni 2009 · 294 Inlägg

Gillar verkligen ditt projekt!

Du råkar inte veta vad en sån där motor klarar orörd?

Senast redigerat av unpatterned (1 juni 2009)

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Germax
1 juni 2009 · 12 086 Inlägg

Satan va du spenderar pengar tongue
Men de blir ju fint som bara den!

RST_Tobbe
1 juni 2009 · 29 Inlägg

Hehe, I know.. känns lite pinsamt att erkänna det wink
Men det verkar som att den kom till en bra ägare, han ägde två sen innan.

Skitkul att se att du startat den och att det har gått bra!
Lycka till med allt big_smile

Kör: Ford Focus RS -10 -The White Pearl-
Fd: Seat Ibiza GTI -97
Fd: Ford Escort RS Turbo S2 -88
Fd: Honda CRX Vtec -90
_MaCCe_ Majestas
1 juni 2009 · 1 319 Inlägg

Kul att ni gillar kärran och det jag gör lol

unpatterned - Dessa 1,6or ska stå pall för en hel del effekt!
                               Just RS turbo modellen fick exklusiva kolvar
                               som sänkte kompet från 9,5:1 till 8,3:1, och därmed tillåter mkt laddtryck.
                               
                               Ser man till att dessa motorer får soppa så är 1,5 bar inga problem med standard
                               Turbon.. Sen mixtras det mycket med Ford Zetec motorer ( tidigare Focus, Mondeo
                               och Nyare Escorter ) då tar man block osv fast orginal topp med komponenter, och
                               får därmed ut mer effekt, svårt att säga exakt men runt 220 - 250 hk.
                               Sen finns det ju dom ( framför allt i england ) som har bromsat 300 ++ fortf med 1,6.

JapMax - Jag har faktiskt funderat på att försöka räkna ut vad jag har lagt ut än sålänge men jag har
                        inte vågat gjort det än tongue

RST_Tobbe Okej, det var bättre det än att nån dålig ägare får den här i det långa landet wink

Så... har haft lite problem sista tiden nu :S.

Började med att ett oroande tick kom från toppen efter ca 50 mil, och igårkväll startade inte bilen efter lite körning..

Ticket antar jag har med kambytet och dess komponenter att göra med, printar vad en kille skrev på FMCS ( FordForumet )

- Ang Piper och Kent kammarna. CVH motorn "äter" kammar om de inte körs in rätt. Detta är en topp som går mycket hårt. Det rekomenderas att byta kamremmen efter ca 6000 mil om man vill vara på den säkra sidan. I England har både Piper och Kent fått riktigt dålig kritik för att de inte lyckas ta fram kammar som håller till denna motor. Newmans kammarna har legat i topp på önskelistan för de som vill köpa något som håller men de har bara solida lyftare + att de kammarna nu också inte längre hålle måttet. Rs turbo ägarna i England har nu börjat gå över till originalkammen igen för den är det billigaste alternativet.

Min egen erfarenhet: Köpte ett helt nytt kit, Kent CVH34.
Efter ca 70 mil började det ticka från min topp, från och till. Det kunde ticka något vid start av motor sedan försvann det. Sen kunde det komma igen fastän jag inte körde alls aggresivt. Undrade givetvis vad detta var och beslöt mig för att demontera ventilkåpa. När detta var gjort plockade jag up lyftarna. Alla var mycket fina utom en, den hade skurit rejält. Plockade bort den nya Kent kammen och nocken var mer eller mindre rundad.... Antagligen det jag råkat ut för sad

Å idag startade jag felsökandet till varför den inte startar.. tog bort Tändstift, kollade om kamremen rappat nått kugg, undersökte soppa och tändning osv.. efter lite pill hoppade faktiskt bilen igång fast det gick inte varva över 1K rpm hur mkt man än gasade.

Tänkte slänga igen huven för dagen men innan provade jag att dra ut kontakten till Tryckomvandlaren som sitter på Bränslehuvudet ( det som sköter soppa tillförseln under övertryck ) och då startade den direkt som vanligt och gick att varva mer.. Passade på att mäta lite ström fram till kontakt och det fanns.

Så en ny tryckomvandlare kommer inhandlas fort fort i hopp om att den kommer gå mkt mkt bättre efter..

I Fredags var jag och polarn _Joccev ute en sväng och tog lite kort på våra kärror, här är några utav dom.
https://www1.garaget.org/archive/21/20999/94341/94341-1428903.jpg
https://www1.garaget.org/archive/21/20999/94341/94341-1428911.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/20999/674897_iex8n4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/20999/674902_2lrusu.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/20999/674907_47zyti.jpg

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
T_Berg
2 juni 2009 · 24 Inlägg

Härligt med lite bilder! Hur gick det med GE-dämparna? har du bara fjädrarna på fortfarande eller?

_MaCCe_ Majestas
2 juni 2009 · 1 319 Inlägg

T_Berg skrev:
Härligt med lite bilder! Hur gick det med GE-dämparna? har du bara fjädrarna på fortfarande eller?

Dämparna ligger i kartong nu.. jag har bara sänkfäjdrarna fram monterat, dom bakre har jag inte tagit tag i ännu.

