Sätta Blinkers och Positionsljus i samma lykta? (volvo 142)

Blazter_6
30 januari 2006 · 51 Inlägg

Tjo på er!
Har en liten fundering angående hurvida det är lagligt eller inte att på en 142 sätta blinkersen där positionsbelysningen annars sitter och ha både blinkers och positionsljus i samma lykta eller ska man vara tvungen att sätta positionsbelysningen i vanliga "huvudstrålkastaren" för att det ska bli lagligt, så bilprovningen och sånt blir nöjda?

Tänkte mig nåt i stil med bilen på bilden.

http://www.garaget.org/archive/8051/6744/8755-9279-5897.jpg

Senast redigerat av Blazter_6 (30 januari 2006)

Ford probe (1994)
Blazter_6
8 februari 2006 · 51 Inlägg

Ingen som har nåt att tillägga? sad

Ford probe (1994)
timpan_87
8 februari 2006 · 781 Inlägg

vet facktist inte. åk till bilprovningn och fråga eller läs reglerna på vägverkets hemsida..

Dr-Diesel Dieseldoktor
8 februari 2006 · 112 Inlägg

japp. du kan använda en dubbeltråds 21/5watts lampa. eftersom blinkersen på bilar äldre än 75 års modell får vara vit framåt och röd bakåt så använder du helt enkelt en vit glödlampa.

det finns en regel som säger att parkeringsljus framåt inte behöver finnas på bilar äldre än 1971, MEN den regeln kan vara svår att övertyga bes. mannen om eftersom han antagligen inte vet om den, (inte säkert att han vet att det får blinka vitt fram före 75 heller)
men dom har ju datorer så tvinga dom att bevisa motsatsen ifall dom bråkar.
jag hade vita blinkers fram och helröa bakljus med blinkers/bromsljus på samma glödtråd så som jänkare har och det var inga som helst problem.

Oldsmobile Ninety-eight regency brougham "The first american diesel V8car" (1982)
Ford F250 "XLT Lariat turbodiesel" (1986)
Blazter_6
8 februari 2006 · 51 Inlägg

okej, oh fan det hade jag ingen anning om, tack för svaret, det uppskattas! big_smile
Känns skönt att kunna rödtona bakljusen nu, ska försöka hitta den där regeln nånstans med så man kan dra ut och bevisa det om det blir tjaffs!

Ford probe (1994)
Dr-Diesel Dieseldoktor
8 februari 2006 · 112 Inlägg

jag har SFRO:s bygghandbok och det var där jag läste om att man inte behöver parkeringsljus före 71, men den regeln om blinkersen, vita fram röda bak före 1975 är ganska allmänt känd, så dom flesta besiktningsmän borde känna till den, jag hade dock krångel att få igenom min husvagn 73:a med röda blinkers men den regeln gäller även släp så dom fick snällt ta och bläddra i sina pärmar!

Ford F250 "XLT Lariat turbodiesel" (1986)
Oldsmobile Ninety-eight regency brougham "The first american diesel V8car" (1982)
Phaetoon
8 februari 2006 · 8 156 Inlägg

Så är det på min PV 544. (Vitt positionsljus som även fungerar som blinkers)
Funderar på någon led (diod) lösning som gör att den blinkar i orange, men att den lyser vitt annars.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Dr-Diesel Dieseldoktor
9 februari 2006 · 112 Inlägg

mycket coolare om du sätter i orangea dubbellampor så du får orange posse.. ser grymt ut!

Oldsmobile Ninety-eight regency brougham "The first american diesel V8car" (1982)
Ford F250 "XLT Lariat turbodiesel" (1986)
xBjorlingx
9 februari 2006 · 433 Inlägg

_chevrolet_ skrev:
mycket coolare om du sätter i orangea dubbellampor så du får orange posse.. ser grymt ut!

Men det uppskattas absolut inte av polisen..hehe..jag fick en massa skit för att jag hade det förut..

xBjorlingx
9 februari 2006 · 433 Inlägg

Det är ju snyggast ett sätta positionsljuset i "huvudstrålkastarn" så det lyser svagt där när man har parkeringsljuset tänt smile

Phaetoon
10 februari 2006 · 8 156 Inlägg

Hur ska man lyckas fixa det, utan att ändra på reflektorn?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Dr-Diesel Dieseldoktor
10 februari 2006 · 112 Inlägg

xBjorlingx skrev:
Det är ju snyggast ett sätta positionsljuset i "huvudstrålkastarn" så det lyser svagt där när man har parkeringsljuset tänt smile

nej gud bevare mig då ser det ju ut som tyska mångolampor nä orange dubbellampa är det som gäller, skit i va snuten tycker det är väl ändå inte deras bil

Ford F250 "XLT Lariat turbodiesel" (1986)
Oldsmobile Ninety-eight regency brougham "The first american diesel V8car" (1982)
Phaetoon
10 februari 2006 · 8 156 Inlägg

Det kanske kan vara snyggt på en veteranbil?
(Och då talar jag inte om angel eyes/halos a'la BMW)

Det handlar väl inte så mycket om vad snuten tycker,
utan snarare om vad som står skrivet i lagen?
Man vill ju inte behöva ta fram skruvmejseln och
plånboken varje gång man råkar ut för en polis?

_chevrolet_ skrev:
nej gud bevare mig då ser det ju ut som tyska mångolampor nä orange dubbellampa är det som gäller, skit i va snuten tycker det är väl ändå inte deras bil

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Turbo_A4 Quattro Is The Shit!
10 februari 2006 · 441 Inlägg

Var kan man få tag på dubbel lampor som är oranga? (21/5w) Har letat men inte hittat några bara röda.

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com
Dr-Diesel Dieseldoktor
10 februari 2006 · 112 Inlägg

på volvo är artikelnummret 949281

Oldsmobile Ninety-eight regency brougham "The first american diesel V8car" (1982)
Ford F250 "XLT Lariat turbodiesel" (1986)
bjurssebbe Tokern
7 december 2011 · 361 Inlägg

orange positionsljus sa polisen inget om när jag hade det på min 245a, dom gnällde bara på glimljusen i xtralysena tongue bilprovningen va inte lika glad på orange positionsljus ^^ Vitt eller gult får det vara fram men inte orange, men man har ju som man vill!

Det kallas volvo entusiast. Inte volvo nörd!
bjurssebbe Tokern
7 december 2011 · 361 Inlägg

Btw vet någon vad dessa clips heter eller hur man får tag på dom? tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134709/134709-53136286e29abd126f697354c5058420.jpg

Tacksam för svar!

Det kallas volvo entusiast. Inte volvo nörd!
Svensson Licens Svetsare
7 december 2011 · 219 Inlägg

ja har orangea 21/5w i blinkes och varken polis eller bilprovning säger något om det.

Xoreza
7 december 2011 · 406 Inlägg

@ Phaetoon: Varför flyttar du den inte till rätt forum då han kanske får mer svar. För detta har ju knappast med billjud/multimedia smile

MvH Glenn Wiberg
PMPerformance
7 december 2011 · 2 266 Inlägg

DJeXCute skrev:
@ Phaetoon: Varför flyttar du den inte till rätt forum då han kanske får mer svar. För detta har ju knappast med billjud/multimedia smile

För de var 2006 tråden starta big_smile Om de är nån som vill ha lika så går de bra att borra in en parkering i halvljuset. Lamphållare från typ en golf 1o2 alternativ hela strålkastaren då dom går att modda dit.
Clipsen som killen undrar över går att beställa via volvo och www.gcp.se bara ringa om säga att man vill ha tag på justeringarna för halvljuset

svetsdiff !!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang