T4 98-00 har 81mm borrning i blocket, 14T turbo och lägre komp (8.0:1?!) tål 300hk oöppnad men med spridare + LMM från Fas2 dvs 01-04 (annars stopp vid 267hk) 14T turbo med #5 avgashus
t4 01-03 har 83mm borrning, dessa bör man ej köra över 260hk i längden då cylindrarna spricker med tiden. Motorn tål även den ca 300hk om man vågar chansa med de tunna fodren. 14T turbo med #5 avgashus
2.0t 98-00 har 83mm borr. samma sak här, tål 300hk med LMM + spridare från Fas2, men tunna cylinderväggar gör att man bör hejda sig vid 260hk. (komp 9.0:1) 12T turbo med #5 avgashus
2.0t 01-04 har 83mm borr, dock är dessa motorer försedda med kolvar som ibland ger vika för original effekt. mao inte på långa vägar tal om mer än steg 3, dvs 230hk. 12T turbo med #5 avgashus
_______________________________________________________________________________________
Skall man trimma vidare över 300hk så behöver man byta vevstakar. Väljer man -00 så har det blocket uppfräst vevhusventilation (
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/stamps.jpg) , väljer man 98-99 får man fräsa denna själv.
T4 98 är kännda för att ha dålig styrbox och allmänt varierande kvalitet. T4 -98 steg 3 går ofta lika med T4 -03 original.
Mao, T4 -00 är bästa modellen.
Kan även tillägga att T4 98-00 har 1855cc = 1.9liter 2.0t 98-04+T4 01-03 har 1947cc mao 1.9liter
Ytterlgiare tillägg, skall man över 300hk så renoverar man ändå hela motorn, i samband med detta är kostnaden för ett nytt block av rätt årsm försummbar... mao över 300hk så spelar det ingen roll vad det står för emblem på bakluckan, man stoppar ändå i rätt motor.