Bilen rullar ju inte nu, tror det har med bränslet att göra..
Får se om jag kan ta en titt senare i veckan när vädret tillåter, nu regnar det som fan mad // Macke

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
_MaCCe_ Majestas
5 juni 2009 · 1 319 Inlägg

Liten mini update utan bilder då ! !.

Var dags att ta tag i problemet idag, har regnat några dagar nu.. inge roligt att skruva bil då.

Gick ut och startade bilen förut, gick lika dåligt som sist.. började undersöka lite runtom när jag tillslut såg att en kontakt hängde i luften på baksidan utav motorn vid insuget.

Torkade rent den från glykol ( sköt en vattenslang på baksidan i förra veckan, då vattnades den antagligen rikligt med glykol-juice wink )

Satte dit den med ett lås-stift ( den här gången, glömde de sist ) startade och den gick fint igen..
Tog en snabbsväng och den verkade spinna på som vanligt.

Tänkte ta en sväng snart, ska se om man kan få lite film på det.. det är ju faktiskt fredag ! ! // Macke

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
T_Berg
5 juni 2009 · 24 Inlägg

Laddad för filmtajm:)!!

Bompeman
5 juni 2009 · 679 Inlägg

Lär röra på sig ganska bra smile , lycka till med den

_MaCCe_ Majestas
5 juni 2009 · 1 319 Inlägg

Sådär roll

Var ute en sväng förut och kollade så att bilen fungerade någolunda.

Men innan så fixade jag till bultarna som jag fick av _joccev till cossie fälgarna.
Några av dom var lite för långa så jag kortade av dom lite.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/20999/678370_2s7jeu.jpg

Det som orsakde lite missljud roll
https://www1.garaget.org/gallery/archive/20999/678373_sor0zq.jpg

Kortade dom lite, blev bra.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/20999/678377_wyl2g4.jpg

Blev en snutt, film oxå.. Filmat med Mobil " Ha överseende!! "

[video]http://www.garaget.org/video/7zyad09knt3s[/video]

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
drotz
23 juni 2009 · 12 Inlägg

Uppdate?

karlitoo
23 juni 2009 · 263 Inlägg

Vill inte vara taskig eller något haha men det är absolut inga 200 hästar i den bilen om man kollar på videon..

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
_MaCCe_ Majestas
23 juni 2009 · 1 319 Inlägg

Finns inte så mycket o skriva om.

Bilen står helt still just nu pga ticket.. vill inte köra sönder i onödan.
Så är det dags för Besiktning oxå då körtiden efter påställningen har utgått.

Har inte bestämt mig om jag ska besikta och fortsätta köra, eller byta lyftare, alt lyftare och kam och sen besikta... jag kommer ju inte köra med bilen som den står nu iaf.

På Fredag drar jag o polarn till Mantorp och tältar till söndagen smile... skapligt kul de kommer bli!!

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
_MaCCe_ Majestas
23 juni 2009 · 1 319 Inlägg

karlitoo skrev:
Vill inte vara taskig eller något haha men det är absolut inga 200 hästar i den bilen om man kollar på videon..

Du ÄR absolut inte taskig för att du säger som det är!
det är absolut inga 200 hk i bilen.. och i filmen knappt 150 mad

Gick väldigt dåligt med Pysen urkopplad vilket den var i filmen... nu har jag monterat pysen igen och det blev en jäkla skillnad...

200 Hk blir svårt att få ut med den uppsättning jag hade tänkt mig wink 180 - 190 max..
Men nu går jag i lite andra biltankar och funderar på att sälja bilen.

Tröttnar alldeles för fort på framkrafs lol

Senast redigerat av _MaCCe_ (23 juni 2009)

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
drotz
14 augusti 2009 · 12 Inlägg

Nu måste det vara dags för lite uppdateringar här tycker jag. wink

LartiC
14 augusti 2009 · 403 Inlägg

Vad vill du ha för bilen  smile ?

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456
Saab 9000 2,3 Aero "nyköpt av Bert Karlsson" (1994)
Saab 900 "BREDDAD" (1996)
Opel Kadett D "TURBOkonverterad GSI" (1981)
JofooN Skrap
14 augusti 2009 · 2 098 Inlägg

Fin bil :] skulle med vilja ha en sån här bil tongue

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
_MaCCe_ Majestas
15 augusti 2009 · 1 319 Inlägg

drotz tyvärr inte neutral bilen står förvarad i Garage tills vidare.

LartiC Tänker inte sälja den som den står nu ( Obes, samt defekt topp )
                     då jag kommer förlora överdrivet mkt pengar. Tanken är att få den igenom bes, och på
                      nått sätt bota "ticket" i toppen.. antagligen orginal kam elle nått, sen sälja.

Men just nu står den väldigt still, så alltså inget som är värt att uppdatera hmm

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
Måns
25 augusti 2009 · 1 Inlägg

behåll rs turbon istället, roligare bil för pengarna går inte att hitta smile min vän har haft 4st escort rst å 3st fiesta rst, han är inne på att köpa 2st till nu haha konstig kompis man har wink // måns

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang