3685
Sök

Era störstta missöden/olyckor under mektid.

Stolt RHD Fjant
130 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
Låt höra era största tabbar när ni mekat, såväl på bilen som er själva.

Jag börjar. satt med stålborstetrissa på en borrmaskin och borstade rost en vinter och märkte att min fluffiga mössa hade extrem vidhäftningsförmåga mot borsten. så jag tänkte ploja till det lite och satte fart på borren och satte den mot sidan av mössan för att rycka av den. istället slingrar den mössan runt sig och trissan tar sig in mellan mössan och mitt huvud. förlorade mycket skinn på örat tongue
korkat!.

Filkörning?
852 Inlägg
30 juli 2008
AJ! fy fan de va inte jätte bright haha tongue

har säkert massa såna här grejer kan inte komma på någon just nu men återkommer då tongue

2 644 Inlägg
30 juli 2008
haha det här blir kul att läsa..

Jag har lyckats med en del för att bara vara 17 år..

Det värsta är när jag låg under en polares a-traktor kapad volvo 740 på en väg när det var snö ute för att dra dit kopplingsvajern för den hade hoppat ur i nått fäste så kopplingen inte tog eller hur det nu var komer inte ihåg exakt men kopplingen tog if inte.. tongue

Och vi lyfte upp bilen och jag la mig under på en filt och börja skruva och börja få ordning på det då klappa domkraften ihop så tröskeln hade jag ungefär rakt över midjan..

Fick en järngrej rakt in i skallen vid örat så har ett ärr där..

Så vart en sväng till sjukhuset med äckliga nålar , massa sprit , rönken och skit.. och så väckte dom mig varje halv timme för att se så jag mådde bra de var ju roligt..

Jag tackar mina polare som var med då som fick ut mig för att jag lever nu kan jag ju säga smile
Senast redigerat av Lindgren_ (30 juli 2008)

Johan Lindgren

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 juli 2008
skulle släppa en bult på ett fjäderben...Stod med muttermaskinen å körde då de hade rostat å satt jävligt bra...stod där å körde med muttermaskinen å samtidigt som jag höll imot med en ringnyckel så gick rekylen från muttermaskinen över i ringnyckeln, Jag tänkte bara ä va fan måste ju ha loss den så jag stod där en stund å körde å jo då den kom sakta men säkert...sen fick muttermaskinen upp varve lite å de bröjade skaka ännu mer då gjorde de ont i näven å jag orkade inte hålla ringnyckeln längre å släpte inte knappen på muttermaskinen...samtidigt som jag tappade ringnyckeln så fick jag tummen imellan...Så jag lyckades lägga tummen över kanten på bromskivan å sen blev jag slangen ex antal gånger fort över tummen innan jag ha släppa knappen...gick med blånagel ett par månader å krossad nagel...

De är nog de värsta som jag slagit mig under min tid som mek... rivmärken å sår samt bulor har man ju haft ofta...men inte ont i veckor :p

Bärs!
3 456 Inlägg
30 juli 2008
hmm, det första jag tänker på var när jag klämde fast handen mellan fjädern och fjädertallriken. det känndes "sådär"... hmm

Garaget.org peakade 2008.

7 100 Inlägg
30 juli 2008
ett missöden!
var när man precis hadde börjat i gymnasiumet på forden!jag och en polare fick vår första jobb i verkstan!skulle byta en vattepump!vi tog bort den gammla och sen när vi skulle ditt med den nya,så satte vi den på plats,i med skruvarna och började skruva!skruvade åt den först lite med fingrarna och sen när vi tog med nyckel så PANG!sen var den vattenpumpen i 2 delar!hadde knappt börjat skruvat! tongue

en klasskamrat!
skulle hissa ner en bil från lyften,och de stod en bil bakom ganska så nära,men de såg lung ut!MEN han glömde bort dragkroken bak på bilen på lyften!KNACK,de var den skärmen de tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Filkörning?
852 Inlägg
30 juli 2008
lite off topic men väl läsvärt xD

kom på att jag en gång stoppade min lillasyster när hon skottade väck snön från bilen med en snöskyffel i aluminium... hon va väll ca 6 år då, och trodde hon gjorde pappa en riktig björntjänst när hon drog skyfflen över huven tongue

835 Inlägg
30 juli 2008
När jag utbildade mig till Flygmek. så var det en kille som hade tappat en helikopter ruta till en MD-500 á 200 000:- i backen så den sprack. Hehe.
Kul med snöskyffeln btw! big_smile

Aktad Medlem
301 Inlägg
30 juli 2008
Högg mig själv i pannan med den största skruvmejseln i sortimentet. smile Detta är på fullaste allvar.

Satt och hade popnitat i en massa lösgäng i frontplasten på bilen, skulle montera extraljus. Blev lite missnöjd med en nit och skulle bända ut den. Satt i fosterställning framför bilen och körde in skruvmesjeln under niten. La all vikt och kraft bakom för att få ut den. (kraften riktad uppåt)

Den släppte och jag skickade skruvmejseln med full kraft och i ett fast dubbelhandgrepp rakt i pannan så jag föll baklänges och slog bakhuvudet i betonggolvet och blev liggandes. Kände försktigt på var mejseln "satt" då jag var mycket omtumlad... Vågade inte släppa greppet då jag trodde björnsäkert att den satt inmosad i ögat.  Den hade dock tagit i strax ovan ögonbrynet.. Såhär i efterhand kan jag konstatera att jag var i riktig chock och inte tänkte klart.

Frun kom och plåstrade om  pannan på och satte på mig skyddsglasögon... efter 10-15 sekunder fick jag panik igen.. SYNEN var på väg att försvinna!!!!.. tankarna rusade.. kan jag skadat någon syn-nerv? var sitter lillhjärnan? osv..

Frun fick återigen ingripa och lyfte lite på skyddsglasögonen och torkade snällt och förstående bort imman. Och föreslog en liten paus då jag var helt genomsvettig.

smile
Senast redigerat av morganevelina (30 juli 2008)

Stolt RHD Fjant
130 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
Hahaha den va bra big_smile

689 Inlägg
30 juli 2008
jag slant med fräsen när jag skulle porta insuget på v70in, så nu har man ett 4mm brett och 4 cm långt ärr på vänster tumme,,blev så varmt av friktionen så de brände ihop blodkärlen så de kom knappt nått blod alls, annars har man skurit sig i fingret med rondellen en gång och har en massa brännmärken på armar efter svetsning

Aktad Medlem
301 Inlägg
30 juli 2008
Ja just det, jag skickade ut en bil i skogen på slutet av 90-talet. Hade den alltid parkerad i en lätt nedförsbacke på gården... vi bor med skogen runt knuten.

Hade haft trubbel med att handbromslampan glimmade till i gupp och jag ville justera till detta.. Började demontera "kryckan" för att komma åt brytaren som styrde varningslampan.  Det visade sig att jag hade fel verktyg för att få bort brytaren, och jag gick till garaget på andra sidan huset för att ordna fram de rätta nycklarna...   halvvägs dit hör jag ett dovt mullrande ljud.. funderade inte mer på det och rotade fram verktygen..   när jag kom tillbaks till bilen var den borta. (såhär i efterhand fullt logiskt då jag just demonterat handbromsen.)

15 meter längre bort, dvs 4-5 meter in i skogen hittar jag min bil.

Den har rasat ut i skogen, fastnat med bakaxeln på en enorm sten.. denne hade vält upp på högkant och bilen stod nu i 35-40 graders lutning.. med bakhjulen i ansiktshöjd.

Lyckades bärga den med traktor och med hjälp av en slägga rikta bakaxeln igen. (tack gode gud för framhjulsdrift)

Bilen hade missat en tall med 4-5 cm och var efter lite justering helt felfri igen. Tyvärr tyvärr missade vi att fota.. detta hade varit en given internetklassiker annars.

http://i110.photobucket.com/albums/n111/morganlenne/IMAGE0001.jpg

bilen.. var en audi.. exakt lik denna.. stulen bild, ej jag på bilden.

http://bengtssons.org/Bengtssons.org/Blogg/A166F19F-96F6-44A7-B5BC-F53F3FF58172_files/Axels%20forsta%20bil%20Audi80%2082%20bild2.jpg

erixon89
30 juli 2008
Höll på att sätta dit listen på höger fram dörr..satt en liten stund.
Och till sist när jag va klar skulle ja hissa ner bilen från liften.
Började hissa ner samtidigt som någon skrek på mej dum som jag va så fortsatte jag hissa ner bilen!!
Det slutade med att dörren vart hängandes på pallen jag satt på och hela dörren böjdes upp vartt en skaplig saxdörr:)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
30 juli 2008
Det "värsta" jag råkat ut för är väll någon skinflådd knoge efter att bultarna tillslut lossade och lite mineralolja i ögona efter ett bromsjobb...

Rock'n Roll

Aktad Medlem
301 Inlägg
30 juli 2008
En till! Jag importerade en audi 90 quattro som var bulig på ena sidan efter en avåkning, den skadade sidan fick nya Audi 80-dörrar från en svensk bilskrot. Vet ej om det är tysksåld vs svensksåld eller Audi 90 mot audi 80 som skiljer.. MEN bilen kom tillbaks från hellacken med fästknoppar för en list i nedankant på den "tyska" sidan.. och utan på den svenska sidan.   DOH!

Var på många träffar och ingen märkte någonsin att det satt list på ena sidan, men inte på andra.... undrar om nuvarande ägaren märkt det ännu. smile

Jag måste förtydliga att jag inte har tummen mitt i handen vad det gäller garagmek, jag har bara varit där för länge. Så det är ren sannorlikhetslära.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 juli 2008
Hmm..
Låg under en gammal VW LT35 med rondellen och kapade bort "balken" som kylar sitter fast med på nersidan.

Ligger där och kapar då kapskivan går i miljoner bitar och jag träffas av en vass trekantig del i pekfingret som fortsätter upp längst armen, Fick på knogen fram en benbit medans jackan och det skars sönder (klarade armen dock)
Pjuuh, tänkte jag, det var nära. Skulle stiga upp sen men märkte att jag sitter fast, Då hade en pål formad bit slagit igenom byxorna, igenom pappkartongen jag låg på och borrat sig en bit in i asfalten under.
Biten hade gått ca 2cm ifrån pungen!! Då var jag inte så brydd om fingret längre utan kutade in i verkstan,  tog papper pch eltejp. Nya handska och kapskiva sen fortsatte jag.

Sedan har jag lärt mig att pallbockar är bra big_smile
Klämde handen en gång mellan skärmkanten och hjulet när domkraften vek sig, hann inte få fast hjulet så den vek sig typ mot skärmkanten och mina fingrar emellen.
Ont gjorde det och i panik så slet jag bara tag i skärmkanten och lyfte uppåt, medans jag slet ut handen samtidigt.. var tvungen att lägga mig ner ett tag :p

Sen har jag legat under en bil som började rulla av däcken som jag pallat upp bakhjulen med.
Hade lagt i en växel, med det hjälpte inte mkt när det var mellanaxeln jag skulle ta väck. Så när sista bulten var borttagen från bakaxeln så blev de fart på bilen. Hann komma undan innan bilen brakade i marken.

ANVÄND ALLTID GODKÄNDA PALLBOCKAR OCH ALDRIG DÄR DET LUTAR!

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
30 juli 2008
Skulle skära ut packningar med en ny vass kniv. Höll på att skära och var nästan klar, då märker jag inte att kanten på arbetsbordet är precis där jag ska skära. Kniven åker rakt ner och jag skär av toppen av tummen tongue Så nu är min tumme lite platt längst upp.

Finns väl annat man har lyckats med också, men inget jag har något minne av.

801 Inlägg
30 juli 2008
Skulle skruva fast steget i bagagen på föregående bil, med skruvdragare och stjärnbits. sskruven viker sig och jag som står med hela tyngden på skruvdragaren får för mig att sätta bitset i pekfingret. det gjorde kukarns ont, hela näven pulserade, och så fick man ett fint sår fomat efter PH2 tongue

Sök